Skruttig hösilage analys

C

cathapultch

Har hört att proteinvärdet i hösilaget ska över lag vara lågt i år men när jag fick analysen på det hösilaget jag har köpt så blev jag matt. Jag halvkänner hon jag köpt det av o jag har bokat upp ca 20 ton. Jag trodde att värdena skulle vara bra eftersom hon sa det, dumma jag.....Nuu vet jag inte hur jag ska komma ur det, med tanke på att jag har 7 inackoderade tävlingshästar, där merparten är 3-7 år som kräver lite. Jag kommer att få fodra på som bara den för att täcka behovet o då blir ju helt plötsligt hösilaget dyrt. Jag betalar 1,30 plus moms. Vad gör jag???? E det någon som vet vad proteinvärdena ligger på i år nere i Skåne? Hjälp!!!!!!
Värden är:
TS 83.8 %
RP 58 g/kg TS
SMB RP 19 g/kg vara
Energi 8.0 MJ/kg
CA 3.5 g/kg TS
P 2.2 g/kg TS
MG 0.8 g/kg TS
 
Sv: Skruttig hösilage analys

20 ton måste bli en del pengar såg priset nu 26 000.
Om säljaren har sagt att det skulle vara bra värden på det och kvoten sedan ligger på 2,4 så har hon inte sagt som det är (eller så trodde hon ngt annat).
Hon har ju i princip lurat dig. Jag hade avbokat det. Ett sådant foder blir svårt att fodra med. Du kan ju nästan lika gärna ge halm i stället.

Är du medveten om att det är hö och inte hösilage du köper? Gränsen går vid 84 % ts.
 
Sv: Skruttig hösilage analys

Jag håller med ovan, jag hade också avbokat och istället letat ett foder med vettiga värden. Skall du fodra med det där så blir det hopplöst svårt att få till en vettig foderstat utan att lägga ut orimliga summor pengar på tillskottsfoder :(
 
Sv: Skruttig hösilage analys

1,30 kr/kg är ett bra pris (själv betalar jag 3,7 kr för mitt silage, kvoten ligger på 7,1), men det spelar ingen roll med tanke på hur katastrofala värdena är: jag hade utan att tveka avbokat hela partiet och försökt hitta ett grovfoder med bättre värden.
 
Sv: Skruttig hösilage analys

Jag är lite nyfiken på var du analyserat/skickat provet ?

Mia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 614
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Jag ska flytta tillbaka med mina hästar till mitt gamla stall och fick hicka när jag såg analysen på årets hösilage. Det är slaget...
2
Svar
26
· Visningar
3 324
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp