Skrittridning vid senskada?

L

Limen

Inte jag men en i mitt stall ska skritta sin häst pga av en lindrig senskada. Men h*n promenerar inte enbart med hästen utan rider den uppsuttet också. Är det verkligen så klokt? Ska man inte ta det väldigt försiktigt?

H*n tycker att det inte gör så stor skillnad om man sitter på eller ej?

Sv: Skrittridning vid senskada?

Inte jag men en i mitt stall ska skritta sin häst pga av en lindrig senskada. Men h*n promenerar inte enbart med hästen utan rider den uppsuttet också. Är det verkligen så klokt? Ska man inte ta det väldigt försiktigt?

H*n tycker att det inte gör så stor skillnad om man sitter på eller ej?

när travarna har senskada/gaffelband vilar dom, (går i hagen o i skrittmaskinen.)

Beror ju på hur allvarlig skadan var...och du skriver "lindrig". Mycket möjligt att veterinären gjort den bedömningen att hästen kan promenera/skritta lite under ryttare. När min förra häst hade drabbats av senskada fick han först gå i hagen samt promeneras vid handen och rätt snabbt därpå satt jag upp och skrittade honom uppsuttet. Senskadan läkte ihop fin fint;)

Beror väldigt mycket på häst och ryttare anser jag.

Min herre fick en ganska allvarlig senskada på djupa böjsenan på ett bakben. Boxvila och skritt vid hand. 'Problemet' var att efter sisådär 2 månader började hästen blir lite väl glad i mössan på promenaderna och övade både stegringar och osorterade lufthopp. INTE ALLS bra för senan. Herrn råkar dock vara en synnerligen väluppfostrad herre vid ridning, och skulle aldrig DRÖMMA om att 'bete sig sådär' vid uppsutten skritt.

Så jag konfererade med vet, som faktiskt tyckte att 'jag struntar eg i om du leder honom, rider honom eller kör honom i skritt så länge det är LUGN skritt. Är han lugn uppsuttet men inte avsuttet - skritta uppsuttet då, det är mycket bättre!'

Så, han skrittades uppsuttet. Nu väger mate sisådär 45 kilo och är tre päron hög (han är maxad D, arab) vilket säkert kan spelat in.

Fbldonnan skadade en sträcksenskida och tåsträckaren i carpus ena fram. Även hon håller sig mer på mattan uppsuttet, och även hon fick grönt ljus från vet att skritta uppsuttet hellre än toka runt.

Nämnda valack genomgick en hasledsartroskopi 2004, och härjade även då efter någon månad på promenaderna. Som då helt sonika (av veterinären) ställdes in helt. För absolut inget hopp och skutt, utan kunde han inte sköta sig så ja då fick han låta bli att promenixa då. Där var uppsuttet övht inget alt.

Så, det skiljer sig. Sen, en senskada så under konvalescensen ska ju hästen byggas upp försiktigt, och efter en tids skritt vid hand följer ju en tids skritt uppsuttet/i vagn, sedan läggs små doser trav in osv. Allt på rakt spår, i lugn, lagom takt och på rakt spår. Och så bygger man vidare.

Ok. Då kanske det inte är så fel då. Skönt för jag var lite orolig för hästen.

Hur länge ska hästen skrittas då innan återbesöket?

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
875
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka