Skruva upp hylla på betongvägg.

gulkiwi

Trådstartare
Känner mig verkligen helt grön på det här.
Skruva krokar i stallet går ju helt utan problem, även göra nya boxdörrar osv. Men sätta upp en hylla på en betongvägg, där går visst gränsen! :D

Vad behöver man?

Har en hilti skruvdragare, funkar det att borra ett hål med den eller krävs det en riktigt grov slagborrmaskin. Vad för slags skruv, eller behövs det lite andra doningar?

Sv: Skruva upp hylla på betongvägg.

Prova att borra med vad du har, är ju inte värre än att du inte får ett hål ;)

Sen betongplugg - köp riktiga plugga är mitt tips. Och tänk på att hålet ska vara mindre än pluggen, ett vanligt missförstånd är att pluggen och borren ska vara samma storlek, men då får du inget motstånd. Så gjorde mitt ex och jag har pluggat om nästan allt eftersom det ramlar ner efterhand...

Är det en tung hylla rekommenderar jag plugg och expanderskruv som gör det hela stabilare.

Det är ju inte själva hyllan som räknas, utan vad som skall ställas, hängas på den. Vår hatthylla är absolut uppsatt med expanderskruv, den blir väldigt tung med alla ytterkläder som hänger i den och någon box som kan tänkas ställas ovanpå ibland.

slagborr! om du bara ska sätta upp en hylla och inte kommer använda den jätteofta finns det billiga att köpa, vi hittade på ÖB för ett par hundra. satsa istället på bra borr, jag köpte billig och fick åka för att köpa nya efter 1½ hål.. :grin:

Jag tänkte inte hänga mer än ett par jackor på den, inte så tungt tycker jag. Men väggen kanske tycker annat? :p

Jag tänkte inte hänga mer än ett par jackor på den, inte så tungt tycker jag. Men väggen kanske tycker annat? :p

Om du nån gång får stort besök så är det väl bra att kunna hänga upp allas ytterkläder utan att det rasar. :D

Prova att borra med vad du har, är ju inte värre än att du inte får ett hål ;)

Sen betongplugg - köp riktiga plugga är mitt tips. Och tänk på att hålet ska vara mindre än pluggen, ett vanligt missförstånd är att pluggen och borren ska vara samma storlek, men då får du inget motstånd. Så gjorde mitt ex och jag har pluggat om nästan allt eftersom det ramlar ner efterhand...

Det var inte så att ni använde för klen skruv till pluggen/hålet då? ;)

Om skruven inte drar ordentligt i pluggen så expanderar den inte riktigt och då ramlar allt ur.

Det kan självklart vara det du skrev också, ville bara lägga till att alla tre (hål/plugg/skruv) måste matcha varandra.

Nä, alltså skruven och pluggen var liksom ett par;) Du vet såna set man kan köpa, men "någon" tänkte inte till riktigt när han borrade, så nu har jag dubbla plugg i ganska många hål:angel:

Pluggar har jag nu. Bara skruv, borr och borrmaskin som saknas :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska laga 3 tänder om en vecka. 1 hål är nytt och 2 hål är gamla lagningar som gått sönder och där nya bakterier letat sig in, gjort...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 127
Senast: BernT
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 396
Senast: nilie
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka