skötsel av kaninungar!

Sofian

Trådstartare
hej å hå ni kaninkunniga!

uptäckte att min madame här hemma hade tre kaninungar här hemma på uppskattningsvis 2 veckor. De har ögon relativt mkt päls och diar. Hur ska jag sköta dem nu?? Har ingen erfarenhet av små kaninungar! Kan jag röra vid dem? Hur ska jag utfodra dem framöver? Alla tips och råd är mer äv välkomna!

/Sofia nybliven kaninmormor :)

Jag sysslar relativt ofta med kaninavel, när det gäller att röra ungarna så får du förlita dig på honan...
Är honan trygg med dig? Litar hon fullt på dig? Isånafall kan du redan nu ta upp ungarna men inte längre än 10 minuter åt gången så att inte ungarna missar att dia då honan bara är villig att dia 2 ggr om dagen... :cool:

Jag brukar sätta ut ungarna utanför huset när dom har öppnat ögonen, annars så kan dom vara lite sega :p , men kom ihåg att honan alltid måste ha tillgång till hö och nytt vatten då hon har ungar! Sen när ungarna börjar äta så gäller det att du ordnar så att maten räcker till alla.... :angel:

Testa att dubbla ransonen mat, helst pellets då det innehåller mycket vitaminer och är inte så fettbildande....
Men det viktigaste är, håll på med ungarna och vänj dom vid mkt ljud och rörelser... ett misstag gjorde jag då jag var för tyst nära en unge och nu är den ungen livrädd ifall man för mkt ljud nära henne.... :crazy:

Lycka till! :D

Tusen tack!
:bow:
Nu ska här snickras nya burar till vintern och de ska utfodras på bästa sätt! Börjar de redan nu äta pellets alltså?

Mina bäääbisar är så söööta. :love:

Så fort dom har börjat behärskat balans och öppnat ögonen tuggar dom på allt dom kommer över ;)

Sv: skötsel av kaninungar!

:idea:hej att man kan nog ta upp dem redan
för jag har jätte mycket kaninungar också
men ska ju väll räkna dem också
man ska vara ganska försiktigt för dom hoppar om blir skrämd eller det är förkallt
...:idea::banana::banana::banana::banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka