-Skriva av mig lite-

Skreppur

Trådstartare
Vet inte varför jag skriver detta, onödig topic men behöver skriva av mig :crazy:

Det är såhär, jag är 16 år. Jag har varit hemskt allergisk mot hästar i hela mitt liv, svår astma, nässelutslag över hela kroppen, ögon rinner och näsan var omöjlig. Men enda sen liten palt har jag varit väldigt förtjust i hästar, läste alla böcker och vet inte hur många gånger jag smög iväg till stallet och mysade med hästarna i hagen. För att sedan komma hem som en döing. Vi åkte timtal till ett ställe med "allergivänliga" -pytts- baskjirhästar. Gick som förväntat. Och några månader sedan hittade jag några curlys som vi provade, gick bättre. Bara ustlag och näsan.

För nu snart tre år sedan har jag kört med såkallade allergisprutor, en gång i veckan i ett år och nu en gång var åttonde vecka. Jag har två år kvar och sedan en spruta resten av livet. Läkarens ord var "Du kommer kunna vara hemma hos någon som har häst, men du kan glömma egen häst"

För snart ett år sedan ville jag prova om jag blivit något bättre. Jag red ut tillsammans med min kompis på hennes islandshästar en kall vinterdag. Jag red själv för första gången, jag töltade! Jag galloperade en sträcka när jag kände att balansen var stadig och höll på att skratta ihjäl mig av lycka. Ännu gladare blev jag när det inte kom ett enda utslag! :o

Jag fortsatte att rida några dagar i veckan på samma underbara islandshästar och det gör jag än idag. Jag har ridit tre gånger på ridskola, resten av detta år privat.

Eftersom jag läste på en hel del som barn och har alltid varit intresserad av nh, läst de böcker jag kommit över.. så kan jag den här "kommunikationsdelen", men riddelen är hemsk! Jag kan grunden. Skritta, trava, tölta, galoppera, vända, halt. Men inget mer, inga öppnor eller slutor osv..

Att rida en gång i veckan känns så lite och att jag inte lär mig något nytt. Jag vet att det är fel, men jag vill lära mig mer.
Nu kommer jag ääntligen till kritan. Jag har funderat på att ta en/flera kurser eller "anlita" en instruktör. Är det hemskt dyrt? Hur fungerar det, kommer man dit eller tvärtom, tränar man på det som behöver förbättras..? Låter det som en bra ide?

Sv: -Skriva av mig lite-

hypersensibilisering??
jag skall börja med det till hösten troligtvis =)=) hoppas med å samma resultat som du fick!! gud va roligt för dig!!

de finns olika tränare på olika nivåer.. vissa kan komma ut till dig å vissa andra vill hellre att man åker dit.. koll aupp vad det finns för alternativ runt fär du bor =)
låter som en jätte bra idé att anlita en tränare..man kan aldig få för mkt hjälp.. ;)
beror på nivå och vilken tränare men räkna inte ed mindre än 100:- men sen kan det nog variera rätt mkt..men en grund-tränare för ca 100-200:- är nog det vanligaste tror jag.. =)

lykka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 317
Senast: Häst_
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar