Extremt lågt proteinvärde

Jag tror hon menade att lucern inte innehåller tillräckligt med protein för att täcka upp för det urusla höet. Däremot en hel del energi. Så resultatet om man tillsätter lucern i det här fallet blir en fet häst med proteinbrist.

Dock tror jag på en blandning av att byta ut höt mot lucern samt tillsätta antingen soja eller potatirprotein för att få upp proteinet.

Fast det jag svarade på var ju att jag ansåg det är bättre med hackat strå i första hand o andra proteintillskott i andra hand, precis som du skriver, för att få en hyfsad foderstat, bra lär det ju aldrig bli.
 
Lusern är svårt med lättfödd om man vill ge annat grovfoder också.

Jag förstår vad du menar även om @Novali01 är lite enveten med sitt lusern. ;)

Jag föredrar också lusern men i år funkar det inte med vårt hösilage. Vi har för mycket energi i hösilaget så min lättfödda häst har blivit smällfet på 10 kg samtidigt som ättiden blir alldeles för kort så hon rymmer ur hagen, äter upp sitt spån i boxen osv. Jag har därför varit tvungen att ta bort ca 1/3 av hösilaget och istället ge en rejäl hög med halm. Mindre energi totalt och hon äter det glatt men långsammare vilket är bra. Dock behövede jag ju då tillföra en del protein men i princip ingen energi alls så det fick bli soja eftersom det var helt j-la omöjligt att få tag på potatisprotein här i urskogen. :p
 
Jag förstår vad du menar även om @Novali01 är lite enveten med sitt lusern. ;)

Jag föredrar också lusern men i år funkar det inte med vårt hösilage. Vi har för mycket energi i hösilaget så min lättfödda häst har blivit smällfet på 10 kg samtidigt som ättiden blir alldeles för kort så hon rymmer ur hagen, äter upp sitt spån i boxen osv. Jag har därför varit tvungen att ta bort ca 1/3 av hösilaget och istället ge en rejäl hög med halm. Mindre energi totalt och hon äter det glatt men långsammare vilket är bra. Dock behövede jag ju då tillföra en del protein men i princip ingen energi alls så det fick bli soja eftersom det var helt j-la omöjligt att få tag på potatisprotein här i urskogen. :p

Fast du hade ju betydligt mer än 7 g protein i ditt hösilage....:sneaky:
 
Jag förstår vad du menar även om @Novali01 är lite enveten med sitt lusern. ;)

Jag föredrar också lusern men i år funkar det inte med vårt hösilage. Vi har för mycket energi i hösilaget så min lättfödda häst har blivit smällfet på 10 kg samtidigt som ättiden blir alldeles för kort så hon rymmer ur hagen, äter upp sitt spån i boxen osv. Jag har därför varit tvungen att ta bort ca 1/3 av hösilaget och istället ge en rejäl hög med halm. Mindre energi totalt och hon äter det glatt men långsammare vilket är bra. Dock behövede jag ju då tillföra en del protein men i princip ingen energi alls så det fick bli soja eftersom det var helt j-la omöjligt att få tag på potatisprotein här i urskogen. :p

Lusern är ju jättebra när det fungerar. Grovfoder är ju i princip alltid att föredra.
 
Ja ok för då tänkte du helt fel när du svarade mig iaf för det enda jag skrev var att luzern var bättre än att ge något annat tilläggsfoder I FÖRSTA HAND, typ potatisprotein, soja, eftersom luzern hackat strå mer liknar grovfoder och det är ju det vi vill ge, inte nåt annat.

Jag är sällan perfekt ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp