skritt piruett, framdelsvändning?

Sv: skritt piruett, framdelsvändning?

En skrittpiruett är en centrerad bakdelsvänding och en framdelsvändning är vändning på framdelen (bakbenen går runt frambenen).
Om du menar skillnad mellan skrittpiruett och bakdelsvändning så är skrittpiruetten som sagt mer centrerad.

Skritt piruett är en bakdelsvändning i samlad skritt, du vänder framdelen runt bakdelen.

En framdelsvändning har nosen i mitten, du vänder bakdelen runt framdelen.

där får jag en fråga i huvudet, är det så att bakbenen i en bakdelsvändning ska gå på en mycket liten volt, ca 40-50 cm i diameter medans bakbenen i en piruett är kvar på samma ställe?
Jag har fått för mig att man i en bakdelsvändning ska sträva efter att få bakbenen att trampa runt på samma ställe..

Jag har iallafall fått för mig att skrittpiruett och bakdelsvändning i skritt är samma sak? Men vad vet jag, jag har aldrig tävlat dressyr..:p

hmm det aknske inte är bakbenen det hänger på utan böjningen och ställningen? :confused:

jaja det kommer säkert någon duktigare som kan bena ut begreppen, underbara Buke! :love:

skillnaden mellan bakdelsvändning och skrittpiruett är att bakdelsvändningen rids ur mellanskritt medan piruetten rids ur samlad skritt och ska även vara ngt mer centrerad.

Det är med andra ord bara en skillnad i definition när det handlar om programridning.

För mig är bakdelsvändning = piruett (i skritt) och tempo och centrering varierar beronde på omständigheter.

skillnaden mellan bakdelsvändning och skrittpiruett är att bakdelsvändningen rids ur mellanskritt medan piruetten rids ur samlad skritt och ska även vara ngt mer centrerad.
ok, det är det ordet jag fastnar lite på, när hästen är mer centrerad, exakt vad är den då till skillnad från när den inte är centrard lika mycket?

i själva centreringen då? Efterstävar man då att hästen skall stå stilal på pivotte ( stavning??) benet då?

i själva centreringen då? Efterstävar man då att hästen skall stå stilal på pivotte ( stavning??) benet då?

Här kommer hela citatet ur TR om skrittpiruett, vändning på bakdelen:

"skrittpiruetten skall ske i tydlig fyrtakt och vändningspunkten förläggs till den inre bakhoven, som i varje steg lyfts och sätts ned på samma eller något framför den plats, varifrån den kommit. Yttre bakhoven trampar under vändningen framåt längs ett cirkelformat spår runt den inre bakhoven. Båda bakhovarna tillåts att röra sig på en begränsad cirkelformad yta.

Ju större kravet på samling är, desto större blir kravet på vändningens centrering. Framhovarna rör sig på var sitt cirkelformat spår runt vändningspunkten, varvid den yttre framhoven skall sättas framför och förbi den inre. Hästen skall, genom hela vändningen, vara ställd åt vändningssidan och eftergiven i inre sidan. Den skall vara på tygeln med bibehållen form och framåtbjudning och mjukt och taktmässigt utföra vändningen. Bakdelen får under vändningen inte flytta sig vare sig utåt eller inåt. Avståndet i sidled mellan hästens bakhovar skall under hela vändningen vara detsamma. Det är ett allvarligt fel om hästen under vändningen korsar bakbenen.

Vändningen utförs utan föregående halt. Efter vändningen rids hästen omedelbart rakt ut i föreskriven gångart.

Vändning på bakdelen utförs i förkortad mellanskritt och kan därför ej centreras lika mycket som skrittpiruett, som utförs i samlad skritt.

Vändning på bakdelen skall betraktas som en förberedande övning till skrittpiruetten och skall till alla delar utföras på ett så korrekt sätt, att enbart en ökning av samlingen skall leda till en rätt utförd skrittpiruett."

Puh! :D

Här kommer hela citatet ur TR om skrittpiruett, vändning på bakdelen:

"skrittpiruetten skall ske i tydlig fyrtakt och vändningspunkten förläggs till den inre bakhoven, som i varje steg lyfts och sätts ned på samma eller något framför den plats, varifrån den kommit. Yttre bakhoven trampar under vändningen framåt längs ett cirkelformat spår runt den inre bakhoven. Båda bakhovarna tillåts att röra sig på en begränsad cirkelformad yta.

Ju större kravet på samling är, desto större blir kravet på vändningens centrering. Framhovarna rör sig på var sitt cirkelformat spår runt vändningspunkten, varvid den yttre framhoven skall sättas framför och förbi den inre. Hästen skall, genom hela vändningen, vara ställd åt vändningssidan och eftergiven i inre sidan. Den skall vara på tygeln med bibehållen form och framåtbjudning och mjukt och taktmässigt utföra vändningen. Bakdelen får under vändningen inte flytta sig vare sig utåt eller inåt. Avståndet i sidled mellan hästens bakhovar skall under hela vändningen vara detsamma. Det är ett allvarligt fel om hästen under vändningen korsar bakbenen.

Vändningen utförs utan föregående halt. Efter vändningen rids hästen omedelbart rakt ut i föreskriven gångart.

Vändning på bakdelen utförs i förkortad mellanskritt och kan därför ej centreras lika mycket som skrittpiruett, som utförs i samlad skritt.

Vändning på bakdelen skall betraktas som en förberedande övning till skrittpiruetten och skall till alla delar utföras på ett så korrekt sätt, att enbart en ökning av samlingen skall leda till en rätt utförd skrittpiruett."

Puh! :D

:D TACK!!!

*kl*

Nu när ni lyckats reda ut skillnaden mellan bakdelvändning och skrittpiruette kapar jag tråden lite :D Jag undrar om någon kan förklara skillnaden mellan tagen bakdel och sluta :confused:

Det beror på om man har hästen böjd i 'tagen bakdel'. Sluta innebär ju per definition böjd häst, medan tagen bakdel bara är en term för att sätta hästen på fler spår än två, med bakdelen innanför framdelen.

Njae alltså rider man med sk tagen bakdel och håller hästen böjd så blir det ju en sluta. Just termen 'tagen bakdel' är väl en lite luddig ridskolegrej som används till elever som inte vet vad skolorna är och avser enbart att bakdelen hålls innanför spåret, och inte hur övriga hästen hålls böjd/ställd/rakriktad. Det är f ö ingen term jag använder mig av.

Ok, tack för svar! Tror jag är mer med på tåget nu och det var ungefär som jag tänkte mig!

Dels som Trani sa, men "tagen bakdel" syftar nog också mer på att man bara flyttar ut bakdelen lite. Inte att hästen går på exakt tre (eller fyra, då..) spår, är korrekt böjd och ställd, etc. "Tagen bakdel" är förberedande för sluta och mindre avancerat.

Liknande trådar

Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Dressyr Bästa övningarna för galopp-skritt övergångar? Vi får inte riktigt till dem...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka