Skrämselhicka, och 'Vad sjutton hände???'

Alexandra_W

Trådstartare
Skrämselhicka, och \'Vad sjutton hände???\'

Hua, ibland blir man rädd.

Blev väckt klockan sex imorse av mamma som sa att Bork var dålig igen, och sekunden efter 'och det är blod'. Bara försöka ta sig upp ur feberdimmorna.

En närmare koll visade dock att det var falskt alarm avseende Bork som mådde hur bra som helst.

Däremot hade Bella och Bork legat ihop (ända mot ända) i gästsängen med moster när hela sänken plötsligt blivit sjöblöd och när moster då flög upp sprang Bork iväg och då droppade det vätska från hans bak. Och på trägolv såg det ut som blod.

Visade sig som sagt att Bork mådde prima. BELLA däremot.. Tja, jag vet inte var man ska säga. Men hon har ju sedan många år en hel massa tumörer (godartade), både i huden, livmodern, juvret (och säkert en hel del fler invärtes). Vad hon också måste haft lär ha varit någon form av vätskefylld cysta eller något(som myom hos människor), för uppskattningsvis iaf en LITER vatten har kommit ur henne, som när vattnet går vid förlossning iaf. Och hennes knöliga mage som varit 'utspänd' och knölig i över ett år är nu MJUK och knölig. Så helt klart har något spruckit.

Klart oroandeinledningsvis, eftersom hon är 13 år och har sina problem. Inledningsvis var hon inte så pigg heller, men hon skämdes nog. Hon fick godkänt på 'dödlighetstestet' iaf (Läs. Ge hunden en korvbit. Nobbar de är det ilfart till vet, äter de den så tänker de inte dö iaf).

Och nu någon halvtimme senare mår hon faktiskt bättre än på länge. och det tror jag det, tänk att ha släpat runt på det där =/

Men lite läskigt ändå eftersom jag inte VET vad som egentligen hände, utan det bara är en teori. Men, sålänge hon mår bra så.

Slagit i min bok om 'hundens Sjukdomar' men hittar ju inte ett ljud om något liknande.. Mina djur är då underbara på att hitta på 'udda' grejer...

Re: Skrämselhicka, och \'Vad sjutton hände???\'

fyyy va läskigt! tur att det inte var jag som hade dina hundar. mina nerver hade aldrig klarat sånt :eek: :(.

fyyy va läskigt! tur att det inte var jag som hade dina hundar. mina nerver hade aldrig klarat sånt :eek: :(.

*ler* Jag blir 8tacksamt nog) iskall i krissituationer. Himla behändigt faktiskt.

Sen, jag tycker det är mindre 'hemskt' med hundarna. Dem kan man slänga in i bilen och slå hastighetsrekord till kliniken med liksom.

HÄSTARNA däremot är värre, det är inte alltid det går att lasta och åka, och Gud allena vet ju hur lång tid det tar innan man får loss en distriktsveterinär, det beror ju helt på hur många andra svårt sjuka djur (och hur många av dessa som är lantbruksdjur...) som h*n har samtidigt. Och står du då där i en häst som inte är i transportabelt skick, och distriktaren är fats hos en sjuk kossa så då sitter man där och exemplifierar maktlösheten ungefär. Djurambulansen kör inte här utom i extremt speciella situationer men det är ändock många timmar innan de ens är här, och sen fler till klinik. Och som sagt inte alltid det går att på vanlig setttransportera hästen.

Så där är det faktiskt betydligt mer nervlugnande när hundarna (eller katterna) blir sjuka, hjälpen är så mycket närmare liksom.

Nej, nu får det här ge med sig :crazy:!

Jag börjar på allvar tro att du ÄR hemsökt (även om jag inte tror på sådant)! För så mycket sjukdom händer bara inte... (säger jag vars hund nog har rekord i antalet besök på vårt djursjukhus :smirk: - å andra sidan har övriga djur nästan alltid varit kärnfriska :) - peppar, peppar).

Skönt iallafall att dina djur har dig som vet hur man ska handla i akuta situationer :).

