Skotråden!

Sv: Skotråden!

Du som har bra koll på Kuoma, vilken modell har du tänkt på för Ella? :)

Tycker det är svårt...Tarravarsi, Kuoma GT eller Crosser funderar jag mellan nu, men det är ju så svårt - har inte sett alla de modellerna IRL.

Kuoma Putikvarsi vet jag finns i Ellas strl, Kuoma GT tror jag bara finns från 26 och uppåt :)

I sanningens namn vet jag ingen direkt skillnad på skorna förutom strl ?

Senast ändrad:

Haha nu ska du inte tillskriva mig för mycket ;)

Jag har inte själv använt Kuoma till E innan. Men mina syskonbarn och några av mina vänners barn har haft Kuoma och alla är positiv, tillsammans med bra kritik på nätet så hoppas jag att dom ska bli bra :)

Vi har alltid haft kuomaskor till barnen och vi har varit väldigt nöjda tills vi råkade få något slags måndagsexemplar där impregneringen inte riktigt fungerade. Därefter har jag kört med Viking.
Min uppfattning är att Viking är ngt mindre i storleken, inte fullt så lätta som Kuoma men något varmare och mer motståndskraftiga mot väta (vi har ju "riktig" vinter med rikligt med snö så någon som bor där det är mer slask kanske har annan uppfattning).

Då är uppfattningen olika ;)

Kuoma är varmare än Viking är budet från bror uppe i södra Lappland. Jag tror precis så som du skriver att man måste leta en sko som passar för den vinter man kommer att ha ( beroende av vart man bor ).

Vad tror ni om Kuoma till oss som bor i ötergötland?
OM det inte blir en vargavinter i år igen utan en hederlig slask-vinter. Är dom bra då?

Jag gillar att dom är lätta och bara att dra på, iallafall den modellen jag siktat in mig på.

Vinterskorna ska ju vara 2 cm större än foten. Men om jag köper ett par nu som hon kanske börjar använda någongång i november kanske och ska räcka mars ut. Ska dom vara mer än 2 cm större?

Just nu lutar jag åt en Lillån (vattentät vinterstövel) plus en vinterstövel Snö om det blir riktigt kalla dagar. Plus ullstrumpor :). Min man röstar absolut för Kavat... tätheten skall enligt rapport inte vara något fel på (från andra dagisföräldrar).

Lillån har jag oxå spanat på, verkar vara ungefär likvärdig med viking tycker jag? Är Snö oxå en Kavat? Jag har kikat på Kavat Extreme oxå...

Pillade på grannens Lillån igår, den känns jättebra. Rejäl och varm. Så jag kommer nog beställa en sådan, och ev komplettera med nåt supervarmt som inte andas lika bra för riktigt kalla dagar - om det nu ens blir så kallt? Jag tänker ju på förra vintern, hu, men vanligtvis är det inte så kallt i stockholmsområdet...

*Knapp*

Är det någon som har erfarenhet av Reimas vinterskor? Har fått ett par till stora tjejen men visste inte ens förrän för några dagar sedan att de gjorde vinterskor. Ytterkläderna sägs ju vara bra iallafall.
Ser ut så här:
RE-569037-381-24_1.jpg

Annars har vi haft Viking och varit jättenöjda, det kommer bli ett par Viking till lillprinsen i vinter iallafall.

Vad säger ni: Ecco vs. Viking ?

Känns som det är dom jag väljer mellan till en 3 åring med normal-mot breda fötter. Vi bor i Östergötland ska tilläggas (tänkte på hur vintern är)

Ecco ska faktiskt tvärtom vara breda och barnskorna är uppbyggda för knubbiga och platta barnfötter. Att de är bredare än "vanliga skor" gäller både barn- och vuxensortimentet. Gore-texen gör att vinterskorna är 100% snöslasktäta och det finns en hel del snygga skor - tycker jag som jobbar på Ecco! ;)

De kan jag inte hålla med om, kollar man bara på ecco's skor vs viking, så är ecco's jätte smala. Om de nu ska vara breda skor så är isf vikings skor gigantiskt breda.

Sonen som har breda o knubbiga fötter får inte ens i fötterna i ecco's skor.

*kl*
Tycker det har gått lite på ett ut när det varit halvkallt, märkte ingen större skillnad mellan Kouma, Viking eller Kavat (minns inte om vi testat fler) de enda som funkade på våra barn när det var riktigt kallt var Luddan (i läder).

*Lånar sista knappen*

Vi har ett stort "växproblem". Sonen växer i rekordfart och vi hinner inte med. Han har bara i sommar avverkat 3 par sneakers i olika storlekar. Höstskorna som vi köpte 13/8 som tjejen i affären menade att han skulle kunna ha i vår också visade sig vara för små när jag packade upp dem ur kartongen igår. Har ringt och får byta dem :).

Problemet nu blir ju vinterstövlar. Han är 2 år (+1,5 månad) och har stl 26 i sina sneakers. Hans fötter har vuxit från 13,7 i maj till 15,5 nu igår. Hur tänker ni med storleken? Skulle ni hellre köpa de "vanliga 2 cm" och köpa ett par vinterstövlar (1000 kr igen) till eller skulle ni ta i ytterligare lite extra med kanske 2,5-3 cm?

Mvh Miks

Jag skulle titta på blocket och tradera och köpa ett par begagnade. Finns massor märkesskor för 2-300kr som inte är slitna. Så svider det inte lika mycket om han växer ur dom i vinter.

Har fötterna växt så mycket på så kort tid är väl risken att de gjort sitt ryck och "lugnar ner" sig nu. Att då köpa extra mycket för stora kan få göra att det bara blir klumpigt/snubbligt att gå.
Men det är ett svårt dilemma, jag har köpt ett par viking på loppis som jag ska ha som extra skor. Jag väntar in i det sista att köpa hans ordinare just pga att hans fötter växer just nu.

det jag ska satsa på nu är ett par fodrade gummistövlar som är breda i vaden. Tips någon?
Han har väldigt knubbiga fötter dessutom!

jag kör på fodrade gummistövlar till vardags när det blir såpass kallt ute, förra året köpte vi kängor på skopunkten som jag tycker har varit väl värda sina pengar.

eccos skor är inte bredare, barnskorna tycker jag är normalstora.
på vuxensidan tycker jag de är smala, jag har 37,5 normal bredd på alla andra märken och jag tycker de är trånga!

Liknande trådar

Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
3 568
Senast: Blimblom
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 772
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka