Skotträdd katt

Mirre

Trådstartare
Min katt är jätterädd för raketer och här skjuts det sanslösa mängder under nyår. Verkligen vansinnigt mycket. (vilket är anledningen till att hon är så rädd som hon är. Det och att hon blev skrämd av ett kraftigt åskväder när hon var yngre. Kira var ute och det blev ett väldigt plötsligt åskväder, hon sprang in under en buske och gömde sig. Dåvarande sambon fick springa ut och bära in henne)
Förra året började de redan dagen före, sedan var det ett mindre uppehåll och sedan satte det igång på nyårsaftonen igen. Runt tolvslaget var det extremt och Kira bokstavligen kröp över golvet och låg och darrade under min säng :( Så vi firade tolvslaget på sovrumsgolvet hon och jag. Tog ett tag även efter att skjutandet lugnat sig innan hon gick som vanligt igen och inte kröp längs golven.

I år tänkte jag försöka underlätta för henne så mycket som möjligt, men hur?
Att hon är inne är en självklarhet såklart, hon får inte gå ut den dagen överhuvudtaget för att inte riskera att hon springer och gömmer sig istället för att gå in. Men hon är ju lika rädd ändå så hur underlättar man det bäst? Hög volym på tv:n och täcka för fönstren eller? Vad kan man mer göra?

Testa att plugga in Feliway ett par dagar innan också sen finns det ju även Zylkéne man kan ge som är lite lugnande, finns receptfritt på Apoteket.

Min katt är jätterädd för raketer och här skjuts det sanslösa mängder under nyår. Verkligen vansinnigt mycket. (vilket är anledningen till att hon är så rädd som hon är. Det och att hon blev skrämd av ett kraftigt åskväder när hon var yngre. Kira var ute och det blev ett väldigt plötsligt åskväder, hon sprang in under en buske och gömde sig. Dåvarande sambon fick springa ut och bära in henne)
Förra året började de redan dagen före, sedan var det ett mindre uppehåll och sedan satte det igång på nyårsaftonen igen. Runt tolvslaget var det extremt och Kira bokstavligen kröp över golvet och låg och darrade under min säng :( Så vi firade tolvslaget på sovrumsgolvet hon och jag. Tog ett tag även efter att skjutandet lugnat sig innan hon gick som vanligt igen och inte kröp längs golven.

I år tänkte jag försöka underlätta för henne så mycket som möjligt, men hur?
Att hon är inne är en självklarhet såklart, hon får inte gå ut den dagen överhuvudtaget för att inte riskera att hon springer och gömmer sig istället för att gå in. Men hon är ju lika rädd ändå så hur underlättar man det bäst? Hög volym på tv:n och täcka för fönstren eller? Vad kan man mer göra?
Be vet skriva ut lugnande!

Inte lugnande till en katt med ångest/panik såvida man inte tänker droga den medvetslös, men man kan ju inte ha den medvetslös i flera dagar som det tyvärr ofta rör sig om. Om det inte räcker med Zylkene, mörker och den ljuddämpning man kan åstadkomma (prova även fetvadd i öronen om katten accepterar) bör man få ljust ångestdämpande. Ofta ger man Clomicalm som används t.ex. vid separationsångest men även vid olika typer av tvångssyndrom.

Sedan kan man försöka arbeta med det resten av året för att på sikt försöka förbättra situationen. Man kombinerar då eventuell medicinering med träning t.ex. genom att successivt vänja katten vid ljudet av smällare och raketer (finns CD-skivor att köpa men hittas säkert gratis på nätet om man letar lite).

Tack för alla råd, är glad om jag slipper sas droga henne. Men Feliway ska jag kolla upp, visst sätter man det i vägguttaget?
Fetvadd i öronen är jag tveksam till att hon skulle acceptera, men testa kan man absolut göra.

Tack för alla råd, är glad om jag slipper sas droga henne. Men Feliway ska jag kolla upp, visst sätter man det i vägguttaget?
Fetvadd i öronen är jag tveksam till att hon skulle acceptera, men testa kan man absolut göra.

Ja, i ett hus ska man använda den man pluggar i väggen. Sprayen är för transportburar.

Jag är 99% säker på att bara Feliway och mörkläggning inte kommer fungera. Feliway har ingen indikation mot några typ av rädslor och min erfarenhet sådär generellt är att Feliway lovar mer än den levererar. Börja behandla med Zylkene i god tid innan det är dags för smällarna och kontakt en veterinär (också i god tid) angående att kunna få Clomicalm utskrivet om det inte räcker med Zylkene.

Ja se bara till att det är den gamla modellen av adaptern, den nya har de väl dragit tillbaka vad jag har förstått men för att vara på den säkra sidan. Jag skulle dock köra på en kombination av Feliway och Zylkéne, det har fungerat bra på andra katter (de var dock kanske inte fullt lika rädda som din är) så det skadar inte att testa och eventuellt det andra medlet också som har nämnts då om inte Feliway och Zylkéne hjälper fullt ut.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 005
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund F-n. När jag gick med hunden tidigare idag och skulle koppla honom efter att han varit lös blev han skrämd av en smällare som...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Nila
·
Övr. Hund Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska hjälpa min hund att få ett bra första nyår, nu när det snart är dags för pangpang och...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: PIRU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter