skräckbild på going cronos, prix d´amerique!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skräckbild på going cronos, prix d´amerique!

Usch. Obehaglig bild.:(
Men det var ju i alla fall "inte meningen" eftersom han gjorde för att förhindra krock.:crazy:

Han bet sig i tungan efter en allvarlig incident på banan,mycket tråkigt men nödvändigt för att undvika ännu värre skador,tyvärr.

om det nu var ngn allvarlig olycka eller nära en, borde det inte stått om det istället? JAG fick iaf känslan av att det bara var en ursäkt från kusken, jag hoppas det var fel...

En annan häst började vingla och det var nära en kollision med flera hästar inblandade,såg loppet själv.
Dock vill jag klargöra att Ludde inte är min idol bland kuskar,men det är irrelevant för sakfrågan här :smirk:

Läskig bild.
Men det är ju sånt som är så lätt hänt. Har hänt någon gång när jag ridit att hästen bitit sig i tungan och det synts lite rosa/röd vätska på bettet.

/M

knapplar
har diskuterat bilden med en på msn... och vi kom fram till att tidningen valde just den bilden för den var "smaskigast" o skulle sälja bäst...
undrar varför vingelhästen började vingla från första början....:(

edit:
aftonbladet hade en betydligt bättre artikel som inte bara handlade om kuskens slitande i hästens mun...
http://www.aftonbladet.se/trav365/article1715509.ab

Senast ändrad:

Det jag tycker är riktigt otäckt är att om sånt händer på tävling vilka läskiga saker händer då på träning??!
Vare sej om det var "olycka" eller övervåld så är allting alltid så mycket mer städat när det finns folk som tittar på:crazy:

Om du läser artikeln så hade kusken fått ta en stenhård förhållning för att förhindra en jättekollision, då bet hästen sig i tungan.

Vet inte vad du menar händer i träning? Tror inte såna situationer som ledde till detta uppstår i träning direkt.

Tror tyvärr att det händer fler olyckor/´farliga situationer på träning inom de flesta sporter än det gör på tävling. Inte procentuellt sett kanske men ofta tränar man ju väldigt mycket mer än tävlar.

där sa du nåt...sannolikheten, eller vad man ska säga, att man skadar sig själv eller hästen på träning, borde ju vara mkt högre än vid tävling...egentligen

där sa du nåt...sannolikheten, eller vad man ska säga, att man skadar sig själv eller hästen på träning, borde ju vara mkt högre än vid tävling...egentligen

Fast på träning är det inte lika många hästar som slåss om en miljonvinst...
Har varit i en del travstall(förvisso bara kortare perioder) men då har jag inte råkat på någon olycka... Jo förresten... En med en lösspringande häst med vagn efter på stallbacken nere vid gäststallarna på Axvall. Slutade utan några skador.

ok, det är väl aldrig bra att en häst blöder ur munnen, om det så bara är i tungan... men såg ni upploppet hur de piskar och skriker? Där tycker jag det hemska inträffade.

I Norge får man inte slå hästarna alls, och ändå lyckas de med att ha ett fungerande bra trav. Varför kan inte övriga europa apa efter en sån god regel? Eller att man inte får slå efter att upploppet börjar, det kanske är så det är i Norge? Lite osäker.

Att piska en trött häst borde ju alltid vara förbjudet, även om man vinner en miljon.

Varning:
Snart dyker det upp en travmänniska som säger att man bara för kritisera om man är äger travhäst själv eller jobbar i travstall.
(Tur att jag har mitt på det torra då, för jag både kör travhäst och har jobbat inom travet i några år)

jaa...spö borde vara förbjudet på alla tävlingar tycker jag... även på tex hopptävlingar finns det ju de som spöar på hästen ungefär hela tiden, speciellt i omhoppningar...har även sett de som spöat på hästen efter att de gått i mål för att den rev på omhoppningen... men på travet tycker jag att det gapas o skriks o flaxas med tömmar o spö hela tiden...usch!

Problemet i Norge är väl att det ibland drivs på andra mindre bra sätt när man inte får ha spö. Har hört flera berätta hur det slås som attan med tömmarna och andra konstruktiva sätt.

Så, bara för att det är förbjudet med spö innebär inte att det är bättre, bara annorlunda.

Nöden är uppfinningens moder..

Vad jag har hört så får inte kusken piska hästen, får då får man betala böter eller blir avstängd. Så Jag förstår inte vad du menar med att dom piska hästarna vid upplopet?

Jätte hemskt bild :(

men såg ni upploppet hur de piskar och skriker? Där tycker jag det hemska inträffade.

Varning:
Snart dyker det upp en travmänniska som säger att man bara för kritisera om man är äger travhäst själv eller jobbar i travstall.
(Tur att jag har mitt på det torra då, för jag både kör travhäst och har jobbat inom travet i några år)

Och du som jobbat inom travet är väl medveten att de har inte samma sorts spö/kan ha ett annat sorts spö än de som vi är vana vid här hemma i skandinavien. Ujujujuj, vojne vojne. Där pratar vi misshandel. :D

Men snälla, det är en sport vi talar om. det var ju inte som att ludde gjorde honom illa med flit? Allt kan hända när det är många startande i ett lopp och det blir trassel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad) Stefan Hultman och Örjan Kihlström är helt olika som personer. Tillsammans är de ett av världens framgångsrikaste...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dagens Nyheter) Nu Pagadi är Stig H Johansson nya internationella stjärna. På lördag möter femåringen den franska eliten på...
Svar
0
· Visningar
568
·
P
Trav Hej Jag och min fru ska till Prix d`Amerique för första gången och har ingen koll alls på vad man bör tänka på. T.ex. När bör man...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: readycash
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Trots missen i Prix de Belgique tyckte Stefan Melander att Going Kronos skall vara med i Prix d´Amerique. - Om inte hästen...
Svar
0
· Visningar
684
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30