Skov-Hastrup

G

Gizoba

Medans det stort antal distansekipage gav sej på att rida Billingeritten idag begav jag mej själv söder ut för att rida Skov- Hastrupsritten i Danmark.
Det var första gången jag red i Danmark och det var lite annorlunda än i Sverige.
Den största skillnaden på själva ryttarrna var att de flesta faktiskt rider med kartan tillgänglig och de tittar på den med jämna mellanrum.
De har även klasser på idealtid och deras ena PP klass innehöll över 50 st ryttare!
Denna ritt gick igen om en skog med underbara tuijaträd och bokträd och fina mjuka skogsvägar,inget kladd och inga hårda grusvägar. Den innehöll dock ett relativt långt asfaltsparti.
Slingorna korsar varandra ofta men det var bra markerat och inga problem att hitta.
Tyckte inte att det var svårt att förstå vad de sa utom möjligtvis när de sa pulsen eftersom de vänder på siffrorna så så istället för tex 56 så sa de 6 å 50 vilket fick mej att hoppa högt första gången.:p
Jag vill verkligen säga att detta var en mycket trevlig ritt och väl värd ett besök.
Jag och Gizzmo var med i 67 kmsklassen och blev godkänd på en 4 plats.
Det innebar också att jag idag passerade 3000 godkänd km som extra grädde på moset!:)

Sv: Skov-Hastrup

Grattis till placeringen!
Jag tänkte fraga om det var färre markeringar längs banan eftersom ryttarna använde kartan, men du svarade senare i inlägget :).

är det samma regler och tider som gäller när man tävlar i Danmark?

Hls Limona

Ps red med en danska på simlångsritten och hon sa att på PP i danmark är det tillåtet med 4 åriga hästar. Så många börjar träna på tävlingsform redan då.

Ah, precis vad jag just funderat på!
Vi i närke har ju lagt till en 4-mil CR nu i slutet på oktober, och då föll tanken att den PP som är samma dag skulle kunna vara öppen för 4-åringar, men det gick inte enligt TR.
Det hade varit trevligt att kunna erbjuda de som har 4-åringar att tuffa runt en slinga på 2 mil i utbildningssyfte.

Jag tycker också att det är bra att man kan ta ut sin 4 åring och miljöträna den på tävlingsplatser utan att det är tal om något tävlande på något sätt men anledningen till att danskarna har så stora fält på just 10-30 km tror jag är att de inte har någon allemansrätt vilket gör att många startar dessa klasser som en lång helgritt och för att se nya ridvägar!
Vi är ju verkligen priviligerade i Sverige med vår unika allemansrätt.:bow:
Man kändes sej dock som något hetso emellanåt när man forsade fram i galopp och trav på stigarna och mötte ryttare som skrittade eller joggade fram i grupp och skrattade och pratade.
Eftersom slingorna möter upp varandra och korsas så ser man nya ryttare hela tiden och åtminstone min häst tyckte det var livat!
Det är ingen risk att man blir ensam hela dagen och endast ser ryttare och hästar i grinden vilket kan bli fallet i Sverige om man rider lugnt.
Något som jag tyckte var mystiskt när de räknade ut ridtiden var att de räknade med pauserna vilket då i mitt fall blev 1 timme extra på tiden eftersom jag hade 2 pauser. Det gör ju att medelhastigheten ser annorlunda ut än om man hade ridit i Sverige.
Det var dock inräknat i maxtiden för det långsammaste man fick rida var på 8 km/t.
Vilket är smartare att skriva ut än som i Sverige där vi sätter X antal timmar och som sedan måste räknas om, om man är tvungen att lägga om banan och vill ha lägsta hastighet på 10 km/t.
Annars var pauser,pulstider och allt sådant samma som i Sverige.
De har dock 60 som högsta godkända puls i samtliga klasser åtminstone på denna ritt där längsta klassen var 90 km.

De hade också satt upp stora baljor i massor när man kom in i viloområdet dit alla ledde sina hästar för att dricka direkt när de kom dit och som en kedjereaktion stod alla hästar och drack samtidigt.
Detta är ju ett naturligt beetende för hästar i det vilda och man såg verkligen att hästarna var vana vid att få göra så.
Överlag var det mycket mera avslappnat i grinden med hästar i grimmor och nästan alla har sin häst i en liten hage i viloområdet! De står och äter lugnt i sina små rutor i grindarna och ryttare och groomar pysslar med sitt. Det är ju väldigt smart särskilt när man bara har en groom med 2 armar och man själv vill sitta lugnt och äta så nästa gång vi beger oss till Danmark åker stolparna och trådarna med!!:bow:

grattis till 3000 km! Låter ju som om det är trevligt att tävla i Danmark! Spännande att åka iväg till nya miljöer!
själv sitter jag och ser fram emot helgens unghästvm i Frankrike och håller alla tummar jag kan för de blå-gula! Hoppas att det går att följa på internet. Kram pia

Vad intressant att få höra lite om danmark. Tyckte om detta med baljor, det tycker jag vore toppen om det skulle finnas efter banan också!!! Tex 1-2badkar var 5e km. Då kan fler våga rida utan medhjälpare efter banan och kanske markägare hellre sätter ut ett badkar än att ha massa förbipasserande bilar?!?

Ang PP, så är ju danmark också rättså litet till ytan att man kan åka och rida en PP som sin helgträning - jag vill inte åka 25 mil- 40mil för en PP så det är tur vi har allemansrätt i vårt avlånga land.

själv sitter jag och ser fram emot helgens unghästvm i Frankrike och håller alla tummar jag kan för de blå-gula! Hoppas att det går att följa på internet. Kram pia

Jag skall försöka hålla kontakt med de som groomar där nere och förhoppningsvis kunna skriva något under dagen!
Jättekul att vi har 3 ekipage dit ner.
:bump:

Liknande trådar

G
Distans Är nu hemkommen från Danmark och Skov-Hastrupritten där det var 5 svenska ekipage till start och i 90 km klassen segrade Erica Kjellen...
Svar
8
· Visningar
1 240
Senast: Kesella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V