T
Tjalfe
Min ung-ponny är en på att "krångla" med sina framhovar. Vi har som en uppbindningsplats i stallet där man har ett grimskaft ifrån varje håll(som många andra). Så fort jag ställer honom där så börjar han skrapa/slå hovarna mot marken och är jätte rastlös. Han har även kommit på ett "trick" som iofs är ganska charmigt men dock ganska farligt. Han böjer ner huvudet och slänger upp ena hoven över grimskaftet så att det blir hängande där, och så tittar han på mej precis som "kommer du och hjälper mej nu matte? ". Och så fort jag har släppt loss honom så gör han om samma sak.
Har höjt upp grimskaftet men vill inte ha det för hårt åtdraget för jag vill att han ska kunna röra sej lite och inte känna sej så "fastbunden".
Varför är han såhär rastlös när jag ska greja med honom? Vad kan jag göra åt det?
Han är i vanliga fall väldigt lätthanterlig och följer minsta vink i från mej, så vi har inget ledarskapsproblem...
Kan det här ha med åldern att göra(4år)? Eller tycker han helt enkelt inte om att bli ompysslad?
Har höjt upp grimskaftet men vill inte ha det för hårt åtdraget för jag vill att han ska kunna röra sej lite och inte känna sej så "fastbunden".
Varför är han såhär rastlös när jag ska greja med honom? Vad kan jag göra åt det?
Han är i vanliga fall väldigt lätthanterlig och följer minsta vink i från mej, så vi har inget ledarskapsproblem...
Kan det här ha med åldern att göra(4år)? Eller tycker han helt enkelt inte om att bli ompysslad?