Tja, som sagt, tanken har slagit mig med. Eller snarare att jag jobbar på den amulerade normala eländeskvoten. Damen är 13 år, 'borde' vara död för flera år sen (för 3½ år sedan fick hon sex månader kvar att leva. Hon lever än och tror dessutom hon är en valp =)). Och hon har haft ett långt liv utan större problem. Och det idag står inte på 'olyckskontot' än faktiskt, det verkar ju stå på 'brakontot', fast jag är ju en obotlig 'vill veta VARFÖR' =)

Va sjutton håller du på med?

Citat:
"Och hennes knöliga mage som varit 'utspänd' och knölig i över ett år är nu MJUK och knölig. Så helt klart har något spruckit."

Det är ju självklart att det är fel på hunden och du har inte gjort något åt dig.
Din hund, din kompis och du låter det bara vara.
Varför??? Du anser att hon är sååå pigg och leker och då kan det ju inte vara något fel. Men fel är det ju helt klart.
Beror det på att du saknar det kurage som krävs för att ta beslut om avlivning?
Det är en beslut som du alltid kommer att vara tvungen att ta sålänge du har djur.

Djur ska inte behöva lida för att hundägarna inte kan fatta riktiga beslut.

Va sjutton håller du på med?

Citat:
"Och hennes knöliga mage som varit 'utspänd' och knölig i över ett år är nu MJUK och knölig. Så helt klart har något spruckit."

Det är ju självklart att det är fel på hunden och du har inte gjort något åt dig.
Din hund, din kompis och du låter det bara vara.
Varför??? Du anser att hon är sååå pigg och leker och då kan det ju inte vara något fel. Men fel är det ju helt klart.
Beror det på att du saknar det kurage som krävs för att ta beslut om avlivning?
Det är en beslut som du alltid kommer att vara tvungen att ta sålänge du har djur.

Djur ska inte behöva lida för att hundägarna inte kan fatta riktiga beslut.

Du är medveten om att du kommunicerar med någon som har som ledstjärna att djur INTE ska behöva gå och lida och vara dåliga innan de tas bort, att djur inte ska behållas av egoistiska skäl va?

Hunden står under kontinuerlig veterinärkontroll. Senaste besöket var i slutet av december 2003 då hon opererades för en skada på tredje ögonlocket. veterinären upprepade då vad som sagts i fyra år att 'Det är lika roligt varje gång vi ser henne här, du ser sällan så pigga och glada hundar i den åldern, och med hennes medicinska historia är det ofattbart'.

Jag frågade specifikt om knölarna (eftersom de stadigt blir fler) då, och de upprepade samma sak som sagts i tre år att 'De är godartade, tillslut kommer de att ge henne problem, men just nu är hon helt obesvärad'

Hunden beter sig som om hon fortfarande vore valp. Hon hänger med sina greyhoundkompisar på långpromenaderna varje dag, och det är full fart hela tiden. Och hon är den som är MINST trött när vi kommer hem.

Hennes njurvärden kollas regelbundet och är bättre än de förväntat sig i sina vildaste drömmar. (Hon är dock på Hills k/d just in case).

När vi var in i dec för ögonskadan var JAG oerhört tveksam till att låta henne genomgå en sövning med tanke på ålder och de åldersrelaterade krämpor hon faktiskt har, men vet tyckte att 'hon är i skick som vilken ÅTTAÅRIG hund som helst vad det gäller narkos, och du har inget att oroa dig för'.

Men jag är VARJE DAG beredd att åka med henne, minsta tecken på att det börjar gå utför så kommer hon få somna, INNAN hon blir dålig. Jag trodde förra vintern var hennes sista, men hon mådde prima hela den här vintern med, hon mår fortfarande prima och ägnar sina dagar åt att patrullera sitt revir, jaga fåglar och sork och är först ut genom dörren varje morgon, och första att kasta sig över maten. Frågar du henne så är hon på sin höjd tre månader.

Och om hon mått minsta lilla dåligt av vad som nu hände imorse så hade hon varit i hundhmlen nu. Men hon mår prima.

jag är FULLT medveten om att hon har en massa godartade tumörer, och att de förr eller senare kommer ge henne problem. Men än orsakar de inga problem, och hon är pigg som en lärka, så varför ska jag ta bort henne? Och soms agt, hon står under kontinuerlig veterinärkontroll och veterinärerna är enbart glada att se henne och tycker det är så underbart att se en hund som fick 6 månader kvar (pga njurarna) fyra år senare må prima. Men du menar att jag och veterinärerna har fel? Och alla de som sett henne och inte kunnat tro att hon är en dag över fem år?

Jag förstår att din hund har haft ett värdigt liv. Se då till att den också får ett värdigt slut.
Att veterinärerna gärna ser att du kommer med en hund full med cystor betyder ju klirr i kassan.
Jag är inte det mista imponerad. Du har ju beskrivit att tiken sedan länge varit full med olika fel, då kan jag inte se varför den ska vara tvungen att fortsätta, även om den fortfarande kan röra sig.

Jag förstår att din hund har haft ett värdigt liv. Se då till att den också får ett värdigt slut.
Att veterinärerna gärna ser att du kommer med en hund full med cystor betyder ju klirr i kassan.
Jag är inte det mista imponerad. Du har ju beskrivit att tiken sedan länge varit full med olika fel, då kan jag inte se varför den ska vara tvungen att fortsätta, även om den fortfarande kan röra sig.

Du tror möjligtvis inte att vet skulle sagt till om dom trodde en avlivning skulle vara det bästa för hunden?
Dom vill inte heller se en hund lida, även om det betyder "klirr i kassan" för dom. och om d tycker att hunden verkar frisk och kry trots alla tumörerna så ser jag inget fel i att låta henne fortsätta leva.

Så du tycker att man ska ta bort en hund så fort den lider OAVSETT om lidandet efter behandling upphör? :confused:

Tiken har godartade juvertumörer. Ska man ta bort henne för det? Godartade tumörer (om man vet att det är sådana) brukar man faktiskt inte ta bort på äldre hundar (de metastaserar ju inte). Sedan kan det hända att det ser lite fult på buken om tumörerna blir många, men det i sig är ju inget skäl att avliva. Snarare, att avlägsna alla tumörerna torde leda till mera lidande då en hel del hud skulle behöva tas bort - kostymen blir då ganska trång, om du förstår vad jag menar - och det blir väldigt obehgligt för hunden (även om den töjer sig så småningom). Sedan finns risken att tumörerna växer sig så stora att de därmed leder till besvär eller tom dödsfall, men det får man ta då.

Tiken har haft njurproblem, men har nu bra värden. Är det skäl att avliva tycker du?

Djur har inte bara en förmåga att lida, utan även en förmåga att känna andra känslor, som njutning eller lycka (eller vad man vill kalla det). Och jag tycker att det är förhållandet mellan dessa känslor som får avgöra om hunden lever ett värdigt liv. Olika hundar har dessutom olika återhämtningsförmåga efter behandlingar. Operationer och andra större ingrepp (och särskilt eftervården) kan upplevas som otroligt smärtsamt och jobbigt av vissa hundar och de blir aldrig sig själva igen, medan andra hundar inte alls reagerar så utan glömmer helt bort den smärta som de utsattes för. Detta måste man ta med i beräkningen när man bedömmer om hunden ska genomgå behandling, underlåta behandling (och bara lindra), eller kanske låta hunden få somna in.

Nej, jag förstår inte alls varför man ska ta bort en hund som upplever livets glädjeämnen som större än de krämpor som den eventuellt har. När det senare dock väger över så måste man ju dock se till att hunden inte behöver lida och den insikten har jag förstått (från tidigare inlägg) att Alexandra har :).

Hon är inte full med cystor, hon är full med godartade tumörer.

och klirr i kassan? Tja, det ska vara de 1500 kr de fick för ögonoperationen då. och hmm, innan dess vad var det då *ränka* Jo det var några år tidigare för njursvikten, där fick de in hela 420 kr. Lika mycket på livmoderinflammationen ännu tidigare.

