Skrapar med hovarna.

T

Tjalfe

Min ung-ponny är en :devil: på att "krångla" med sina framhovar. Vi har som en uppbindningsplats i stallet där man har ett grimskaft ifrån varje håll(som många andra). Så fort jag ställer honom där så börjar han skrapa/slå hovarna mot marken och är jätte rastlös. Han har även kommit på ett "trick" som iofs är ganska charmigt men dock ganska farligt. Han böjer ner huvudet och slänger upp ena hoven över grimskaftet så att det blir hängande där, och så tittar han på mej precis som "kommer du och hjälper mej nu matte?:o ". Och så fort jag har släppt loss honom så gör han om samma sak.:angel:
Har höjt upp grimskaftet men vill inte ha det för hårt åtdraget för jag vill att han ska kunna röra sej lite och inte känna sej så "fastbunden".

Varför är han såhär rastlös när jag ska greja med honom? Vad kan jag göra åt det?
Han är i vanliga fall väldigt lätthanterlig och följer minsta vink i från mej, så vi har inget ledarskapsproblem...
Kan det här ha med åldern att göra(4år)? Eller tycker han helt enkelt inte om att bli ompysslad?

Sv: Skrapar med hovarna.

Det låter som en liten buse som gillar uppmärksammhet av sin matte. Prova binda upp honom så han inte får över benet och gå därifrån så får han stöka på bäst han vill. Nu låter det som att han tjafsar bara för att få uppmärksamhet. Har själv haft liknande problem och denna metod funkade för mig i alla fall.

Hoppas det löser sig :)

vilken buse!!!

Det verkar bara vara lite unghästbus och "försöka går ju" tänket.

Tycker inte heller att han ska kunna lägga benet över grimskaftet, annars hade jag inte brytt mig om tjafset, han vänjer sig nog.

Det är klart, om du ställer honom i uppbindningen när de andra äter eller när de andra är ute eller liknande så blir han nog rastlös av de själen.

Jag tror han vill ha din uppmärksamhet och det ger du ju honom varje gång du går fram till honom, även om det så är för att säga ifrån att han gör fel så har han ju ändå fått sin belöning i och med att han fått din uppmärksamhet.

Det jag skulle ha gjort är att binda upp hästen och sen "gå runt hörnet". Visa för hästen att du går iväg fast du samtidigt har koll på den hela tiden, om du förstr vad jag menar.
När hästen sen börjar så ignorera den, om den tillfälligt slutar så gå fam och klappa och beröm. Om den lägger upp benet över grimskaftet så gå inte fram direkt utan vänta några sekunder och bind sedan så att den inte kan få benet över, eller sätt hakarna högre upp på grimman eller så kan man ju binda fast i en halsring.

Vad jag försöker säga är att du ska ge hästen beröm när den står still och ignorera den när den gör fel.

/M

Tycker du verkar ha en smart häst!
Han har nog sabla tråkigt och försöker liva upp tillvaron lite. Jag skulle testa att låta honom stå alldeles lös istället. Många hästar "växer" om man ger dom ansvar. Man kan precis som med hundar lära dom att stå still, jag tror inte alls på att han "testar".
Han vet ju precis vad han gör när han slänger upp benet sådär. Han får ju inte panik?
Var tacksam att du har en smart häst, den kan du göra mycket kul med!!!:banana:

Prova fästa uppbidningarna så högt som möjligt, 2 m upp så går det ner mot mitten, alltså kan hästen inte ta ner sitt huvud så pass mkt att den får frambenet över uppbindningen.

Tycker du ska säga åt honom så fort han lyfter sina framfossingar. Jag har haft otåliga hästar men jag har visat vart gränsen går. Och efter ett tag har de insett att det inte är nån idé att hålla på, för då blir det inte en kul stämning. :devil:

Det värsta jag vet är att hästar som står i stallgången eller vid uppbindningen o vevar med frambenet oavbrutet, jag blir GALEN :eek:
Säg ifrån, men om det är uppmärksamhet han söker så ignorera honom, prova som madelene skrev.

Ett sätt som garanterat gör det omöjligt att skrapa med hovarna är att man helt sonika binder ihop framfötterna med ett rep.:idea: Man kan också säga till : Men - inte ska du göra på detta viset! med småländsk dialekt förstås.

Ett sätt som garanterat gör det omöjligt att skrapa med hovarna är att man helt sonika binder ihop framfötterna med ett rep.:idea: Man kan också säga till : Men - inte ska du göra på detta viset! med småländsk dialekt förstås.

Är du här nu och kommer med dumheter:rofl: tänk på att folk kan göra som du säger och de kan gå mkt illa om man inte vet vad man gör.:angel::crazy:

Ja, att binda ihop benen kanske var ett dåligt förslag, om man inte använder bogserlina eller spännband förstås, men det andra det tar inte hästen skada av i alla fall, och alla runtom i stallet som hör på blir jätteordentliga, slutar med det de gör, och brukar smita ut i sadelkammaren o börja fingra i sadeltvålsburken bara för att komma undan sina synder.

Skulle det inte hjälpa vare sej med bogserlinan eller den småländska dialekten då får man bli horse whisperer,typ Monty Roberts, då tar man tag i höger öra o viskar med hotfull, allvarlig stäma: "Brunte, om du inte slutar skrapa med hovarna så äter vi upp dej på söndag middag" o det brukar i de flesta fall ta skruv. Hästen brukar sänka huvudet o börja föltugga o blinka med ögonen och lägga sej med spakarna mot stalltaket.

Senast ändrad av en moderator:

Hobbla är väl inte tillåtet i Sverige?

Jasså är de inte tillåtet att hobbla här i sweden , visste jag inte varför säljer dom de då.
Jag tycker själv inte om när man hobblar hästar.

Han har dresserat dig riktigt bra.....

Vad menar du med det här? Bara för att han är otålig i gången så har han "dresserat" mej? Hur kan du veta det efter att jag skrivit några rader här om att han är otålig i gången?:confused:

Vad menar du med det här? Bara för att han är otålig i gången så har han "dresserat" mej? Hur kan du veta det efter att jag skrivit några rader här om att han är otålig i gången?:confused:

Hästen kontrollerar dej mentalt med sitt skrapande. Du är en tvåa i hans våld!!

Jasså är de inte tillåtet att hobbla här i sweden , visste jag inte varför säljer dom de då.
Jag tycker själv inte om när man hobblar hästar.
DEt är inga problem med att ha en häst hobblad, bara de får lära sej det under säkra och kontrollerade former i t ex en round pen med mycket sand i botten när/ om de går omkull innan de lärt sej att stå stilla alt röra sej med hobbles.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 538
Senast: scizofren
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 856
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar