Skrämd valp

E

Englaa

Var för någon timme sedan ute och tog en kort kvällspromenad med min valp som är 13 veckor gammal. Gick förbi säkert femton-tjugo stycken moppar som stod mitt i vägen.. när jag kommit iväg ungefär 20 meter ifrån dom, så åker dom förbi mig allihop i rasande fart.:eek:

en kille åkte rakt emot oss, och tutade flera gånger.:mad:
valpen fick världens panik och började skräckslaget försöka slita sig loss.:eek: :eek:

När hon lugnat ner sig hyfsat, åkte ännu en moppe förbi, och hon blev totalt livrädd trots att moppen åkte förbi relativt långsamt och en bra bit ifrån..

hur ska man hantera en sådan situation? och hur ska jag göra om hon fortsätter försöka slita sig så fort jag möter en moppe?:confused:

Sv: Skrämd valp

Moppedist-glin har en förmåga att samla sig i flock på relativt bestämda ställen, typ korvkiosken eller utanför ungdomsgården. Där de står och varvar sina åkdon.

Leta fram ett sådant ställe ta med valpen och gå medvetet dit, sätt dig en lagom bit därifrån och läs en tidning eller titta på solnedgången.

Hysteriskt är naturligtvis inte bra, då är du för nära, men om valpen är lite orolig gör inte så mycket. Sen gäller det för dig att absolut inte förstärka det hemska, utan tvärtom. Matte är lika upphetsad som en gråsten, ja då kan det här inte vara så hemskt.

Du har ju hela sommaren på dig, du kan börja med rejält avstånd och två minuter, som sedan blir närmare och längre.

(Själv avskyr jag mopedist-glin och har tänkt många fula tankar om mig, mitt luftgevär, min balkong och ett mopeddäck. Men bara tänkt!)

Senast ändrad:

Jag skulle inte göra nåt.

Jag skulle låtsas som det regnar o bara gå förbi dom o visa att du inte rädd o tvekar han små små korta ryck o locka på hunden.Men inte bli mjäkig o stanna upp utan du lockar o han kommer o följa.

Då visar du att du är modig o stark inför valpen o hunden kommer automatiskt o vilja följa sin ledare även om det är lite läskigt men det är tryggare ändå hos matte/husse.

Till slut kommer han inse att dom inte är farliga utan det är bara massa väsen i kring dom.

ok, tack för svaren.:bump:

En sak till kommer du följa blandrastik råd kommer du få problem ska jag förklara varför?

Jo för sätter du dig på håll med din hund kommer du visa valpen att du också har respekt för mopparna o föra över det på valpen. Men går du runt som inget hänt då kommer din valp se dig som stark o modig.

Jag skulle nog också börja med att sätta mig en liten bit bort från vad det nu är som har skrämt valpen förr.

Rädsla och respekt är två helt olika saker.
Du går väl inte och sätter dig mitt på vägen för att hunden ska lära sig att bilarna inte är farliga?
Jag vill att hunden ska respektera bilarna, inte vara rädd för de, så hunden förstås inte springer rakt ut i vägen.

Självklart ska valpen se dig som stark och modig och därigenom själv bli lugn. Flytta närmare och gå förbi lugnt utan att reagera nåt särskilt.

Hoppas det ordnar sig med vovven!:bow:

En moppe för denna hund gör att den blir osäker på vad som händer och osäkerhet kommer man inte över genom som ledare tvekar lika mycket som valpen det visar bara att du själv är svag och inte vågar själv.

Senast ändrad:

En moppe för denna hund gör att den blir osäker på vad som händer och osäkerhet kommer man inte över genom som ledare tvekar lika mycket som valpen det visar bara att du själv är svag och inte vågar själv.

Att medvetet sätta sig en bit ifrån det som är farligt är inte samma sak som att tveka.
Om jag tex vill jobba med en skottosäker hund så åker jag ut i närheten av en skjutbana där det skjuts ofta och oregelbundet, sätter mig där med hunden. Om jag inte bryr mig om det hunden anser är farligt, så inser hunden också att det inte är farligt.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 426
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Övr. Hund Jag tror jag dör-Bibbis Kan dö! Jag måste skriva av mig! Åkte till mamma och pappa idag, och jag tackar GUD att jag lämnade Gobbi (min...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 555
Senast: Kalinsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar