skräckbild på going cronos, prix d´amerique!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skräckbild på going cronos, prix d´amerique!

Läskig bild.
Men det är ju sånt som är så lätt hänt. Har hänt någon gång när jag ridit att hästen bitit sig i tungan och det synts lite rosa/röd vätska på bettet.

/M

Har hänt mig också, hästen var fruktansvärt het och slog med huvudet och grejade. Jag tog aldrig hårt i honom, men han bet sig i tungan och det började blöda.

Som i många andra sammanhang (mens, t.ex...:angel:) så ser det jätteblodigt ut, men blodet är ofta utblandat med en massa annat gojs.

Jag tror det är förbjudet att köra med spö i Norge. Ang att dom spöade hästarna så gick inte detta lopp i sverige Snigelfarmor. Kanske har en viss betydelse.....

Sabla tur att dom kunde undvika en rejäl olycka i alla fall. Lite blod på tunga är ju ingen fara. Som ett myggbett typ..

om det nu var ngn allvarlig olycka eller nära en, borde det inte stått om det istället? JAG fick iaf känslan av att det bara var en ursäkt från kusken, jag hoppas det var fel...
Jag såg loppet och det kunde ha slutat mycket illa.

jaa...spö borde vara förbjudet på alla tävlingar tycker jag...
Ja, även innom körningen borde dom plocka bort spöt. Man har ju sett endel som kör maraton som värsta galningen. Kanske en gammal travkusk? Vad vet jag.

det ser alvorligt ud, men hvis det kunne forhindre en stor ulykke er det jo ikke så slemt. og meget af det er sikkert savl fra munden.

jaa...spö borde vara förbjudet på alla tävlingar tycker jag...

Instämmer till fullo.
När jag tävlade brukskörning jag minuspoäng för att jag INTE hade körpisken i handen. Fick veta innan att den tvunget skulle vara med så min medhjälpare fick hålla i den.
Enda jag använder pisken till vid körning är som blinkers och det går lika bra att sträcka ut en arm. Så varför är det krav på pisk?

/M

Jag såg loppet och det kunde ha slutat mycket illa.

jag läste på expressen först, skvallerblaska, o då stod det bara att den blödde o så en vinklad artikel om det..läste sen på aftonbladet och där var en betydligt bättre artikel...

Inom skolkörning: pisken är inte ett drivmedel utan en sidoförflyttning. Givetvis kan man driva med den med, och ibland behövs det tex i en farlig situation i trafik eller runt barnvagnar.
Men jag kan tycka att man använder pisken onödigt mycket på tävling i tex maraton. Men precis som i trav är det svårt att se exakt hur hårt slagen blir. Det ser nog alltid värre ut än vad det är.
Inom travet och galoppen kollar man ju om det blir svullnad eller blod efter pisken, först då kan man fälla en kusk. Jag tror det gäller likdadant inom alla hästdiscipliner.
Att slå med töm eller hand är ju idiotiskt och gör bara att när jag sen ska omskola den stackars travaren är den rädd för både pisk och töm och röst. Sånt tar lång tid att vänja av vid. Travarnas största nackdel inom skolkörning är att man oftast får kämpa i det oändliga med att kunna använda pisken igen på dem. Min dam travade järnet om jag bara tog den första månaderna. Och inom körning måste du hålla i pisken hela tävlingen.

En gren jag skulle vilja se ha spöförbud helt, är ponnyhoppningar. Jag får stora klumpar i halsen och god lust att hänga överdomaren i hasorna hela dagen när jag varit på sådana med min syster. Usch!

Knapplån

Tycker inte att denna tråd hör hemma här på körning men vill inte skicka över den till trav heller då diskussionen inte riktigt är travrelaterad heller, låser et tag och funderar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad) Stefan Hultman och Örjan Kihlström är helt olika som personer. Tillsammans är de ett av världens framgångsrikaste...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dagens Nyheter) Nu Pagadi är Stig H Johansson nya internationella stjärna. På lördag möter femåringen den franska eliten på...
Svar
0
· Visningar
568
·
P
Trav Hej Jag och min fru ska till Prix d`Amerique för första gången och har ingen koll alls på vad man bör tänka på. T.ex. När bör man...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: readycash
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Trots missen i Prix de Belgique tyckte Stefan Melander att Going Kronos skall vara med i Prix d´Amerique. - Om inte hästen...
Svar
0
· Visningar
684
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30