Senaste fem åren har de 'fått in' typ 2500 kr på henne, och säg lika mycket på att de fått sälja Hills k7d. Jätteklirr i kassan verkligen.. Då är de nog gladare när greyhoundarna kommer in. Tikens sårskada gav dem dryga 5000 kr, hanens kastraktion pga testikeltumör + tandsanering gav dem 7200 kr. Ingen aning vad hans blodiga diarré här kostade men det lär handla om ett antal tusenlappar.

Vi har inte gjort mer än konstaterat tumörerna. Hon fick knölar, jag åkte in och vet konstaterade att. Ja det är tumörer. Vi KAN röntga, ta bopsier etc eller helt sonika operera henne (ta bort livmoder och juver). Men vi kom fram gemensamt fram till att det var lite för tungt artilleri på en hund i den åldern. Så vi väntade och såg. Och åren har gått, knölarna har ökat och med tanke på att hon fortfarande är HELT opåverkad av henne så har de dragit slutsatsen att de är godartade. Inga pengar där att tjäna.

De kontinuerliga njurvärden vi kollar görs så att jag lämnar in ett morgonurinprov, de kollar det (tar några minuter) och konstaterar sen 'okej, ser fortfarande finfint ut'. Det gör jag hos min distriktsveterinär som tar en hel FEMTIOLAPPper gång för det.. Stooora pengar minsann *ironi*

Och jag har såpass stor tilltro till de veterinärer och den klinik jag (och före mig min pappa) använd i måååånga år att jag är fullständigt övertygad om att de skulle säga ifrån om de ansåg att det vardags att låta henne somna. men VARFÖR ska vi det, hon mår oförskämt bra och är alltså INTE påverkad alls av tumörerna?

Om du kikar på min hemsida, klickar på Djur -> Hundar -> Izabella och sen på länken med bilder från april (högt upp på sidan) - tycker du det ser ut som en hund som är sjuk eller som ens mår dåligt?

Det är fashinerande att du utan veterinärutbildning, och via internet kan sitta och bedöma hälsotillståndet på en hund som jag som ägare, alla i min närhet samt två veterinärkliniker (oberoende av varandra) anser är oförskämt pigg för sin ålder (även utan att ha tumörerna) ska avlivas?

Tiken har dessa godartade tumörer som inte påverkar henne (än iaf) ja.

Hon har dessutom lindrig åldersrelaterad ledgångsreumatism. Märks enbart under väldigt kalla vintrar då hon blir lite stelare när hon går i trappor. Dessutom har hon njursvikt som sedan den uptäcktes varit helt symptomfri tack vare Hills k/d foder. Hennes njurvärden är helt normala idag.

Men jag ska alltså ta bort henne för att hon har krämpor som inte bekymrar henne?

Så här skriver Alexandra

"Men hon har ju sedan många år en hel massa tumörer (godartade), både i huden, livmodern, juvret (och säkert en hel del fler invärtes). Vad hon också måste haft lär ha varit någon form av vätskefylld cysta eller något(som myom hos människor), för uppskattningsvis iaf en LITER vatten har kommit ur henne, som när vattnet går vid förlossning iaf. Och hennes knöliga mage som varit 'utspänd' och knölig i över ett år är nu MJUK och knölig. Så helt klart har något spruckit.

Klart oroandeinledningsvis, eftersom hon är 13 år och har sina problem. Inledningsvis var hon inte så pigg heller, men hon skämdes nog."

Hon är ju helt klar över att tiken inte mår bra.

Har hunden talat om hur den mår?. Det som finns är en massa önsketänkande att tiken mår bra. Som hon beskriver tiken med dessutom njurbesvär, även om värdena nu är någorlunda, så kan jag inte förstå att man anser att tiken mår bra. Att till varje pris hålla en gammal hund vid liv anser jag är oetiskt.

jomen,,och dte går ju an att vara läktar ryttare också....

Det är SÅ JÄVLA LÄTT att sätta sig på sina höga hästar o köra näsan i vädret,speciellt m man kansk einet har så mycket livserfarenhet,och döma och fördöma utan att veta fakta..

I detta fallet tar du ifrån alexandra henens rätt att själv bestämma över sitt djur,och inte nog med det,du agerar lekmanna veterinär också!

