skrynklig hud

gyllebo

Trådstartare
Mitt islandsto har varit på tillridning under en månad, det syns att hon har fått nya fina muskler. Hon har också blivet lite mindre om magen. Men när jag hämtade henne var huden på halsen, bogen och manken skrynklig eller veckad jämt under pälsen. Jag har ökat hennes foderstat under träningen och nu efter åt. Kan det vara vätskebrist? Någon som varit med om något liknande?:confused:

Sv: skrynklig hud

Testa att ta tag i ett rejält hudveck på halsen och dra lite utåt. Släpp sedan. Om hudvecket då "står kvar" så är hästen uttorkad, annars inte. Känns hästen fräsch för övrigt? Vätskebrist (hos både människor och djur) brukar sänka prestationsförmågan avsevärt.

Sv: skrynklig hud

Mitt islandsto har varit på tillridning under en månad, det syns att hon har fått nya fina muskler. Hon har också blivet lite mindre om magen. Men när jag hämtade henne var huden på halsen, bogen och manken skrynklig eller veckad jämt under pälsen. Jag har ökat hennes foderstat under träningen och nu efter åt. Kan det vara vätskebrist? Någon som varit med om något liknande?:confused:

Har upplevt att hästar som tappat i vikt kan se skrynkliga ut innan huden stramat åt sig och "anpassat sig till den mindre kroppen". Mindre underhudsfett kan också göra att huden blir tunnare och upplevs mer skrynklig. Om hästen inte har vätskebrist el dyl är det antagligen inget konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 079
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 322
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V