Re: strömsholm!
Hej Hej!
Lärarna är verkligen toppen! Strömsholm har ju verkligen de bästa, vi hade mest foder & veterinärt på teorin, & vår veterinär Nina är helt otroligt duktig.
Russell som är galopp-läraren är hur duktig som helst han med, jag blev kvar i tre månader efter kursen & red in unghästar med han & en kompis, lärorikt & slitsamt
Alla på våran kurs var inte några små "pytte människor på 40 kg" så tror inte du behöver bekymmra dig så mycket om det. Själv är jag 156 iaf. De flesta gör ju sin praktik på Täby, men vi hade två som bodde i Skåne & passade på att göra sin praktik där då, för framtida kontakter. (så en jobbar hos Reuterskiöld där nere nu).
Jag kommer till stallet 05.45 på morgonen, då fodrar jag, kollar över hästarna lite grann & fixar med sånt som inte hinns med under dagen (ganska högt tempo hela tiden) så det är sånna saker som vattenkoppar, kratta walkern, rykta lite extra på någon unghäst eller liknande.
Vid sju så släpper vi hästar på walkern, nån i hagen, sen så rider jag första hästen, kommer tillbaka med den, spolar ben, byter på walker, rider nästa, spolar, byter å walker, osv. så fortsätter det fram till lunch, då våra hästar fodras & så plockar jag kanske i ordning lite grann, byter något svettäcke & så. Sen åker jag hem, & kanske lägger mig för att sova någon timme. (eftersom alla går upp så tidigt så är det vanligast att man åker hem & sover) Kommer tillbaka till 15.30, då släpper jag några hästar på maskinen, höar dem, lägger stallbandage, fixar & donar lite. Sen är det att kvällsfodra drygt 30 hästar.
Brukar bli färdig någon gång runt 18-tiden.
Ja, ungefär så ser mina dagar ut, känns som det är mest ridning. Jag varken mockar, sopar, tar ner halm eller hö.
Det är vädligt skönt.
Trivs väldigt bra i mitt stall, men man får jobba hårt, (speciellt när man ska bli lärling som jag ska)
Jobbar sex dagar i veckan, är ledig på söndagar då hästarna inte rids, sen så har jag två lediga eftermiddagar oxå!
Men jag tycker att det blir lite isolerat liv, då många av ens vänner är just de i stallet & sen så orkar iaf inte jag vara uppe så länge på kvällarna, efter att jag kommit hem från jobbet, varit ute & sprungit & duschat. Men det är väldigt roligt iaf, sommaren är väll allra bäst om man vill känna på det lite bara, för då blir allt roligare.
Lycka till,. hoppas verkligen att du kommer in, du måste berätta hur intervjun gick sen!
//Hanna!