Dudömer ut två av aav varandra oberoende veterinärer som oetiska och giriga!?!

man kan ju fårga sig hur diu lever resten av ditt liv om det är så här enklet att sätta sig til doms över folk man aldrig träffat o djur man aldrig sett,där det då dessutom KLART OCH TYDLIGT tala som aktuell status och uppföljning...

jag menar,stackars dina grannar och resten av din omvärld där du har insyn....

jag vet inet jag,menju äldre jag blir,dest mindre tvärsäker blir jag,desto mer ödmjuk mot andras val i sitt liv blir jag,förhoppningsvis, och detso mindre orkar jag med skitungar....

jag har följt alexandras inlägg länge nu,och håller kanske inet emd i allt honskriver,men jag tvivlar inte ens sekudn påatt ho har full koll,mer än de allra flesta djurägare,på hur henens djur mår..och hon är förhoppningsvis,vad et verkar på henens mail,tillräckligt tuff för att ta bort dem inna det går för långt...

Du skall inte och kan inte sitta och bedöma en annan mäniska eller djurs livssituation utifrån dina egna åsikter.

Du vet inte fakta.
När du vet alla fakta så kan man möjligtvis tycka till...

Jag har haft bekanta som haft den här typen av intressanta personlighets drag... De slutade som bittra kärringar gluttandes bakom gardinen på sina grannar....

Vi KAN inte ta ansvar för alla som går på den här jorden,alltd e tar sig för och ibland elände de skapar för sig själva och andra.. vi kan stödja dem att göra förhoppningsvis,frånd eras egen synpunkt rätt saker....

Själv är jag mycket noga med mina djurs hälsa,åkte förr aveckan på 1700 för att kolla en frisk hund.. men sånt är livet... Den 9 års kollen på tjänstehunden visade att nästa gång jag tycker hon verkat trött kansk ejag skal se efter hur jag själv mår först eftersm det var förmodligen det hon reagerade på...

Thina-120 cm med en jävligt hög häst

Ja, det är oetiskt att låta en hund lida eller hålla en hund vid klar ohälsa vid liv. Men vem har sagt att Alexandras hund lider? Hon är klar över att tiken har vissa åkommor..., men därifrån behöver man inte alltså inte dra slutsatsen att hunden lider av dessa. Inte heller håller hon den vid liv - det är ju inte så att hunden går på någon kontinuerlig behandling som den skulle dö utan :confused:.

Du förfasas över tikens sjukdomar. Men, är det inte istället så att kreti och pleti som inte har någon veterinärkunskap faktiskt inte skulle upptäckt t. ex. tumörerna? Jag kan ta juvertumörer som ett exempel. Enligt min veterinär är oftast juvertumörerna stora som valnötter innan hundägarna öht har upptäckt dem (om de ens upptäcker dem :smirk:) - och då är det försent att göra något om den är malign (läs: metastaser i lungorna och överlevnad ca. 1 år). Många vet inte ens om att deras tikar har juvertumörer förrän de söker veterinär för att hunden magrar, är slö och hostar (läs: överlevnad ngn månad). Och då har förmodligen hunden haft sina tumörer i flera års tid. Du tror inte, i ljuset av detta, att det kan vara så att Alexandra pga sin kunskap snarare är väldigt perceptiv gällande djurens hälsa? Dvs. att hon har upptäckt hundens sjukdomar INNAN de orskakat lidande. Det är ju ändå en väldig skillnad på att vara utan sjukdom och vara vid god hälsa (per definition behöver inte dessa vara synonyma). Alexandras hund kan alltså ha goda möjligheter att vara vid god hälsa trots att hon är sjukdomsdrabbad.

Personligen tycker jag att det låter som att Alexandras tik åldras på ett relativt normalt sätt (låt vara att det är märkligt att det kommer en liter vatten ur hunden - men jag är övertygad om att hon konsulterade veterinär innan hon flaggade "faran över") och jag är övertygad om att när ohälsan tar överhanden så kommer hon fatta rätt beslut.

