"Skrämselövningar"

S

smiling_sun

Någon som har tips på övningar man kan göra hemma fär att stärka hästens självförtroende och förtroendet för ägaren? Ska vara saker man kan göra hemma. Har bommar, plastmatta (tung) och andra vanliga saker man vanligtvis har i ett stall.

Sv: "Skrämselövningar"

Ha ett uppfällt paraply i handen, så småningom kanske du kan ha det i handen när du leder hästen.
Knyt tomma drickaburkar runt dina fötter och gå runt och skramla.
Häng upp en "tvättlina" (högt, så ni inte trasslar in er!) med tygstycken eller ballonger på och be hästen gå under/igenom den.
"Tappa" grejer som rullar runt och låter.
Dra på dig en stor mössa, det skrämde min förra häst. Han kände inte igen mig! Han tittade sidledes på mig och frumsade. När jag tog av mössan så lyste hela han upp av lättnad.
Rulla omkring med en stor färgglad badboll.
Går hästen på den här plastmattan? Kan du få hästen att gå på en presenning?
Vänj hästen vid att saker och ting ändras: byter färg och plats etc.
Var cool lugn själv för att inte hästen ska skrämmas. Gör ingen affär av det. Även "såååja, lilla pålle, det är inget farligt" kan skrämma upp hästen. Fast självklart ska den ha beröm.

Det här är rätt så roliga övningar, bara fantasin sätter gränser. Tänlk på säkerhet också. Hästen kan reagera häftigt. Du kanske ska börja med hästen lös i hage eller på ridbana.

Ok, verkar bra! Men en sak, hur gör man om hästen är vettskrämd och flyktinstinkten kommer fram? Hur ska man agera?

Låt hästen springa en bit. Det är därför det är bra om du har en inhägnad plätt där du kan ha hästen lös. Om du håller den i grimskaft så kan den rycka till och dra armen ur led på dig och rymma iväg och...ja, du vet vad jag menar.
Vi tar ett exempel. Vi säger att jag är på ridbanan och vill att hästen ska titta på mitt uppfällda knallgula paraply. Då kanske jag går omkring lite planlöst med det där paraplyet som om det inte var nåt konstigt med det. Kollar staketet eller så. Hästen kanske sticker iväg till andra änden och kommer antagligen att stå där och kika. Jag tvingar inte på honom paraplyet utan det finns liksom med där jag är. Till slut kommer nyfikenheten att ta över och han kommer att komma närmare. Det går till en viss gräns, när han tycker det blir för läskigt. Men för varje gång så kommer den gränsen att flyttas närmare och närmare paraplyet. Till slut vågar han nosa på det. Sen är det snart inget konstigt.
Ett annat sätt kan vara att lägga paraplyet nånstans mitt i paddocken eller hagen eller vart ni nu håller till. Förankra det så det inte blåser iväg bara! Så får han bestämma själv när han vill gå fram och kika på det.
Det som är kul är att nästan alla hästar blir jätteglada när de har övervunnit sin rädsla och vågar titta på nåt de har tyckt varit läskigt.

Jag brukar ha en lång pressenning som jag lägger ut som en lång matta, den går vi över, först jag och sedan går jag sidan om pressenningen när hästen går på den.
Brukar sedan lägga på ryggen och dra pressening över ryggen osv.

Ett tips om en häst är rädd för något är att låta hästen "följa" den saken.
Ex. ett paraply. Håll hästen i ena handen och paraplyet i andra. (om nu inte hästen är RIKTIGT rädd eller om man inte har tillräckligt lång räckvidd mellan armarna, då kan en annan person stå en bit längre bort och hålla paraplyet)
Sedan ska du leda hästen efter paraplyet. Då blir det lite som att hästen jagar, följer, eller leker med paraplyet.
Dethär fungerar jättebra!

Ha ett uppfällt paraply i handen, så småningom kanske du kan ha det i handen när du leder hästen.
Sedan kan du öppna/stänga /flaxa det framför näsan på hästen

Knyt tomma drickaburkar runt dina fötter och gå runt och skramla.
Sedan kan du knyta det runt hästen ben/svans

Häng upp en "tvättlina" (högt, så ni inte trasslar in er!) med tygstycken eller ballonger på och be hästen gå under/igenom den.
Sedan kan du även backa genom det

"Tappa" grejer som rullar runt och låter.
Sedan kan du "kasta" grejerna på hästen

Rulla omkring med en stor färgglad badboll.
Sedan kan du ge den åt hästen att leka med i hagen

Jag tänkte bara visa vad man kan göra när hästen väl har vant sig vid grejerna som du fått tips om:D

Här är ett utdrag från min hemsida om saker jag brukar göra med Harry (fast jinx har redan tipsat om det mesta;) )

Jag brukar miljöträna Harry i situationer som kan eller inte kan uppstå:

Jag "kastar" saker på honom t ex lasso, borste, tvättsvamp, plastpåse m.m.

Jag brukar även ibland borsta honom med stall sopborsten för skoj skull..

Jag "slår" honom på huvudet/kroppen med ett spö eller händerna (han rör sig inte, han blinkar inte)

Han går under/på/igenom plast.

Jag knyter plastpåsar runt fötterna på honom så får han gå omkring med dom.

Jag binder för hans ögon så att han måste lyssna på min röst för att veta var han ska gå.

Han härmar mina rörelser (om jag går sakta och släpar fötterna så göra han det, lyfter jag fötterna högt och går fort så gör han det)

Han bär/släpar saker t ex burkar med stenar i, hinkar & plast (både runt halsen, ryggen, benen och svansen)

Jag hoppar säck och Harry går bredvid, det tycker han är riktigt roligt speciellt då jag faller eftersom det oftast trillar ut lite godis ur fickan som han skyndar sig och äter upp!

Binda för hästens ögon!? Det låter ju inte klokt...
Jag skulle aldrig göra så med min häst! Och att knyta fast plastpåsar runt hans hovar? Han kan väll trassla in sig? Ja ja, det är inte min häst.
Det här menas inte som kritik mot vad du gör, det kanske funkar på Harry. Jag själv skulle aldrig göra sånt, men jag tyckte bara det lät lite konstigt... :eek: :o :angel:

Hur kan han trassla in sig för att han har fötterna i plastpåsar?? Om han trampar på dom så går dom ju sönder! + att jag har ju honom i grimskaft så han går ju inte i speciellt höga gångarter.

Och binda för ögonen, det är ju inget jag gör på promenader precis, utan det tränar jag bara i stallgången inomhus i grimskaft. Jag skulle aldrig släppa lös honom i en hage med förbundna ögon, det däremot är korkat!

Hoppas du förstår lite bättre hur jag menar;)

Man hör ofta tipset att man ska binda för hästens ögon om den är svår att lasta. Jag provade det på stoet hemma, hon kan vara lite knepig och tålamodsprövande när det ska lastas. Hon klev bredvid rampen, hon gick in i lyktstolpen och väggen...Men skärrad eller rädd, det var hon definitivt inte. Nu har hon i och för sig ett väldigt stort förtroende för människor, så vi kan göra i princip vad som helst med henne. Det var en tröja, om jag minns rätt, som vi hängde över ansiktet på henne. När vi tog av den såg hon mest ut som "Vafan håller ni på med?" Snarare "obegripliga människor som gör konstiga saker" än "farligt".

En annan grej. Jag var på nh-kurs en gång där en tjej med ett russ var med. Hon kunde redan alla de här grundgrejerna, så hon ville ha en utmaning. Nu är det här en person och en häst som är jättesuperduperduktiga, tänk på det. Under kontrollerade former med sin coola smarta häst, fick hon longera honom med en ögla om framhoven. Det gick hur galant som helst. Bara man tar saker och ting i tur och ordning och ser till att det ena sitter innan man går vidare med nästa utmaning, då är det faktiskt bara fantasin som sätter gränser. Det är klart att man tänker i säkerhet, men en häst som har vart med ett tag och testat och lärt sig, de kan ha grejer runt benen utan att trassla in sig.

Mount_never_rest, det låter som om du och Harry har jättekul ihop!

Jag bygger banor med roliga utmaningar som att gå över en trädörr som ekar ihåligt, ställa hästen i bildäck med fötterna(sedan kan man svalka hästen och tvätta den genom att låta den stå i hinkar med vatten, så gör jag med min häst), labyrinter m.m. En riktig utmaning för de hästar jag lekt med var att gå under ett renskinn. Var nödvändigt eftersom vi ska passera slaktplatser, och lukten av döda djur är skrämmande.

brukar låta pållarna gå över pressening (har en stooor knallblå) både plant liggandes på marken och även som genom en gång. (uppbyggt med hinkar/sockerbitar och bommar och så lägger man presseningen över.) Först brett och sen smalare och smalare. Bra för att träna på att gå igenom trånga utrymmen:)
Gå på "promenad" med något läskigt. Hästen i ena näven och det läskiga i det andra. Beroende på hur läskgit det är.

Ska så småningom lägga presseningen över hästarna men då behövs en ev två medhjälpare:D

hoppa över läskiga saker. (ex hinder inlindat i pressening om den är läskig) tunnor ect

Gå under och mellan smala/låga (tillräckligt breda/höga dock för att hästen kommer igenom utan risk att skada sig) har varit bra träning för Herman som inte gillar trånga passager.

Det gjorde jag i början av min karriär som ardennerägare. Jag kunde lasta henne precis var som helst innan hon kom på att jag lurade henne till att åka hästsläp. Sista gången jag lastade henne (var några år sedan) gick hon på utan några tvångsmedel alls.

Jag har nyligen börjat med lite skrämselövningar med mina hästar, en 6 månaders unghingst och en 12 årig madam. Den gamla tyckte det var roligt att jaga presening i somras tillsammans med fölet. Ska fortsätta med detta då jag tror att det är nödvändigt, båda två tyckte det var jobbigt på nyårsnatten då det smälldes raketer i 45 minuter bara 100 m från stallet.

MVH Ann

Man kan använda sig av allt, använd till fantasi! (:
Kanske visa upp en basketboll och studsa med den.
Knyt fast lite burkar på dig själv med sten/spik/pasta i som låter läksigt när du går eller springer. Kan du täcka över hästen i presseningen? Kan du täcka över hans huvud? En tygpåse med kulor som du kan massera genom din häst.
Led honom genom bommar på marken som en 1,5m bred gång, du kan även senare höja bommarna med hinderstöd. Backa honom. Bra klaustrofobiövnin (:

Mount Ever Rest är min förebild, hon + häst är häftig! =D /Sandra som brukar borsta shettisens svans med krattan.

Du kan nog komma på hur mycket som helst själv ^^

Senast ändrad:

Sist jag skrämseltränade så hade jag med en hel del av de saker som nämnts här i tråden, och även en annan rolig grej! Min sambos sons leksaksgevär som smattrar som typ en k-pist hade jag med också! Den tyckte hästarna var väldigt läskig först, men sen kunde man "skjuta" dom hur som helst precis jättenära! :D :rofl:

Lånar tråden lite om det går bra?:)

Min häst tycker att skidåkare är skitäckliga, så för att vänja honom åker jag längdskidor i trädgården och runt hagen när han är där.
Min fråga är: hur långt kan jag gå? ska jag ge mig in i hagen eller ska jag hålla mig utanför?
Vore tacksam för svar!!:D

hej.
lånar tråden jag med.
Ta på dig skidorna varje gång du ger hö i hagen så ska du se att tillslut struntar hästarna i skidorna. Bara dom får sitt HÖ! Tvinga dig aldrig på hästarna.
Jag brukar lära unghästarna att gå på en transport genom att först öva att gå på konstiga saker typ spånskivor o pressenningar, sen upp på en stor trälåda och sen ställer jag in transporten i hagen med lämmen nere och fodrar med hö där inne. Sen är inte den farlig mer.
Alla går glatt in för där finns ju det goda höet:)
Jag gör detta under den varmare årstiden. Nu kan det bli för halt.
Jag jobbar alltid med hästarna helt lösa. Använder kroppsspråket och rösten + MYCKET BERÖM även för det lilla lilla framsteget.
Om något är läskigt går jag först fram och visar att jag kan. Trampar, prövar, drar och klompar över. Sen ber jag hästen följa mig och ber den pröva själv. Nyfiken strut, dom kan oftast inte låta bli att pröva :-) Det är roligt att leka!
En rolig övning som jag gjorde med min unghingst (som älskar att leka) var att ta en flagga på en liten stång som jag höll i handen. Sen klompade jag omkring hur som helst i ridhuset högljudt sjungande på en marchmelodi:D och låtsades att jag var kungliga melodikåren eller nått. Hästen blev först rädd för flaggan och for längst bak i ridhuset. Sen blev han nyfiken och kom upp bakom mig för att "följa med i tåget". Sen ville han smaka på flaggan :-)
Efter att ha dragit flaggan över hans huvud och kropp lade jag ner den på marken och gick ut för att hämta en sak. När jag kom in igen sprang han runt i fullfart med flaggstången i munnen och paraderade själv!!:rofl: :rofl: Mitt livs skratt:D

Curlyhorse skrev:
När jag kom in igen sprang han runt i fullfart med flaggstången i munnen och paraderade själv!!:rofl: :rofl: Mitt livs skratt:D

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Underbart!!

hej!
Tack för tipsen! får se hur det går..
det där med flaggan är ju hur charmigt som helst! :D
ha det gott!

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama