Skoteråkande hund

T

Tie

Under vintrarna är vi ofta upp i fjällen och kör skoter. I dagsläget sitter vovven i pulkan när vi ska någonstans (vissa gånger springer hon bredvid!) Hon älskar dock att sitta framför på skotern när man kör, men det lever ju om rätt rejält så vi försöker att inte ha henne där så mycket även om hon vill. Tror hon känner av avgaserna mer när hon sitter i pulkan.

Hur gör ni när ni kör skoter med vovven? Finns det några bra sätt att skydda hörseln så att hon kan sitta framför mig på skotern? Typ öronproppar eller nått? Skulle de fungera?:confused:

Funderar i sådana fall på att fixa en sele så att hon sitter fast i mig när jag kör.....hur det skulle fungera i praktiken har jag ingen aning om, men jag tycker att det borde funka!

Sv: Skoteråkande hund

Är det ingen som har nått litet tips eller erfarenhet att dela med sig av? :cry: :confused:

Om jag kör kortare sträckor så har jag hunden (en stor Schäferhane) framför mig på skotern. Han ligger liksom tvärsöver med baken mot mitt högra lår och frambenen hängande över mitt vänstra lår, hans huvud hamnar då över min vänstra arm, som jag även kan använda till att hålla fast honom med.
När jag kör längre sträckor så har jag en egen "husvagn" åt honom som står på kälken. Det är en trälåda med lufthål samt plexiglasdörr som han kan titta ut genom.

Tack för ditt svar!

Jag har en mycket mindre ras än schäfer och funderar på att alltid ha henne framför mig. Som du gör idag så brukar även vi göra. Ha henne på skotern ibland kortare sträckor (om hon inte springer) Eller så sitter hon i skoterpulkan. Det kan bli lite tungt om hunden hänger på en så att säga så det får man lösa på nått sätt. Idagsläget gillar hon att stå på skotern vilket medför att hon trampar på nödstoppen ibland, men jag har börjat lägga henne ner och då ryms hon mellan mina ben på skoterdynan! Perfekt!

Vad som är den viktigaste funderingen jag egentligen har är hur mycket hörseln tar skada om man låter dem sitta på skotern? Kan man typ stoppa in öronproppar på hunden så att motorljudet minskas? Om nu vovven tillåter att man stoppar i proppar i öronen på henne :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar