C

Cayenne

Heej!
Behöver hjälp med ett problem.
Jag är 16år och har haft min fullblodskorsning i ca 3½år nu.
I början vågade jag inte rida henne för att hon var så prillig.
Detta har jag arbetat bort och kunde rida henne ute utan att vara rädd.
Men nu har det börjat igen. Det kan bero på att jag ridit med mycket sällskap och ihop med en nervös häst men jag vet inte.
Helt plötsligt så får hon panik och vet inte vart hon ska ta vägen! Hon brallar å backar å skuttar å vänder å allt möjligt utom att gå fram.
Detta har gjort att jag inte vågar gallopera ute med sällskap längre, tycker att det är läskigt att rida med den lite prilliga hästen. jag vågar heller inte gallopera i paddocken längre (hon protesterar gärna med att bocka om det är jobbigt)
Hon har mycket överskottsenergi och det kan vara därför, men det blir ju inte bättre av att jag inte galloperar.
Så nu vill jag ha tips på hur jag ska bygga upp mitt självförtroende.
Tack! /Åsa

Sv: Skraj

Cayenne skrev:
Heej!
Behöver hjälp med ett problem.
Jag är 16år och har haft min fullblodskorsning i ca 3½år nu.
I början vågade jag inte rida henne för att hon var så prillig.
Detta har jag arbetat bort och kunde rida henne ute utan att vara rädd.
Men nu har det börjat igen. Det kan bero på att jag ridit med mycket sällskap och ihop med en nervös häst men jag vet inte.
Helt plötsligt så får hon panik och vet inte vart hon ska ta vägen! Hon brallar å backar å skuttar å vänder å allt möjligt utom att gå fram.
Detta har gjort att jag inte vågar gallopera ute med sällskap längre, tycker att det är läskigt att rida med den lite prilliga hästen. jag vågar heller inte gallopera i paddocken längre (hon protesterar gärna med att bocka om det är jobbigt)
Hon har mycket överskottsenergi och det kan vara därför, men det blir ju inte bättre av att jag inte galloperar.
Så nu vill jag ha tips på hur jag ska bygga upp mitt självförtroende.
Tack! /Åsa

har du tänkt på att skaffa en tuff medryttare som kan motionera bort den största överskottenergin så kan du rida tryggt sen?=)

Men jobba henne ordentligt innan, mycket övningar som får henne att tänka o jobba lite..vänta med galoppen..o när du väl ska fatta så rid på en mindre volt o jobba henne ordentligt på tygeln , så on inte får chansen att bocka iväg, du ska ha sån pass kontroll o hon ska vara så pass koncentrerad att hon inte ska ha BOCKA i huvudet, om du förstår, du får vara strängare, visa vem som bestämmer, hon känner direkt när du fegar ur...hästar är smarta o hon uttnyttjar dig just nu..så sätt dig upp o rid henne ordentligt, många sidoflyttningar osv..mycket skritt övningar , framdelsvändingar osv..sen kan du prova att fatta ur en övning..då överaskar du henne :d

Det kan ju bero på lite olika anledningar; Hon kan ju testa dig, få för mkt foder,ha ont någonstans eller så kanske hon behövs ridas mer?
Har en lika dan häst som dock inte har ont eller får för mkt foder.Jag blev skraj i början också men lärde mig till vilken gräns han gick, dvs det värsta han kunde göra..jag visste att jag kunde hantera det..försökte slappna av och bara släppa efter i tyglarna och driva fram honom.

Håller med ovanstående, kolla fodret, hon kanske får för mycket kraftfoder?
Stoet jag rider blir som en rodeohäst på hel havre tex vilket resulterade i en lätt hjärnskakning för mig sist :smirk:

Hon kanske behöver röra sig mer, bra om hon kan vara ute mycket i ordentlig hage så hon kan självmotionera lite.

Lägg ner galopperandet nån vecka och rid henne mycket i skritt och trav, aktivera hennes hjärna mycket med volter, vändningar skänkelvikning osv.
Tvärstannar hon någonstans och vägrar gå förbi ngt farlig tex en sten :smirk: så ge dig inte bara, hon får inte vända och gå därifrån! släpp i munnen på henne och driv! Hon lär studsa runt och försöka tvärvända så var beredd att hålla emot. Första gångerna kan väl nån lugn häst få gå före men hon ska klara det själv sen..

Känner du att det är för läskigt så kanske du känner någon tuff (dum? ;) ) kamikazepilot som kan rida åt dig då och då? Inte meningen att du ska bli rädd för din häst igen liksom..

Lycka till iaf!

Går hon i hagen innan du rider? Om hon inte rör sig speciellt där skulle du kunna longera henne innan så hon blir av med den värsta överskottsenergin.

Du kanske inte vill ha det här svaret men...

Har du funderat på att byta häst? Du kanske skulle trivas bättre med en lugnare häst? För ett av era problem kan vara just din rädsla. Hästen känner att du är rädd och agerar därefter. Och du blir räddare ju mer hästen reagerar.

Jag tror att man ska byta häst om det inte funkar. Det är inte att misslyckas, utan det kan bli mkt bra både för häst och ryttare.

Men jag vet inte, du och din häst kanske kan träna och komma över detta. Mitt råd, i såna fall, är att jobba vidare med hästen och att ta hjälp av en bra tränare. Denne kan ge bra tips och råd.

Hälsningar Norrland :)

tack allesammans!
Har kommit fram till att betendet beror på mitt ridsällskap :(
En mycket studsig häst och en ångvält. Hon klarar inte av dem..
Går bra om jag rider med andra

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Ridning Som rubriken lyder, jag behöver lite hjälp med min häst och undrar om ni har något tips på vad jag kan göra. Jag har en...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som idag är 7 år, hon är en häst med mycket temperament men godhjärtad. :love:Hon skulle aldrig göra något...
2
Svar
26
· Visningar
3 906
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar