skrämd av beteende....!!

M

mangsa

Jag var med min dotter idag på hopptävlingar idag (ponny)
Jag var så upprörd när jag var där hur tjejer behandlar sina stackars ponnysar... :cry:Dom sliter och rycker i munnen på dom, bankar med sporrar och piskar dom.. Och så undrar dom varför dom inte vill hoppa, vägrar, kastar med huvudet, bockar och är så heta så dom ser ut att kunna explodera...
Hur kan föräldrar tillåta att deras barn behandlar djur på detta sätt:devil:
Sen undrar jag varför ungefär hälften var så heta att dom sprang som om dom hade eld i baken eller var otroligt istadiga... Ger folk idag sina ponnysar aldeles för mycket energi??? Var ute själv på tävligsbanorna för typ 25 år sedan.. Oups vad gammal jag är...jag kommer inte ihåg att ponnysarna var så som dom är idag..
Nej inför stilpoäng på alla ponny tävlingar och omdelebar uteslutning om man behandlar hästen illa.....
Lär barn att det är djur med känslor som gör så gott dom kan.....

Sv: skrämd av beteende....!!

Håller med till stor del, vet i fasan varför det inte läggs mer vikt på stolhoppning och bra vägar/ridning etc. istället för att vinna på fart o 'flash' liksom.

Jag är 28 nu och jag kan heller inte komma ihåg att småponnysar var så jäkla heta förr, visst det fanns ju dom som var det men nu är det ju nästan varenda en som MÅSTE ha martingal o stark betsling för att ens kunna gå runt, vad hände med att träna på lydnad och lära sig att rida dessa hästar bättre, så klart att det finns MÅNGA som behöver det, men det skulle ändå kunna bli så mycket bättre o lugnare om dom tränade mer på lydnad tror jag, sen kunde ju martingalen vara kvar ändå för dom gånger hästen får för sig att inte lyda, för säkerhet, men den skulle ju säkert inte komma till användning lika ofta. (och jag har inget emot martingal, använder själv vid behov men för säkerhet, inte som genväg till att slippa träna lydnad)

Kommer ihåg att min ridlärare/tränare var stenhårda med lydnad och bra ridvägar och sits och stil liksom när jag var liten, jag undar faktsikt om dom verkligen lägger lika stor vikt på det nu, eller kankse det är så att föräldrar har mer ansvar för ungarna och inte anlitar nån, eller anlitar folk som inte lägger vikt på sånt?
Avel kan ju ha med saken att göra också såklart, men tror mer på att ridsättet och prioritet har ändrats tyvärr.
Vi hade regel på att om man inte kunde rida under bra kontroll och prydligt med hästen, så fick vi inte hoppa förrän vi kunde det!! Om det vart inte lydigt nog (med viss anpassning till vilket häst det var såklart) så fick vi gå tillbaka till mer dressyr runt hindrena elelr ett par veckor av bara mini hopp coh sen prova igen.

min dotter kommer iallafall INTE få flängrida jämt o ständigt. galopp i skogen visst om ponnyn vill men inte som många ungar gör nuförtiden :( (fast hon är bara 6 år än o precis börjat rida haha)

ska bli intressant att se vad andra tycker om det här fenomenet!

Jag håller med dig. Sist jag var på ponnyhoppning va för några år sedan och efter en stund stod jag inte ut längre och åkte hem till mina hästar! :crazy:

baksidan av ponnyhoppning.. Det ska gå fort och man ska vinna, sen tror jag detta fenomen är värre på mindre hopptävlingar. sist jag kollade på hopptävlingar ponny på strömsholm så tycket jag att det inte alls var så farligt som det var en annan gång jag var i väg och kollade.

Sen vet jag inte om det kan ha lite med att många barn inte har föräldrar som kan ponny så bra därav blir det mer fläng ridning. Har själv erfarenhet av ponny å "barn" har haft lite privat lektioner för en tjej som rider en unghäst ochdär är det väldigt mycket slit och dra, utan att hon vet varför hästen gör som den gör. sen är det jätte svårt att få dem att lyssna har sagt x-antal gånger att hon inte får dra på det sättet hon gör speciellt inte på en ungponny men det går som sagt inte in så vet inte hur man ska få bukt på det.

jag tror att det kan va just så, att när föräldrar inte kan häst så förlitar de sig helt enkelt på att barnen kan. Fast egentligen handlar det ju om sunt förnuft så vare sig man kan häst/djur så borde man ju ifråga sätta visst beteende iaf tycker jag.

Jag som själv är förälder till hästintresserat barn korrigerar och säger ifrån om hon gör fel. Men det gäller ju även att förklara och få barnet att förstå varför detta beteendet är fel.

sen är det jätte svårt att få dem att lyssna har sagt x-antal gånger att hon inte får dra på det sättet hon gör speciellt inte på en ungponny men det går som sagt inte in så vet inte hur man ska få bukt på det.

När jag gick på ridskola och hade teori, så fick vi hålla i ett bett med båda händerna, en annan höll i tyglarna och gjorde allt från små förhållningar till segdragningar.
Det lär man sig mycket på, och man blev förvånad över hur mycket det kändes med så lite!
Gör så med din elev, så kanske hon tänker till lite!

När jag gick på ridskola och hade teori, så fick vi hålla i ett bett med båda händerna, en annan höll i tyglarna och gjorde allt från små förhållningar till segdragningar.
Det lär man sig mycket på, och man blev förvånad över hur mycket det kändes med så lite!
Gör så med din elev, så kanske hon tänker till lite!

Det gjorde mina lärare med, var jättebra för att förstå hur mycket det känns!
Bra tips!

Jo den övningen har även jag fått gjort när jag gick på ridskola och den är bra. Tror dock att hon fortfarande är lite mycket i det blå. kan och vet allt. :S

Jo det är mkt sunt förnuft. Men har ju sett mkt föräldrar och det är inte många som bryr sig för de vet inte bättre i deras ögon är allt bra.. Om min pappa eller mamma skulle titta på mig och jag nu skulle få för mig att dra min häst i munnen (händer inte men tog som ex.) så skulle de inte säga någe just för att de tror att jag kanske behöver göra så.

Min pappa hade problem att veta skillnad på hö o halm senats igår så sa min mammas kille att ska du lämna av höt i stallet nu (har då spån där bak i bilen)

Så det sunda förnuftet finns nog inte hos en förälder som inte kan häst.

När jag tävlade för 10-15 år sen så var det absolut inte så som det är i dag.... Idag skall ponniesar vara en mindre kopia av stora hästar, dvs "heta" höghoppande, smäckra. Och många inspereras nog av de äldre ryttarna, och om man då som förälder inte kan något så är det nog lätt att tänka att kan eliten så måste det vara ok med kanske en viss typ av utrustning. Nä var tog de hederliga ponnytävlingarna vägen där gemenskapen var det viktiga????

Ett sätt att lära dem vore ju att man lade in "stilbedömning" på hopptävingarna upp till en viss klass. Om man inte kan vinna om man "misshandlar" hästens mun eller på annat vis rider ohyfsat så skulle givetvis denna avvart upphöra.

Men det ställer ju krav på dommarna förstås.

Jag var med min dotter idag på hopptävlingar idag (ponny)
Jag var så upprörd när jag var där hur tjejer behandlar sina stackars ponnysar... :cry:Dom sliter och rycker i munnen på dom, bankar med sporrar och piskar dom.. Och så undrar dom varför dom inte vill hoppa, vägrar, kastar med huvudet, bockar och är så heta så dom ser ut att kunna explodera...
Hur kan föräldrar tillåta att deras barn behandlar djur på detta sätt:devil:
Sen undrar jag varför ungefär hälften var så heta att dom sprang som om dom hade eld i baken eller var otroligt istadiga... Ger folk idag sina ponnysar aldeles för mycket energi??? Var ute själv på tävligsbanorna för typ 25 år sedan.. Oups vad gammal jag är...jag kommer inte ihåg att ponnysarna var så som dom är idag..
Nej inför stilpoäng på alla ponny tävlingar och omdelebar uteslutning om man behandlar hästen illa.....

Dom flesta wanna-bee häst äger börda inte har en guldfisk, men där finns igen man kan göra åt, (om man vill inte göra en lägstiftning som kan slå bak utt)
Bli man så upprörd över hästhänterning på en tävling då för man hålla sig hemma.
Az

Jag förstår inte vad du skriver... Kan du förtydliga?

(även om inte inlägget var riktat till mig...)

Ursäkt mig men vilka :devil: människor.
Stackars ponny. Så gör man inte mot hästar.
Kan de inte hantera en häst på rätt sätt ska de inte hålla på med hästar.
Jag förstår dig helt och hållet. Tur att inte jag va där för då hade jag sagt i från till de som gör så mot hästarna att så gör man inte.Djur har känslor de med.
En häst glömmer aldrig om nån varit dum mot dom.

Jag förstår inte vad du skriver... Kan du förtydliga?

(även om inte inlägget var riktat till mig...)

Jag tyckt att jag skriv valdig enkel:
Det finns många som är inte hästvan och borda hitta en annan interest.
Det finns igen lag som säjer vem för äger en häst eller djur överhuvudtagit.
Jag vet på hopptävling kan Tävlingsänsvarig plucka utt non som dom änse är för hårt mot sin häst.
Az

Nej tyvärr finns det inga lagar för det. För att någon ska förbjudas att ha djur måste det gå väldigt långt och flera djur hinner komma till skada innan någon agerar.

Jag tycker det är konstigt att domare och tävlingsansvariga inte reagerar mer på att barn gör såhär mot sina ponnysar. Jag vet att vissa domare säger ifrån direkt men majoriteten alldeles för sällan...

Nej tyvärr finns det inga lagar för det. För att någon ska förbjudas att ha djur måste det gå väldigt långt och flera djur hinner komma till skada innan någon agerar.

Jag tycker det är konstigt att domare och tävlingsansvariga inte reagerar mer på att barn gör såhär mot sina ponnysar. Jag vet att vissa domare säger ifrån direkt men majoriteten alldeles för sällan...

So True, man måsta gå långt inonn man få en sån stample på sig.

Angåenda barn och ponnies:
Kan tänka mig dom är för ung och oförståndig. Föräldra och ridinstruktor behova ta ett storer roll i barnens hästhäntering.
Förlåt mitt stavning.
Az

Ja, tyvärr verkar det lite si och så med vad föräldrarna kan, och vad ridlärare och tränare lär ut...

Håller med till stor del, vet i fasan varför det inte läggs mer vikt på stolhoppning och bra vägar/ridning etc. istället för att vinna på fart o 'flash' liksom.

Jag är 28 nu och jag kan heller inte komma ihåg att småponnysar var så jäkla heta förr, visst det fanns ju dom som var det men nu är det ju nästan varenda en som MÅSTE ha martingal o stark betsling för att ens kunna gå runt, vad hände med att träna på lydnad och lära sig att rida dessa hästar bättre, så klart att det finns MÅNGA som behöver det, men det skulle ändå kunna bli så mycket bättre o lugnare om dom tränade mer på lydnad tror jag, sen kunde ju martingalen vara kvar ändå för dom gånger hästen får för sig att inte lyda, för säkerhet, men den skulle ju säkert inte komma till användning lika ofta. (och jag har inget emot martingal, använder själv vid behov men för säkerhet, inte som genväg till att slippa träna lydnad)

Kommer ihåg att min ridlärare/tränare var stenhårda med lydnad och bra ridvägar och sits och stil liksom när jag var liten, jag undar faktsikt om dom verkligen lägger lika stor vikt på det nu, eller kankse det är så att föräldrar har mer ansvar för ungarna och inte anlitar nån, eller anlitar folk som inte lägger vikt på sånt?
Avel kan ju ha med saken att göra också såklart, men tror mer på att ridsättet och prioritet har ändrats tyvärr.
Vi hade regel på att om man inte kunde rida under bra kontroll och prydligt med hästen, så fick vi inte hoppa förrän vi kunde det!! Om det vart inte lydigt nog (med viss anpassning till vilket häst det var såklart) så fick vi gå tillbaka till mer dressyr runt hindrena elelr ett par veckor av bara mini hopp coh sen prova igen.

min dotter kommer iallafall INTE få flängrida jämt o ständigt. galopp i skogen visst om ponnyn vill men inte som många ungar gör nuförtiden :( (fast hon är bara 6 år än o precis börjat rida haha)

ska bli intressant att se vad andra tycker om det här fenomenet!

Du menar stilhoppning va :p. Kunde inte låta bli, lät lite kul med stolhoppning ;).

Håller annars med, inge kul att se så dålig hantering av sina ponnys och föräldrarna verkar inte ha mer vett i huvudet heller :mad:.

Ja, tyvärr verkar det lite si och så med vad föräldrarna kan, och vad ridlärare och tränare lär ut...

Till viss del kanske det beror på tränare/ ridlärare. Men jag tror inte det är där skon klämmer. Jag tror det hela beror på en helt ändrad attityd till ridningen. De rider för att vinna och struntar i allt annat, de tror redan att de vet bäst och vill inte ta till sig av andras synpunkter och tankar.

Jag rider för en dressyr tränare som är jätte duktig, h*n tränar även en massa ponnyryttare. Förra gången h*n var ute hos mig stod h*n och beklagade sig över och var helt bestört över hur dessa ponny ryttare rider på hopptävlingar. Skenar över hinder och spöar utan anledningar. H*n sa att det till och med var hemskt att se.

Och ändå är det ju h*n som tränar dom, och jag vet att han inte förespråkar denna typ av ridning. Men ändå så blir det på det viset?! Då måste det ju som sagt bero på deras attityd och inställning tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Något jag fick lära mig tidigt i livet är att ta ansvar för mina djur. Nu denna dag har jag fått det tunga beslutet att ta bort min...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Donnaline
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 555
Senast: Zanuzzi
·
T
Hoppning Var och kollade på en lokal hopptävling på hemma klubben idag, och jag måste säga att jag reagerade starkt på hur "ungarna" red.. Det...
2
Svar
34
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka