Skötsel av hopphästens ben

Boop

Trådstartare
Det finns ju olika sätt att ta hand om hästens ben efter hoppning te x. med kyllera (med eller utan bandage), liniment (med eller utan bandage), kylning med vatten osv. Vilka metod/metoder använder ni och vad tycker ni är fördelar respektive nackdelar.

Sv: Skötsel av hopphästens ben

Boop skrev:
Det finns ju olika sätt att ta hand om hästens ben efter hoppning te x. med kyllera (med eller utan bandage), liniment (med eller utan bandage), kylning med vatten osv. Vilka metod/metoder använder ni och vad tycker ni är fördelar respektive nackdelar.

Har inte hästen några problem så är avskrittning det absolut bästa...skritta länge efter ett pass eller släpp ut i hage efteråt om det är väder till det.....har hästen problem kan man kyla eller lägga bandage

Som martha skriver, så är avskrittning det absolut bästa om man vill undvika skador på en frisk hästs ben!
Likaså framskrittning är viktigt. Jag skrittar fram/av minst 10 minuter. Oftast mer.

Efter hoppning så kyler jag pållens ben med isbalsam.
Efter tävling eller annat hårdare arbete än vanligt så lindar jag pålle med
Back-on-trackunderlägg.

Samma här, skrittar fram 15 min, tar en omväg hem efteråt, då blir det 25 min skritt (plus att återhämtning sker under tiden som vi släpar bort alla hinder, jobbigt). Sen brukar det inte behövas så mkt mer, jag har Nikkenpaddar som jag lindar med. Kyler bara om hon har slagit i eller verkar varm.

åhh jag har sånn tur att min tränings anläggning ligger på va 30-45min avstånd till mitt stall.. så jag måste skritta/trava dit och värma i ca 30min innan hoppning och en rejäl av skrittning på 45min..
kanooon bra!

Jag todde det var underförstått att man värmer upp före passet och sedan joggar och skrittar av hästen efteråt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 079
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 743
Senast: Amha
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka