Skrittmaskin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 803
H

hästig

Ni som har skrittmaskin hur använder ni den och då tänker jag på hur ofta och länge ni låter era hästar gå där. Är speciellt intresserad att höra hur ni som har tävlinghästar använder den.

Är det bra för unghästar att gå i skrittmaskin? (3år +)

Sv: Skrittmaskin

Har en walker som byter varv varje 15 minut, antigen får dom gå där som uppvärmning innan ridpass eller går dom där om jag inte ska rida...runt 1 timma.

Jag har haft unghästar i walkern, 2 åringarna har fått gått dock inte så länge...men det funkar att ha unghästarna där.

Har en tävlingshäst som älskar skritten! Hon går där under tiden jag mockar, ca 30 min och även efter ridpass om hon är duschad och ska torka. Då går hon ca 20-30 minuter.

När vi ska iväg och tävla och har tid går hon där ca 20-30 min innan hon lastas på trp, men oftast hinns det inte. När vi kommer hem från tävling går hon alltid där ca 30 min för att slappna av lite extra efter transportresan.

Hon går där alltså i princip varje dag. Våran skritt byter varv efter ca 7-8 minuter. Tycker det är ett suveränt påfund! :bow:

//Alice

Mina tävlingshästar går där också stort sätt varje dag.
Nu går dom oftast ute när jag mockar, men ska dom ridas eller iväg och tränas så går dom där 30 - 45 min.

Och dom dagarna då jag inte rider är det perfekt att låta dom gå i skrittmaskinen nån timme sådär.

Min byter varv var 8 minut.

Nathalie

Min byter varv var 10e minut men det kan man ändra men jag tycker att var 10e fungerar bra.

Har bara haft min i någon vecka men jag undrar hur jag klarat mig utan innan. Tänk vad bra att få hästarna skrittade en timme medans man mockar och fixar i stallet.

Tanken är att de ska gå där varje morgon innan de släpps ut i hage (ca 50 min - 1 h) och ska de inte ridas den dagen så får de även gå ca 45 min på eftermiddagen. Tycker ni det låter vettigt?

Någon sa att de får väldigt bra kondis med en skrittmaskin. Tror ni det stämmer för de skrittar ju bara?

I morse var det ju väldigt kallt och de var ganska pigga så jag lät faktiskt dem småjogga i några minuter. Är det ok i en 16 m maskin?

Ursäkta alla frågor men det är inte så många som har en skrittmaskin och således inte så många att fråga här där jag bor.

Skrittmaskiner är en latmanstrissa. Har man inte tid att motionera sina hästar ska man kanske börja fundera om. Kanske börja med något annat.
Hästarna blir tvingade att gå runt, runt och åter runt i en icke stimulerande miljö. Stackars hästar!! Jag tvivlar på att det finns EN enda häst som gillar att gå där.
Jag skulle ALDRIG släppa mina hästar i en skrittmaskin!
Jag tycker uppriktigt synd om era hästar som tvingas gå där.

har varit sett hästar som blir väldigt glada när man närmar sig skrittmaskinen, börja småtrava brevid en och spetsa öronen, tror inte dom skulle gjort de om det var så synd om dom.

men som älgen sa så handla inte tråden om det...

hästig jag har hört att det inte är bra att dom travar/joggar ... men vet inte om det stämmer .

Många galoppörer går dagligen i skrittmaskin. Det är avstressande och lugnande för en häst som är uppe i varv. ( Utöver de andra fördelarna som nämnts tidigare)
Det är rent löjligt att påstå att om man inte har tid att leda sin häst ska man ingen häst ha.
Skrittmaskin och promenad är två helt olika saker.

Skrittmaskiner är en latmanstrissa. Har man inte tid att motionera sina hästar ska man kanske börja fundera om. Kanske börja med något annat.
Hästarna blir tvingade att gå runt, runt och åter runt i en icke stimulerande miljö. Stackars hästar!! Jag tvivlar på att det finns EN enda häst som gillar att gå där.
Jag skulle ALDRIG släppa mina hästar i en skrittmaskin!
Jag tycker uppriktigt synd om era hästar som tvingas gå där.

Du kanske inte har erfarenhet av skrittmaskin?

Det är ett mycket bra sätt att låta hästen värma upp eller skritta sig torr efter ridning utan att behöva bära ryttare. Den får skritta avslappnat i egen takt utan att hindras av en människa.
De kan varva ner där och för hästar som inte får gå i hage men ska skrittas är det bättre med en maskin än att ledas runt. Är de vana att gå där så gör de det lugnare än om någon leder dem runt där de kan se saker att hoppa högt för och bli upprörda över, när de ska skritta på grund av skada bara som exempel.

Jag håller fullständigt med dig att det vore säkert bättre att leda varje häst en timme i skogen varje morgon i stället för skrittmaskinen. Tyvärr måste de flesta människor jobba 8h varje dag fast de inte trivs med det så nu får hästarna stå ut med 1 h i skrittmaskinen varje morgon. Ibland är livet hårt även för en svensk ridhäst som lever lyxliv resten av tiden.

Mina hästar är helt avslappnade i skrittmaskinen och när de släpps ut i hagen skrittar de lugnt ut och inte som innan då det var världens galopp ner och runt i hagarna. Skaderisken måste ju vara mindre.

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31