Skrittpiruett

Sv: Skrittpiruett

En centrerad bakdelsvändning i samlad skritt.

heej ! tack .okeej. så du gör alltså bara en vanlig bakdelsvändning fast i samlad skritt ?

Japp. Eller så kan man säga en galoppiruett i skritt :) Man kan gör piruetter i trav också, men det är t o m svårare för hästen än att göra det i galopp..

Totola skrev:
Japp. Eller så kan man säga en galoppiruett i skritt :) Man kan gör piruetter i trav också, men det är t o m svårare för hästen än att göra det i galopp..

Nej man kan inte säga en galoppiruett i skritt :confused: För det första så vänder man alltid bara ett halvt varv i en skrittpiruett och dessutom så utövas den just i skritt och inte galopp. Piruetter i trav blir i piaff och har ingenting med varken det ena eller det andra att göra.

Jasså? Kan man inte? Jag sa ju det :p
Vad säger att "man" alltid vänder ett halvt varv i en skrittpiruett? Jag brukar vända längre ibland, speciellt om det behövs i inlärnings/korrigeringssyfte.
Piruetter i trav görs mer sällan men likväl är de piruetter. Varför skulle det inte ha med skritt- eller galoppruetter att göra?

Har vi med en ordmärkare att göra kanske? ;)

Tja du kan ju leta efter ett program där man vänder ett helt varv i en skrittpiruett och speciellt dom skrittpiruetterna som görs längs långsidan :smirk:

Vad du gör och vad som rätt är två helt skilda saker, piruetter i trav som automtiskt blir PIAFF görs enbart i GP kur och ingen annan stans.
Dom har inte med varken skritt eller galoppiruetter att göra dels då hjälpgivningen är helt annorlunda och dels att rörelsen egentligen inte finns utan den har uppfunnits av kur ryttarna för det är enklare att göra piaff och vända samtidigt än att göra den stillastående.

Vad "dom" gör sk*ter jag fullständigt i. Menar man BARA tävlingsdressyr så visst, men jaguppfattade det då inte som att det "bara" gällde själva tävlingsmomentet utan rörelsen i sej.

Det låter ungefär som: "ingen idé att lära hästen piaff för den kommer ändå aldrig komma så högt i klasserna" eller "man behöver bara lära hästen rygga 6 steg för längre än så behöver man aldrig i programmen" osv. Hoppas du fattar vad jag syftade på = att man gör vissa saker för att det är roligt att kunna, eller i utbildningssyfte utan att det för den skull ens behöver finnas som dressyrmoment.
Av samma anledning som det kan vara nyttigt att träna andra saker än just "klassisk" dressyr just för att utveckla sej och/eller ha roligt helt enkelt.

Visst men frågan gällde vad är en skrittpiruett och då kan man inte svara med att återge en rörelse helt felaktig bara för att man själv använder sig av den.

Ja när du påstod att "vem säger att man inte kan vända ett helt varv" då blir det helt fel ;)

Det skrev jag BARA för att du kommenterade det där med galoppiruetterna som man visst inte kunde jämföra med.. Men då vet jag vad du menade iallafall :p

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 190
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka