Sv: Skräckslagen inför fodervärd...
Försök hitta någon som du känner, eller i alla fall någon som någon du känner känner
Jag hade en B-ponny i två år, vi bodde här uppe i Norrbotten, ägaren på Gotland ... men då var det just någon som mammas vänner känner. Jag tror att det bara är att prata mycket med eventuella fodervärdar (som man, som sagt, kan försöka hitta genom kontakter och inte annons), besöka stallet där de tänker ha hästen, se om någon annan har erfarenheter av människan (föräldrarna, antar jag) i fråga, och lita på magkänslan. Om det är en "bra" fodervärd har dom förmodligen inget emot att du hör av dig ganska ofta, kanske en gång i månaden, för att ser hur det går, du kanske kan uppmuntra att få bilder, kanske komma och hälsa på nån gång, titta på någon ev. tävling. Som sagt, jag som fd. fodervärd hade absolut inget emot att ägaren hörde av sig, och vi pratade ofta med henne om hur det gick osv.
Om du INTE får höra av dig, DÅ är det förmodligen nånting fel. Även om hästen mår bra vill man att det klickar i alla fall någorlunda med fodervärden/ägaren. Skriv ett bra kontrakt, och kanske ett kontrakt som skrivs för ett halvår eller bara 3-4 månader i början och sedan för en längre tid, kanske ett år, för att DU ska kunna få hem hästen ganska omgående om du inte tycker det känns bra.
Har mycket positiva erfarenheter av av fodervärdsskap, både av häst och hund
Ha en bra försäkring på hästen, och så kommer ni överens om vem som betalar försäkring/självrisk, har inte så jättestor koll på det (mina föräldrar har skött den saken), du får säkert fler svar om vad som är vanligast att du resp. fodervärden betalar.
Lycka till! Hoppas B-ponnyn får det bra