Skrittrapport

Cilva

Trådstartare
Idag har jag börjat med Rikkans skritträning.

Tömkörde först ca 5-10 min runt stallet och på volt på garageuppfarten :). Jag är rätt dålig på att tömköra så jag kan inte riktigt svara på om hon satte sina ben som hon skulle, hade fullt upp med att hålla reda på tömmarna :). Det som märktes var dock att v varv gick lättare. Det klickade direkt sas. H var svårare. Det kan oxå bero på att hon såg nån sorts spöken bakom träden då :). Och på den inkompetenta personen i andra änden på tömmarna :D.

Sen till själva körningen. Tempot var inget att skryta med. Fast lite mer fart än vanligt tyckte jag vi hade. Åtminstone hemåt :). Eftersom det blev en relativt kort bit så orkade jag hålla koncentrationen uppe och driva på henne mer än vanligt. Det tog ca 20-25 min. Formen glömde jag bort, men hon är inte den typen som har huvudet högt och sänkt rygg.

Får se nu om det här ger något resultat. Om det inte gör det så beror det antagligen på brister från min sida. Jag har lite svårt att se när hon jobbar i en bra form. Vid ridning ex så kan hon i ibland "krulla" ihop sig. Och det är svårt att märka om hon gör det på samma sätt när man kör. Däremot så ser man ju bra om/när hon får igång bakdelen. Det märks tydligt när hon går i en mer "engagerad" skritt el vad jag ska kalla det.

Dag 2

Ungefär som igår men längre sträcka. Sista halvkilometern hemåt gick faktiskt bra. Hon trampade på i ett bra tempo.

Tömkörningen gick lite bättre än igår. Jag har lite svårt att hålla lagom kontakt med bettet. Men det går nog bättre efter ett tag. Tömkörde mer förr och då gick det bättre.

Har funderat litepå att lägga in cavaletti el snöplums i tönkörningen för att få henne att lyfta på benen ordentligt. Vad tror ni om det?

:D jag undrade vad som hänt iom skritträning... lr är det en omväxling?

Kul att du experimenterar! :D
Det är intressant att höra du du upplever detta. Det där med att hon känns olika i varven är viktig information för equiterrapeuten/massören.

Varför inte prova att tömköra och skritta henne nu i en period och sedan ifall du vill snöplumsa ligger kanske snön kvar om några veckor?

Ifall hon har svårt att lyfta benen, som du säger, så skulle jag vara mycket försiktig i snöplums, eftersom det kan tyda på att hon fysiskt inte kan röra sin kropp på annat sätt än det hon gör i dagsläget. Snöplums är oerhört ansträngande, iallafall om man har lika mycket snö som det jag har... :D

Det ska bli kul att höra fortsättningen. :)
Och det där med benen och formen är finlir som du kommer att märka när allt annat faller på plats. Kontakt med bettet och energi utan att behöva driva är viktigare.

Lycka till vidare!

Det är mest för att testa om Rikkans idè funkar :) Och så vill jag gärna förbättra skritten.

Dag 3

Ville inte rigtigt låta mig ta på grimman i hagen. Hon är inte svårfångad annars och var inte det nu heller men hon visade att hon inte riktigt tyckte om idén att ge sig ut.

Det har jag varit lite rädd för ska komma iom att hon nu ska gå tre dar i rad. Vanligtvis går hon varannan dag, det för att öka hennes motivation och muskelbyggande.

Satte upp några cavalettibommar som omväxling i tömkörningen. Det har även massören tyckt skulle vara bra för henne. Styrningen var det ltie si och så med när vi skulle vända upp till stället där jag alltid står och selar på vagnen.

Sedan ut på ängen. På ett ställe hade den plogade "vägen" drivit igen så hon fick ta i lite. Men med en del hejarrop från mig så gick det faktiskt bra :).

Sen när vi skrittade sista kilometern efter vår lilla byväg så stod en lastbil på som inte brukar vara det. Den var förstås lite misstänkt och iom det fick hon lite extra skjuts framåt :D. Ibland sitter jag faktiskt och önskar att nån skulle dra igång en vedkap bakom en buske el att en lastbil med lös presenning kör förbi bara för att det ska bli lite fart :).

Sista biten hemåt gick hon fram väldigt bra och jag berömde som en galning. Tränade halter oxå, mycket för att enkelt kunna befästa att en smackning betyder framåt utan att behöva "ta till" något annat.

Men det blir nog bra med en vilodag. Hon är inte rolig om hon får tråkigt. Då kan hon få för sig att stanna helt plötsligt och börja backa när man driver framåt. El helt enkelt försöka vända hem :). Det är samma sak även när man rider. Och nu under vintern har jag så lite vägar att välja på. Plogade ängen, byvägen och två till. Men de två sista sparar jag till nästa vecka för att ha ett äss i rockärmen :D

Dag 4&5

Igår fick hon vila precis som planerat. Men idag har vi haft besök av massören så det blev ingen träning idag heller.

Att hon var svårare i höger varv vid tömkörning berodde på spänningar i nacken. Sen hade hon även reagerat på selen som jag nu ska justera lite. Den har både däckel- och bromsgjord och de hade suttit för tätt ihop så bromsgjorden ska längas lite. Och så ska rygstycket kortas lite för att däckeln ska hållas på plats lite längre bak. Detta har gjort att hon spänt sig under magen, vid manken och ländryggen.

Dag 6

MInskade lite på sträckan idag pga att det var ganska mycket snö så vagnen gick tungt. Och så är de ju rätt jobbigt för henne att gå i snön. Travar man så får ju vagnen upp mer fart occh rullar lättare.

Jag har kört på ängen först och sedan avlutat med en kort vägsträcka (ca 500 m) fram och tillbaka. Allra bäst går hon när vi vänt hemåt. Skulle hon gå så hela passet så skulle jag bli väldigt glad. Det kommer nog med tiden, hoppas jag iaf. :)

TÖmkörningen i h.v gick lättare idag. Och dessutom trampade hon på bra utan att jag behövde tjata.

Dag 7

Passet började med att ponnyskrället i ett obevakat ögonblick bestämde sog för att ta en tur runt gården. När det passar så går det tom att galoppera i djupsnö. :D

Körde samma sträcka som igår. Det har kommit ännu mer snö nu och ingen traktor med snöslunga i sikte. :) Det uppplogade spåret syntes inte ens på sina ställen så hon fick jobba på rätt bra. Förvånande nog så höll hon igång för egen maskin sas. :)

Som vanligt gick sista biten bäst. Ev var den sista biten lite längre än innan men det kan oxå vara önsketänkande från min sida. :)

Tönkörningen gick bättre. Försöker ha henne på en rätt liten volt för att kunna hålla ordning på tömmarna.

Massor med visningar men inga kommentarer. Hur kommer det sig, är allt helt solklart? Nån sorts intresse verkar ju finnas när så många läst.

Skulle gärna vilja ha lite kommentarer, funderingar osv.

/emma

Jag får väl fortsätta själv. Fast jag hoppas på kommentarer ändå.

Dag 8-9

Igår vilade hon, jag var och skrev tenta :)

Men idag var vi igång igen. Tömkörningen gick bra med fin bjudning framåt. Lite för mycket faktiskt, hon han med några luftsprång oxå. :)

Själva körningen gick oxå bra med bra fart framåt. Kanske det börjar lossna nu? El så har hon bara samlat på sig energi :), jag hoppas på det första iaf.

Jag läser och tycker att det är intressant! :)
Väntar med spänning på fortsättningen...

Det är kul att veta att några intresserar sig iaf. :)

Dag 10

Idag blev det ett litet avsteg från programmet, nämligen hoppträning i ridhus. Det gick väldigt bra, hon bjöd fint på hindren och försökte inte hoppa av för tidigt vilket hon kan göra annars. Hon jobbade i fin form i skritt och trav, galoppen är det lite si och så med fortfarande.

Ett stort framsteg var iaf att hon klev på släpet så villigt. Hon som varit så svårlastad förr.

Ja det beeror säkert på skritt träningen att hon går upp i transproten, tror inte du det oxå? :rofl: :D ;)

Eller för att du har hanterat henne mer i tömkörningen, där du går bakom och ger henne självförtroende...

Helt klart skritträningen :rofl:

Har pysslat med en del nh-övningar oxå nån månad som jag hoppas har gett resultat nu.

Dag 11

Ingen träning idag.

Läser oxå och tycker det är intressant. Vad är det du vill ha ut av träningen?

Dag 12

Blev inte så mycket tömkörning idag, ett varv runt stallet bara. Hade ont om tid.

Jag tror att det här börjar ge resultat nu, el så hade hon bara en väldigt bra dag. Hon skrittade nämligen på väldigt bra med ordentlig fart hela vägen, även hemifrån. Sista svängen efter vägen blev lite knackigt eftersom det var halt.

Nu håller jag tummarna för att det faktiskt är träningens förtjänst och inte nån sorts tillfällighet. :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 464
Senast: iNHALE
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 441
Senast: Cilva
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar