Skräckstund i ridhus när strömmen gick

(SR Jämtland)
, , I tisdags slocknade ljuset i ridhuset på Tanne på Frösön mitt i en ponnylektion med barn i 8-10-årsåldern. Nödljuset kom inte igång trots att det finns installerat. Alva Åslin:"Det blev kolsvart och hästarna skrek" (1:29) En ridlektion på Tanne ridskola på Frösön i veckan...

Läs mer...

Sv: Skräckstund i ridhus när strömmen gick

Panikslagna ridskolehästar bara för att det blir lite mörkt??

Jag kan förstå om de blev lite rädda vid massa ståhej (som mobilerna osv), men inte ska de bli rädda för lite mörker.
Och panikslagna? Nja.

Jag var med om detta en gång för många år sedan. En hopplektion dock hade vi inte börjat hoppa än men tio ridskoleekipage galopperade runt i ridhuset då strömmen gick. Det var kraftig blåst så ett träd föll väl över en ledning någonstans. Alla hästarna saktade av lugnt och fint dels för att ridläraren naturligtvis gav kommandot sakta av och dels för att ryttarna höll in hästarna.

Men det var inte tillstymmelse till någon panik och absolut inga skrikande hästar. Några av hästarna hummade eller gnäggade lite lågt ungefär "Jag är här var är du?" Sen kom stallchefen och ställde upp sin bil så den lyste in i ridhuset så vi kunde skritta lite några minuter sen satt vi av och gick in i lugn och ro.

Att börja lysa med mobiler eller ficklampor kan däremot skärra hästar då i alla fall mina hästar inte gillar ljus som hoppar omkring så att säga. Det bästa är att ställa fram en bil som har ett mer fast sken. Sen för en nioåring kan detta säkert upplevas som mycket skrämmande och om ryttarna blev skärmda och skrek (i radioinslaget sa den lilla ryttaren att hästarna skrek och vi också, frågan är vem som skrek först och mest) kan det gjort hästarna oroliga. En liten ryttare som kanske inte har så mycket hästvana kan säkert uppfatta en stilla gnäggning som ett skrik speciellt i en sådan här situation

det står ju att barnen blev rädda och skrek. tror fan hästarna blir rädda då

Eller så blev hästarna oroliga att det skulle bli hästmärkning efter att det blivit "komärkt"?

Jag tolkade det som att barnen liksom hästarna blev rädda och skrek? Kanske fel av mig?

texten är tvetydig

Lika dålig koll på hästar som på stavning? Hur klarar sig hästar ute nattetid om de var rädda för mörker??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka