Skötseltips för mina nya ampelliljor

Pazuzu

Trådstartare
Jag har läst om att ampelliljor fungerar bra som ett alternativ till kattgräs och igår fick jag några av min mamma för att testa och se vad mina katter säger. :) Hon tog tre småplantor som hennes egna ynglat av sig och planterade dem i en stor kruka. Jag fick tipset att vänta några veckor innan jag "släpper på" katterna för att de ska hinna rota sig, men räcker det? Mina katter brukar kunna dra en del när de har kattgräs och det vore synd om de drogs upp.

Under tiden har jag ställt dem uppe på en bokhylla som ni ser, fungerar den placeringen tror ni? När de sedan är redo funderar jag på var jag kan ställa krukan. Tål de att stå i solljus?

P4030112.jpg

P4030115.jpg

Annat att tänka på i skötseln för att katterna ska kunna njuta av dem så länge som möjligt? :) Jag har ju i princip inte haft någon växt alls sedan katterna kom (de ger sig på allt...) så jag är lite ringrostig i krukväxtkunskap :D

Känns spontant som de står lite väl mörkt?

De är tacksamma växter att ha. Förutom att funka som kattgräs (nyhet för mig!) så är de utmärkta luftrenare.
Man ser direkt när de är torra för de bleknar i färgen :)

Har de väl etablerat sig så har de rejäla rotknölar som håller fukt så de inte behöver vattnas så ofta.

De sänder iväg långa stänglar med nya plantor och funkar därför utmärkt i ampel. Jag gillar dem mycket!

Känns spontant som de står lite väl mörkt?

Då får jag försöka klura ut en ny, ljusare och kattsäker plats till dem :)

Man ser direkt när de är torra för de bleknar i färgen :)

Har de väl etablerat sig så har de rejäla rotknölar som håller fukt så de inte behöver vattnas så ofta.

Aha, så smidigt! Jag blir annars lätt nojig att blommor torkar ut och vattnar för mycket så det är perfekt med en inbyggd fuktmätare :D

Häng dem i amplar i fönstret. Där den står nu kommer den att dö, det är helt enkelt för mörkt. Jag hade några i vårt sovrumsfönster där det bara är solljus några timmar precis på morgonen och de trivdes inte där, det var för mörkt trots att de stod i ett fönster vilket var synd eftersom jag alltid har haft ampelliljor i sovrummen just eftersom de ger så bra luft. De tål solljus bra och som @tanten skriver så visar de när de behöver vatten. När de sedan har rotat sig så ställer du fram en kruka och har en i reserv. Vissa katter älskar dem medans andra ratar dem. Min första hittekatt älskade dem men ratade kattgräs. Andra katter jag har haft har inte rört dem alls. Min första hittekatt åt ner ampelliljorna så att de såg helt döda ut men de tar sig så snart de får vara ifred igen. Det enda som är viktigt att tänka på är att man gör just som du nu har gjort, ta skott, driva upp och låta katten äta av dem. Man ska aldrig låta en katt äta på en köpt ampellilja eftersom de kan vara behandlade med sådant som är direkt farligt för katter.

Häng dem i amplar i fönstret. Där den står nu kommer den att dö, det är helt enkelt för mörkt. Jag hade några i vårt sovrumsfönster där det bara är solljus några timmar precis på morgonen och de trivdes inte där, det var för mörkt trots att de stod i ett fönster vilket var synd eftersom jag alltid har haft ampelliljor i sovrummen just eftersom de ger så bra luft. De tål solljus bra och som @tanten skriver så visar de när de behöver vatten. När de sedan har rotat sig så ställer du fram en kruka och har en i reserv. Vissa katter älskar dem medans andra ratar dem. Min första hittekatt älskade dem men ratade kattgräs. Andra katter jag har haft har inte rört dem alls. Min första hittekatt åt ner ampelliljorna så att de såg helt döda ut men de tar sig så snart de får vara ifred igen. Det enda som är viktigt att tänka på är att man gör just som du nu har gjort, ta skott, driva upp och låta katten äta av dem. Man ska aldrig låta en katt äta på en köpt ampellilja eftersom de kan vara behandlade med sådant som är direkt farligt för katter.

Många bra tips där!

Jag hade för mig att jag hade en ampel någonstans och hittade den, lite för liten, men funktionell iaf. Ljuset borde väl räcka? Ljust hela dagen (kameran hanterar inte kontrasten med ljuset särskilt bra) men inte direkt solljus förrän ev. något på kvällen. Plantorna hos mamma har haft liknande förhållanden tror jag. Men jag får testa och se, annars flyttar jag dem till köket där det å andra sidan är direkt solljus från morgon till eftermiddag. Där blir det riktigt hett när solen ligger på hela dagen.

P4030116.jpg

Jag tänkte att när de väl rotat sig så låter jag den stå framme under dagen och hänger upp den nattetid, eller tvärtom, så får de vila lite. Eftersom det är tre plantor i samma kruka blir det väl ändå lite avlastning för resp. planta. Märker jag att katterna gillar plantorna och att det blir hårt tryck kan jag fixa någon mer från mamma.

Bra att du tog upp det där med besprutade växter. Misstänkte det lite eftersom jag har för mig att jag läst något om det men var osäker på om jag skulle våga köpa en innan jag fick nys om jag kunde få några på annat håll.

Många bra tips där!

Jag hade för mig att jag hade en ampel någonstans och hittade den, lite för liten, men funktionell iaf. Ljuset borde väl räcka? Ljust hela dagen (kameran hanterar inte kontrasten med ljuset särskilt bra) men inte direkt solljus förrän ev. något på kvällen. Plantorna hos mamma har haft liknande förhållanden tror jag. Men jag får testa och se, annars flyttar jag dem till köket där det å andra sidan är direkt solljus från morgon till eftermiddag. Där blir det riktigt hett när solen ligger på hela dagen.

P4030116.jpg

Jag tänkte att när de väl rotat sig så låter jag den stå framme under dagen och hänger upp den nattetid, eller tvärtom, så får de vila lite. Eftersom det är tre plantor i samma kruka blir det väl ändå lite avlastning för resp. planta. Märker jag att katterna gillar plantorna och att det blir hårt tryck kan jag fixa någon mer från mamma.

Bra att du tog upp det där med besprutade växter. Misstänkte det lite eftersom jag har för mig att jag läst något om det men var osäker på om jag skulle våga köpa en innan jag fick nys om jag kunde få några på annat håll.

Ja är det bara ljust hela dagen så borde det fungera :) Vårt sovrum skuggas större delen av dagen och man behöver tända lampan även mitt på dagen om man ska pilla med något så det är verkligen mörkt.

Jag tror tyvärr inte att det räcker att de får vara ifred under natten. Katter kan äta upp plantor i den storlek du har nu på någon timme :angel: Jag brukade ställa undan i några månader men råkade katten komma åt dem så var de strax slut igen :rofl: Mitt tips är alltså att ha minst två krukor men gärna fler så att du kan byta ut dem ganska ofta. Färska skott verkar vara en delikatess.

Ja i en tråd där katter och ampelliljor nämns tycker jag att det är viktigt att nämna att köpta kan vara behandlade så att ingen gör sig olycklig.

Fascinerande.
Jag har länge levt med både katter och ampelliljor. Har aldrig upplevt att katter velat äta av dem :confused:

Jag tror tyvärr inte att det räcker att de får vara ifred under natten. Katter kan äta upp plantor i den storlek du har nu på någon timme :angel: Jag brukade ställa undan i några månader men råkade katten komma åt dem så var de strax slut igen :rofl: Mitt tips är alltså att ha minst två krukor men gärna fler så att du kan byta ut dem ganska ofta. Färska skott verkar vara en delikatess..

Det låter som att jag omgående får se till att beställa en uppsättning till från min ampelliljeförmedlare! :D Vore bra om liljorna funkade eftersom det är lite meckigt att hålla på och odla kattgräs i tid och otid :p

Fascinerande.
Jag har länge levt med både katter och ampelliljor. Har aldrig upplevt att katter velat äta av dem :confused:

Verkar vara olika från katt till katt enligt TinyWiny?

Min mammas reaktion igår var kul när jag berättade om det: "Jaha, är det därför Tusse alltid är på dem och jag får vara där och mota bort honom!" Tydligen rör han inga andra blommor än dessa.

Fascinerande.

Du har alltså haft sådana katter som jag har haft det senaste :p En av tre kunde tänka sig att smaka på de sprödaste skotten någon enstaka gång men inte mer. Jag upplever att katter som är ute mycket är mindre intresserade. Det är mer innekatter som går på blommor överlag är min erfarenhet.

Det låter som att jag omgående får se till att beställa en uppsättning till från min ampelliljeförmedlare! :D Vore bra om liljorna funkade eftersom det är lite meckigt att hålla på och odla kattgräs i tid och otid :p

Det kan nog vara en bra idé :p Jag var väldigt glad när min första hittekatt visade sig gilla ampelliljor. Då slapp allergin triggas av kattgräset :p

Våra katter är tokiga i amellilja. De är lättskötta, ska stå ljust och vattnas när de har torkat till lite. Ha gärna flera att växla mellan.

Min katt (innekatt) har helt och hållet ätit upp två riktigt stora ampelliljor på bara några timmar, det fanns ingen hejd. Det stack bara upp lite grönt ur jorden. Kompisens katt äter inte ampelliljor. Så det är definitivt olika beroende på katt.

Du har alltså haft sådana katter som jag har haft det senaste :p En av tre kunde tänka sig att smaka på de sprödaste skotten någon enstaka gång men inte mer. Jag upplever att katter som är ute mycket är mindre intresserade. Det är mer innekatter som går på blommor överlag är min erfarenhet.
Oki. Kanske därför. Mina innekattter har fått gå ut som de vill.

Utom den jag hade i lägenhet - men hon var för fin i kanten för att äta annat än det som var väldigt dyrt. Ampellilja tror jag skulle varit för billigt....

Min katt (innekatt) har helt och hållet ätit upp två riktigt stora ampelliljor på bara några timmar, det fanns ingen hejd. Det stack bara upp lite grönt ur jorden. Kompisens katt äter inte ampelliljor. Så det är definitivt olika beroende på katt.
Min otäcking äter inte ens kattgräs odlad i kruka (här gör man sig till). Han äter bara speciella långa strån man hittar ute, så är det med det. Den andra jag hade tuggade till och med i sig tulpaner i vas när han kom åt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka