Skrytbygge

Teilani

Trådstartare
Ja, jag har en inte så liten dröm för ombyggnad av ladan.
Jag önskar mig ett kombinerat stall och garage, ovanpå garaget tänkte jag mig en övernattningslägenhet, givetvis plats för förråd och toalett. Jag skulle också gärna trycka in en pool i detta bygge.

Men var hittar man någon som kan hjälpa en att rita en sån här tokig idé? Och hjälp med hur mycket det kan tänkas kosta?

• Gilla
Reactions: ptr
Kosta massor! Pol med dess fukt och gamla byggnader rimmar dåligt ihop. Polhus och badrumsdelen i en egen byggnad intill verkar mera lätthanterlig. Kan vara ihopbyggt intill varandra men inte samma byggnad.
Garage är nästa tanke - garage och boende för djur och människor är väl inte alltid helt lyckat beroende på om garaget bara är bilförvaring eller ska användas som verkstad med.
I övrigt är det alltid roligt med de som har ideér och som dessutom tänker förverkliga dem!
Tänkte på tråden om Migos lägenhet ovanpå stallet.

Kosta massor! Pol med dess fukt och gamla byggnader rimmar dåligt ihop. Polhus och badrumsdelen i en egen byggnad intill verkar mera lätthanterlig. Kan vara ihopbyggt intill varandra men inte samma byggnad.
Garage är nästa tanke - garage och boende för djur och människor är väl inte alltid helt lyckat beroende på om garaget bara är bilförvaring eller ska användas som verkstad med.
I övrigt är det alltid roligt med de som har ideér och som dessutom tänker förverkliga dem!
Tänkte på tråden om Migos lägenhet ovanpå stallet.

Nä den gamla byggnaden ska ner helt och hållet är tanken.
Som jag har tänkt det ligger lägenheten ovanpå förråd och halva garaget. Vilket skulle ge plats för en lift i garagets andra halva.

Mannen tycker det kan räcka med en miljon som budget, men jag kan sträcka mig bortåt en och en halv om det kan bli som jag vill ha det. Annars får jag väl stryka poolen...

Nä den gamla byggnaden ska ner helt och hållet är tanken.
Som jag har tänkt det ligger lägenheten ovanpå förråd och halva garaget. Vilket skulle ge plats för en lift i garagets andra halva.

Mannen tycker det kan räcka med en miljon som budget, men jag kan sträcka mig bortåt en och en halv om det kan bli som jag vill ha det. Annars får jag väl stryka poolen...
Jag byggde ca 70m2 lägenhet i befintlig lada, gjorde i princip allt jobb själv utom el - och rördragning samt ytskikt i badrummet. Gick på en bra bit över 300.000:-.

Tycker 1.5 mille låter väldigt lågt.

Jag byggde ca 70m2 lägenhet i befintlig lada, gjorde i princip allt jobb själv utom el - och rördragning samt ytskikt i badrummet. Gick på en bra bit över 300.000:-.

Så pass billigt ändå! Kul att se! Du vill inte dela med dig lite om hur du har tänkt? ritningar osv?

Jag är lite sugen på att ha stall och bostad i samma byggnad nämligen :) Och då starta med en rejäl ladugård :)

Så pass billigt ändå! Kul att se! Du vill inte dela med dig lite om hur du har tänkt? ritningar osv?

Jag är lite sugen på att ha stall och bostad i samma byggnad nämligen :) Och då starta med en rejäl ladugård :)
@Migo beskrev utförligt bygget här på buke, du kanske hittar tråden om du söker? :)

För att vara tråkig, så kan det vara klokt att fundera ett varv på om man tänker bygga på en lantbruksenhet (typkod 120) eller en villafastighet, och vad som händer med bygglov, byggregler och försäkringskrav.

Jag har hört om fall där det varit marigt att få bygglov till att bostad och djurstall i samma byggnad. Det blir "intressanta problem" både med ventilationskrav, och brandskyddskrav t.ex. Blandar man dessutom in en verkstad, där det kanske ska finnas svets, så kommer antagligen kraven på utförandet bli mycket omfattande, för att det överhuvudtaget ska gå att försäkra byggnaden, om det går att få bygglov.

Antagligen blir det billigare, och enklare med helt eller delvis separata, men närliggande byggnader.

Och så tror jag som någon annan, bygga om blir ofta enklare än bygga nytt!

I synnerhet på lantbruksfastighet. Bygglovsreglerna blir oerhört mycket enklare.

• Gilla
Reactions: ptr
Men hur är den gamla i skick. Synd att riva det som ändå står upp.

Står upp är väl i princip det enda den gör... nästan.
Hästarna bor i ett par lösdrifter inne i hagen, men det hade varit roligt att ha ett riktigt stall.

För att vara tråkig, så kan det vara klokt att fundera ett varv på om man tänker bygga på en lantbruksenhet (typkod 120) eller en villafastighet, och vad som händer med bygglov, byggregler och försäkringskrav.

Jag har hört om fall där det varit marigt att få bygglov till att bostad och djurstall i samma byggnad. Det blir "intressanta problem" både med ventilationskrav, och brandskyddskrav t.ex. Blandar man dessutom in en verkstad, där det kanske ska finnas svets, så kommer antagligen kraven på utförandet bli mycket omfattande, för att det överhuvudtaget ska gå att försäkra byggnaden, om det går att få bygglov.

Antagligen blir det billigare, och enklare med helt eller delvis separata, men närliggande byggnader.

Och så tror jag som någon annan, bygga om blir ofta enklare än bygga nytt!

I synnerhet på lantbruksfastighet. Bygglovsreglerna blir oerhört mycket enklare.

Mycket kloka tankar som jag kan ta till mig.
Vad tror du om garage/lägenhet ur bygglovssynpunkt?

Om man ska göra grundarbete för att gjuta platta osv så inbillar jag mig att det ändå blir billigare att slå ihop en del av byggena.

Mycket kloka tankar som jag kan ta till mig.
Vad tror du om garage/lägenhet ur bygglovssynpunkt?

Om man ska göra grundarbete för att gjuta platta osv så inbillar jag mig att det ändå blir billigare att slå ihop en del av byggena.
Det kan ev låta sig göras om det är brandceller så ev eld inte kan sprida sig mellan stall och garage och vidare till lgh?

Informativt, jag har som sagt ingen uppfattning alls vad ett större bygge kan gå på.

Vi har nyligen byggt ett nytt garage själv, på 39 kvm med el, men inget vatten, gick på ca 100 000. Där största delen har gått till gräv, grus och grund.

Verkstad för sig med många meter dit.
Det är möjligt att pannrum, pol/våtrumshus och verkstad blir så liknande materialval så att det går att få ihop i en länga. Sen var det ju frågan om stall och bostad, men där finns ju gått om sådana byggnader så det kanske blir rimligare att lägga i en byggnad.
Ladugården - med tätt tak och lite renovering av stommen kanske den kan fungera som foderlada trotts allt. Läggs detta nu med lagom avstånd runt en stor plan så blir där en trelängad gård runt en stor paddock.
Får man drömma ett varv till så skulle plats för ridhuset kunna bli den fjärde sidan, så då borde den vara den norra sidan för att inte ta all sol från innergården.
Vilket bygge det skulle bli!
Lägg på nån nolla på den där budgeten så kanske det går att börja! Men drömma kostar inte, och ur rätt fria drömmar kan även rimligare lösningar dyka upp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: ameo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 812
Senast: bollen__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka