Skritt övningar!

M

_Mimmii_

Jo, nu är det såhär att hästen för tillfället bara får skrittas. Och efter att ha skrittat/lett henne i ca 1 vecka nu så börjar vi båda bli lite utråkade. Vad kan man göra för nyttiga/roliga övningar i skritt? Hon får trava lite, men inte anstränga sig. :)

Sv: Skritt övningar!

Om det är konvalecens skritt dvs försiktig igång sättning sen en vecka tillbaks som vi pratar så är det ju i princip skritt på lång tygel som gäller.... Mycket roligare än så blir det nog inte en vecka inpå igångsättningen tyvärr.

Hästen är inte halt eller nått, bara förkyld och får därmed inte anstränga sig så därför skrittas hon bara. Men hon tycker att det är såå tråkigt att bara skritta runt runt. :confused:

vida serpentiner över medellinjen, stora volter lite här och där, slalom... det finns massor att göra! Något som jag brukar försöka är att rida i en precis rak linje mitt över ridbanan (kortsida till kortsida). svårare än man kan tro! tjo!:rofl:

skritta ut i skogen,hitta stigar och nya väger,njut av vinternaturen.blir aldrig tråkigt vare sig för ryttare eller häst.:d

Ok då fattar jag! Om du har roliga och bra ridvägar så försök att variera dom, det brukar liva upp.... kanske flytta lite undan, öva lite fina halter (stilla lugn och fin), osv. du kan även öva rakriktning på kort tygel i bitar - det stärker hästen och är nyttigt, sånt man ofta slarvar med annars......

ta hästen på en promenad där ni båda går, nyttigt för båda och ni kan öva på massa saker som ledarskap, flytta för tryck, halt när du stannar, gå före på smala stigar utan att bli översprungen eller trampad på:) , gå förbi läskiga saker osv. lycka till

_Mimmii_ skrev:
Jo, nu är det såhär att hästen för tillfället bara får skrittas. Och efter att ha skrittat/lett henne i ca 1 vecka nu så börjar vi båda bli lite utråkade. Vad kan man göra för nyttiga/roliga övningar i skritt? Hon får trava lite, men inte anstränga sig. :)

Kan inte tömkörning vara nåt? Där finns ju massor av roliga övningar man kan göra...

~Ingrid

Jo, jag har faktiskt funderat på det! :) Har alltid velat testa det och nu har vi flyttat till nytt stall och där är det en tjej som är väldigt duktig på det, så tänkte fråga henne om hon kunde visa lite och så. :bump: :D

Tack för alla förslag men I WANT MORE! fortsätt skriva era bästa skrittövnings tips :d :bump:
Kommer få skritta rätt länge så jag behöver många förslag. Totton gillar ju variation ;) :p :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 679
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!