Så här skriver Alexandra

"Men hon har ju sedan många år en hel massa tumörer (godartade), både i huden, livmodern, juvret (och säkert en hel del fler invärtes). Vad hon också måste haft lär ha varit någon form av vätskefylld cysta eller något(som myom hos människor), för uppskattningsvis iaf en LITER vatten har kommit ur henne, som när vattnet går vid förlossning iaf. Och hennes knöliga mage som varit 'utspänd' och knölig i över ett år är nu MJUK och knölig. Så helt klart har något spruckit.

Klart oroandeinledningsvis, eftersom hon är 13 år och har sina problem. Inledningsvis var hon inte så pigg heller, men hon skämdes nog."

Hon är ju helt klar över att tiken inte mår bra.

VAR har jag skrivit att tiken inte mår bra?????

Har hunden talat om hur den mår?.

Ja, faktiskt. Genom att vara glad, ägna sina dagar åt att patrullera sitt revir, jaga sork och småfåglar, ligga på rygg och på kliad på magen i mattes säng, vara först till dörren på mornarna, äta med god aptit, ha pigga vakna ögon, en energinivå som är utan anmärkning och i övrigt ha en god hälsostatus.

Det som finns är en massa önsketänkande att tiken mår bra.

Det som finns är någon som dagligen i 13 år sett nämnda tik och som ser hur hon beter sig, äter, mår etc. Människor som aldrigs ett tiken förr men som inte kan tro att hon är ens hälften så gammal som hennes verkliga ålder, människor som träffat tiken med jämna mellanrum under hennes liv och ser att hon fortfarande är samma glada jag samt två av varandra oberoende veterinärkliniker och en distriktsveterinär (som även har smådjurspraktik) som anser att tiken mår prima.

Fast vi önsketänker kanske allihopa, det kanske tiken också gör?

Tittade du på bilderna?

hon beskriver tiken med dessutom njurbesvär, även om värdena nu är någorlunda, så kan jag inte förstå att man anser att tiken mår bra

Hennes njurvärden är inte 'någorlunda', de är normala. Om man inte vet att hon för fyra år sedan är diagnosticerad med åldersrelaterad djursvikt så går det inte att veta att hon har det. Dvs skulle jag ta henne till en klinik där det inte finns journaler på henne så skulle de inte hitta minsta lilla fel på hennes njurfunktion eller njurvärden hur många prover de än tog.

Att till varje pris hålla en gammal hund vid liv anser jag är oetiskt.

Det är både oetiskt, grymt, oansvarigt och egoistiskt. Men vad har det med min tik att göra?

Du är fö välkommen att närhelst du vill komma och hälsa på och träffa henne och se med egna ögon hur hon mår.

Tack Thina och Svensson.

Och jag har pratat med jouren, som konstaterade att de inte vill ha in henne, de ser ingen anledning varför när hon mår bra. Dvs hennes buk är inte öm, hon är feberfri, hennes andning är normal, hennes puls är normal, slemhinnorna är normala och hunden mår precis lika bra som vanligt. Jag ska slå min vanliga vet en pling imorgon (mest för jag är nyfiken på om denna har teorier vad det kan vara) och jagtvivlar faktiskt på att de vill ha in henne heller.

Och hennes juvertumörknölar är ärtstora och mer än en person har kliat hennes mage både länge och väl utan att märka dem, så ;)

:mad: Jag vet inte vilken värld du lever i, Pangare, men det verkar inte vara samma som oss andra vilket fall. Jag har trots mycket nära kontakt med många veterinärer ALDRIG hört någon veterinär resonera som så att de sätter pengar före djurets lidande. Dessutom så är det ett tjänstefel om de skulle agera på det sättet och i det långa loppet kan det leda till förlorad tjänstelegitimation. :mad:

Att man väntar o ser när det gäller tumörer på en gammal hund är ju helt normalt. Om hunden fortvarande lever ett bra liv får man försöka komma fram till i en dialog mellan djurägare o veterinär. Att veterinärer ibland har svårt att ge upp kan jag hålla med om, men att det skulle bero på att de vill ha mer "klirr i kassan" var ju ett ganska grovt påhopp på veterinärkåren.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka