Skritt skritt och skritt...

R

rabarber2

Håller på att sätta igång min häst efter skada i en framkota och ska skritta i 30-60 minuter i två veckor... Men det är grymt tråkigt både för mig och hästen. Så behöver lite tips hur jag bäst ska uttnyttja tiden.

Ska ju helst belasta kotan så lite som möjligt, t ex inte rida på böjt spår och bara rida på jämnt underlag.

Ser det som en bra möjlighet att kontrollera att grunderna fungerar. Broms, gas och rakriktning t ex.

Hur mkt belastning tror ni hamnar på kotan om man t ex rider svaga skolor och skänkelvikningar?

Alla tips, övningar, egna erfarenheter och övriga kommentarer mottages med glädje ;) :bow:

Moderator får flytta tråden om hon anser att den hamnat fel... Men eftersom min häst är dressyrhäst (är tanken iaf :angel: ) så tyckte jag den passade här...

Sv: Skritt skritt och skritt...

Jag skulle sätta igång efter ett hovbensbrott förra året och jag håller med dig skritt träning kan verkligen vara tråkigt. Jag försökte variera med tömkörning vilket var rätt roligt. Sedan beror det förstås på hur utbildad din häst är men för oss var det rätt nyttigt att börja från grunden i bara skrittarbete, som du säger med gas/broms och att alla hjälperna sitter där de ska.

Lycka till!
(PS tänk vad kul det är att du faktiskt får börja igen.... ;) )

Handlar det bara om skritt i två veckor så skulle jag satsa på att rida ut de veckorna. Det är roligt istället för att pesta runt i skritt på en bana. Det är skönt att komma ut o rensa tankarna på både häst o ryttare, inte tråkigare än man gör det till. Om jag har haft en skadad häst har jag valt att inte ställa några krav alls i början utan bara ridit ut på lösa tyglar och komma igång. Broms, gas o rakriktning som är det allra viktigaste att det fungerar kan du ju träna lite grann ändå, men ha inte för bråttom med skolor osv!
Din häst är frisk och ska förhoppningsvis vara dte länge, så ni har all tid i världen att träna senare, stressa inte igång!

Lycka till- och ha kul! :)

svarar till båda.

Tömkörning har jag inte tänkt på =) Det ska jag göra nån dag! Ja jag är jätteglad att jag är igång och rider igen, har varit grymt sugen! Å är roligt att se att hästen tycker det är roligt att va igång oxå, han är vääldigt pigg och glad =)

Mumin. Jag försöker rida ut varje dag, men sitter gärna och dressyrar lite på vägarna också. Men kommer jag till stallet sent å det är mörkt vill jag inte rida ut eftersom han är lite överpigg... Men håller med om att det är dumt att stressa igång.. Är bara så himla roligt att vara igång igen så vill komma tillbaka till den normala formen så fort som möjligt.. Men jag ska försöka lägga band på mig själv...

Ett tips är att GÅ med hästen, inte runt runt i ridhuset utan på långa promenader. Det gjorde jag när min skulle sättas igång. Och eftersom jag också fick motion så slog jag två flugor i en smäll. Nu gjorde jag inte det varje dag men 2-3 dagar i veckan och jag tror att hästen uppskattade det lika mycket som jag. Någon gång tog jag med mig pojkvännen eller mamma, så hann jag umgås lite med dem också:)

Du behöver ju inte skritta uppsuttet varje dag i 2 veckor. Variera med promenader och tömkörning, ute i naturen. Kanske ska undvika guppig och hålig terräng för kotan om hästen skulle trampa snett.
Kan ju bygga banor med koner och bommar som du kan skritta/tömköra emellan.
Sen finns det ju mkt man kan träna i dressyr, men vilka övningar vet jag inte som anstränger mest. Men skolor är ju mest fokuserade på bakbenen.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 272
Senast: Kristall10
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar