Skötsammare vid körning?

skogstomten

Trådstartare
Är det fler som upplever att deras hästar tar körningen på mer allvar än tex ridningen?
Det jag tänker på som jag reagerat med våra hästar är att vid ridning och liknande är dom mer spattig, då är det enligt dom mer tillåtet att bli dörädd för den där containern eller vägräcket eller vad det nu må vara som ses passande för stunden.
En älg under en ridtur kan vara snuskig som tusan, eller ännu värre en älgskank i hagen :eek:

Kommer dom däremot i selen så blir det en helt annat sak, som att dom skärper sig mer där.
Min gammeltant har om jag roat mig och låtit dom nosa på en älgskank i hagen, levt komplett rövare och tyckte att det var så rysansvärt.
För några år sen var det bara hon här som var i form (och inkörd) lagom vid älgjakten så jag råkade åka på ett älgdragnings uppdrag. Med hjärtat i halsgropen trasslade vi oss till platsen där den låg, snusade på älgen och hennes reaktion var typ "Jaha?"
Helt lungt var det, bara att koppla fast älgen och trassla sig hemmåt igen.

Vad är det som gör att dom blir så mycket coolare vid körning?

Sv: Skötsammare vid körning?

upplever samma sak som du... Är inte alls lika mycket som är farligt då min fjording går framför vagn och han är absolut mer uppmärksam och lätthanterad vid körning än vid ridning.

Varför det är så vet jag faktiskt inte... kanske trivs de bättre framför vagn än med ryttare på ryggen?!

Håller med,har en 13-årig shettis som älskar att bli körd. När selen och vagnen kommer på är hon hur skötsam som helst,man skulle i princip kunna ställa henne på stallplan och gå och ta en fika innan man ger sig iväg och hon skulle stå kvar lika snällt när man kommer tillbaka! Vad gäller arbete utan sele så skulle hon gärna slippa det mesta att bli riden är bland det tråkigaste hon vet!

Intressant att det är fler som uplever det!

Fast jag vet inte om jag tycker att våra hästar,
inte de flest av dom i alla fall verkar tycka att ridningen är tråkigare direkt.
Bara det att kommer selen på så blir dom som skötsamm och "växer" i mognad.

Min ser spöken:eek: när dom rids, men är väldigt trygga i körningen. Har märkt att dom blir bättre ju mer rid utbildade dom blir. Då är det lättare att kunna hålla dem konsentrerade på uppgiften. Trodde från början att det hade med skygglapparna att göra, men tror att det även beror på att körningen känner dom som sitt riktiga arbete ridningen är bara något vi gör vid sidan om.
/M

Skönt å läsa att andra har samma "problem"...
Min 6åriga travarbuse ser körningen som sitt "riktiga" jobb,alltid lydig,uppmärksam&orädd! Men under sadel är det bus&brall som gäller...Inte att han är "dum" utan bara mer avslappnad!Han slutar iaf att bralla när jag säger nej...som tur är!

Min shettis är också mycke mer skötsam framför vagnen! :) Och tur är väll det! Hellre att dem bråkar /skyggar/skenar/kickar när man rider än när man kör! det kan ju vara livsfarligt då! :crazy:
Min teori är att dem förstår det själva! att det är farligt om dem skulle bråka! Så därför sköter dem sig! :) hehe ;)

Är det min häst du pratar om?? Känner verkligen igen det. Står man vid vagnen och fixar med nåt kan allt vara superläskigt:eek: Men så fort han står mellan skacklarna är han stencool. Han kan titta men studsar gör han inte!! Sen jobbar han bättre och slappnar av lättare vid körning än ridning. Körningen ligger nåt steg före ridningen. Köra kan man utan problem göra på tränsbett oavsett vad man gör men ibland när man rider kan man knappt få stopp på han:D Första gången han galopperade under ryttare var när vi tolkade när han fick dra också.

Vi tror att det beror på att han är mest körd och känner sig mer trygg i den situationen. Han vet vad han ska göra och han går oftast bäst när han får dra lite tyngre. För dra det vet han hur man gör!

Det där känner jag igen med!

Å med tanke på alla olika raser vi har här inne så är det ju inte bara de "utpräglade" kör/bruksraserna som beter sig annorlunda vid körning!

Vad lustigt egentligen...

En liten fundering är att hästen kanske känner det "ansvar" som den tar på sig genom att "leda" ekipaget framåt..dvs även om den givetvis lyssnar på hjälper osv så är ju hästen först och den som agerar "lok" och har fått det förtroendet som den förvaltar.

Hm, flummigt beskrivet men jag tror både människor och djur "växer" med ansvar och förtroende..

Jag håller helt med!
Vid ridning eller tömkörning kan min häst busa på rätt rejält, speciellt då busa iväg lite och kanske bocka i galoppen. Eller larva sig lite om han ser något lite läskigt.
Men i vagn är han som en helt annan häst, aldrig något bus, ser han något "farligt" stannar han bara och väntar på ett komando ocg går sedan villigt framåt igen.
Det känns som om han vet att han måste sköta sig i vagnen, att han har en uppgift att ta ansvar för.

Kul att det är så många som känner samma sak!

:) Detta känner nog dom flesta hästägare igen! :D

Klart man kan tjaffsa när man har ryttare på ryggen :rofl:
När jag red i somras var det ett ställe o där fick fjordingen för sig att dit ville hon inte gå!
Jag tror det började med ren ovilja men sen började hon stöka som det var jätte läskigt där!

Obs att den skogsdungen kör vi mkt igenom. Har träffat på mkt rådjur, räv, katt, bil o vrålande skotrar(!) på den lilla vägen, aldrig har hon blivit rädd. Det är bara när jag rider som det ända som räknas är raka vägen hem. Allt annat är tråkigt :D

Lite kul är att (jag unviker grusvägar då hon är barfota o ömmar lite) om man inte kommer igenom dungen, ja då får man vända hem!
Men åkern före är rätt stor så då får hon minsan ta några extra varv på den ist :devil: :angel:

/L

Min herre är likadan.
Framförallt bockar han när han rids. Ögonen lyser av bus och så vrider han sig som en korkskruv, kör in huvudet mellan benen och övar sig i "kast med liten ryttare".
Och så har vi ju dom där tvärvändningarna som följs av full fart tillbaks, om man skulle råka på ett godispapper som verkar vilja gå till anfall.
Framför vagnen är han en klippa. Det händer att han hittar farliga monster i diket då också, men då blåser han bara lite och trippar på tå en bit.
Jag tror att han helt enkelt vet att han inte kan busa när han drar.:love:

Vad häftigt :) har nyligen upptäckt att min lilla häst är lika dan, visst är det kul med ridning men kommer selen fram växer hon 10 cm minst:rofl: :rofl: :rofl:

Instämmer med föregående talare (allihop)!

Min är iofs lika lugn att lämna förspänd eller i bara sele eller sadlad ute på stallbacken, men i övrigt är hon tryggare när jag kör! Riden har hon kastat runt några gånger och dragit, men aldrig med vagn. Ja, lite nära var det i söndags, ett par ungar lekte i snön i diket när vi var på väg hem, och hon gick väl i andra tankar, jag hade sett dom länge, och blev plötsligt rädd. Men då hoppade hon till andra sidan vägen och fortsatte genast framåt, riden hade hon vänt och sprungit eller frusit och inte gått fram utan övertalning!

Vår gamla ponny, han gick knappt att få ifrån går´n ensam när man red, men körde man var det aldrig några problem. Han kördes in 10 år gammal, så där var det inte alls frågan om att det var hans jobb, körningen var en ren bisyssla. Inga bockningar och dumheter vid körning, ryttarna åkte annars av för varv :D
EN gång stack han för mig, det var på en stubbåker och jag tänkte busa lite, då tog han chansen och ville dra på lite extra, men det var när han var 32, och vi inte körde så mycket!

Lotta

Jag kan bara hoppas på att min är så, för han är både tittig, hetsig, taktande och vill helst galoppera hem när man rider. :)

Donna var precis så som alla beskriver deras. Helt underbar att köra, men krävde lite mer vid ridning (ganska mycket mer)

Jag tror faktiskt att det inte bara är hästen som ändrar sig utan mest kusken, för en körhäst får bara inte hålla på, och som kusk är man ansvarig för att inget händer. Kanske har man mer pondus som kusk än ryttare, omedvetet?

Jag känner verkligen igen det här! Mellan skaklarna så tar hästen saken på större allvar och reagerar med ansvar för ekipaget på ett helt annat sätt än vid ridning. Å så tycker de otroligt mkt om körning!

Med mig så vet jag ju att jag "begär" mer utav hästen vid körning. Den MÅSTE stå still t ex vid för och frånspänning. Å så kan de inte vara för veliga när man är ute, utan men begär mer utav dem - av säkerhetsskäl.

Så jag tror det är en kombination av att Hästar generellt tycker om att dra (mer än bära), samt att man som Kusk är mer målmedveten och noggrann med disciplinen än man är som ryttare. Det är i a f min erfarenhet.

Jag har märkt på min islänning att körningsdisciplinen har smittat honom även vid ridning, för nu kan han stå still hur länge som helst. Vid uppsittning och vid halter. Han var mkt mer otålig som ridhäst förut. Han har helt klart mognat vid ökade krav, samt visar att han tycker om det! :love:

Det är ganska naturligt, egentligen.
Vi överlämnar ansvar till hästen, och den är vuxen det och vill i de flesta fall ha det. Svårare är det inte.
Tänk på det, när ni rider. För då gör ni motsatsen.
Inte menat som kritik. :)

LAI

Vår Lillgris, är hur trevlig som helst att köra, väluppfostrad och lydig. Däremot rekommenderar jag inte ridning på honom. Han kan sköta sej då, om jag är med. Men om barnen ska rida själv, så kan han vara en helt annan häst, som bara hittar på en massa tok. Häromdan fick han för sej att han skulle hoppa, och lillkillen fick en ofrivilllig hopplektion över diken o omkullfallna träd. En annan gång kom han på att han var sugen på gräs, och ställde sej ute på åkern o mumsade, och dom kom inte en meter till. Ibland kastar han av sin lilla ryttare och springer hem, sen en halvtimma senare kommer en liten o arg ryttare in genom dörren:devil: . Man kan säja att han ignorerar dem han har på ryggen, och att han är en "ögontjänare". När matte tittar på, så är vi snälla ;)

Tänkte du att man själv blir lite fjaskigare vid ridning?
Rent hur man tror att hästen klarar det?

Tror inte riktigt jag hängde med hur du menade, men det lät intressant tänkt :D

Fast det där med älgdragningen blev ju en liten korsad upplevelse i så fall. För hästen hade sele på sig, men jag red henne samtidigt ;)
Även om jag inte hängde med på exakt hur du menade så tror jag att jag nog är inne på samma spår där, bara det att jag inte kan låta bli att vara road över det hela samtidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka