skosort på era ridtravare?!? behöver hjälp...

G

Gojje_00

Alltså jag blir snart tokig, min häst bara tappar skor hela tiden och jag får sko om jämt typ var 3-4 vecka , så nu undrar jag först å främst:

Vad har ni för skor på era ridtravare, ridhästskor eller travskor i järn??

Tappar era hästar skorna ofta?

Min hovslagare skor inte min häst med ridskor men det tycker jag han ska göra, han anser att de ska vara tunnare men de nöter han ner och trampar av hela tiden, borde inte han ha en tjocjkare sko om han ska ridas?? vet inte vad jag ska göra, funderar på att byta hovslagare, har skott honom 4 ggr på 3 månader.......HJÄLP..:eek:

snälla någon....ge mig tips...

Sv: skosort på era ridtravare?!? behöver hjälp...

puttputt...någon...

Jag skor med remontskor. Har även haft travskor, men då förkortas ju skoperioden med en tre veckor eller så... så det är remontskor som gäller.

Jag skor med remontskor. Har även haft travskor, men då förkortas ju skoperioden med en tre veckor eller så... så det är remontskor som gäller.

Är en remontsko en vanlig ridsko eller är det en special, är inte såå bra på vad alla skosorter heter;), men kan inte tappskor å hovslagare ha ett samband?

Är en remontsko en vanlig ridsko eller är det en special, är inte såå bra på vad alla skosorter heter;), men kan inte tappskor å hovslagare ha ett samband?
Tappskor och hovslagare kan definitivt ha ett samband. Det kan också ha med din hästs hovkvalité att göra, eller hur snubblig den är eller om den själv kliver av sig skorna.

Remontskor: http://www.thorstrading.com/images/productphotos/r20x8bak_4hole.jpg

Travskor: http://www.thorstrading.com/images/productphotos/travskor_18x4.jpg

Min ridtravare skos med helt vanliga hästskor. Har inte din hovslagare annat än travskor?

Min ridtravare skos med helt vanliga hästskor. Har inte din hovslagare annat än travskor?

JO det har han, men han tycker inte min häst ska skos med något annat än travskor....han har ett jättestort övertramp, men tappskorna varierar på fötterna, det kan vara bak lika väl som fram...

Ska ringa och höra med en annan hovslagare tror jag....

JO det har han, men han tycker inte min häst ska skos med något annat än travskor....han har ett jättestort övertramp, men tappskorna varierar på fötterna, det kan vara bak lika väl som fram...

Ska ringa och höra med en annan hovslagare tror jag....
Gör det du. Tappskor och hovslagare hör definitivt ihop, och varför ha lätta travskor när man inte tränar trav, det skulle inte min hovis ens få för sig??? Jag antar att han också verkar hästen för trav också då? Dvs. lite längre i tårna än vad man önskar på en ridhäst. Ja brukar få påminna min hovslagare ibland att det inte är en häst i travträning = han måste korta av tårna lite grann. Jag har haft 6 tappskor totalt under de närmare sju år som jag haft denna hovis (två på mitt varmblod och fyra på halvblodet). Rätt bra betyg tycker jag :)

Gör det du. Tappskor och hovslagare hör definitivt ihop, och varför ha lätta travskor när man inte tränar trav, det skulle inte min hovis ens få för sig??? Jag antar att han också verkar hästen för trav också då? Dvs. lite längre i tårna än vad man önskar på en ridhäst. Ja brukar få påminna min hovslagare ibland att det inte är en häst i travträning = han måste korta av tårna lite grann. Jag har haft 6 tappskor totalt under de närmare sju år som jag haft denna hovis (två på mitt varmblod och fyra på halvblodet). Rätt bra betyg tycker jag :)

Nej han verkar inte honom för trav....ska höra med honom vad han tror om det går å he på lite tjockare skor på honom:)......

Jag har vanliga ridskor fram och skor med två kappor där bak. då blir det rundare och han trampar inte av skorna lika lätt.
Tappar han mest fram eller bak?

Min travare hade oxå problem med tappskor men jag bytte hovslagare och rundade av skorna där bak. har nu inte haft någon tappsko på några månader :)

Min travare skos med vanliga skor, han har dock en förmåga att trampa av sig skorna.

sist fick jag sko om min efter 2 veckor!! hade iofs ridit en distansritt på 5 mil oxå, men han nöter snabbt , vi lägger svets på skorna för att de ska hålla längre , o när han e nyskodd lägger vi på hovstärkare . inga tappskor sen ja börja me det.

Tack för alla svar;)

det så också att han har haft hemska hovar sen han varit på travet, slutatde springa åp trav i slutet på mars början på april, han har haft väldigt olika storlekar på fötetrna, ja rent hemska fötter gått nästan på ballarna, men nu börjar det bli bättre, och min hovslagare tror att det komemr ta upp till tre verkningar till innan de ser bra ut.

han går för närvarande utan skor i deras gigantiska sommarhagen;) för att de trasiga på dem har nu börjat växa ner, broddskador, så han lär nog inte kunna ha skor förrän senare i höst. Men förövrigt har han rehab också nu....min lilla pojke...men tiden läker alla sår, å han får bästa möjliga omvårdnad....både fötter å rygg....vila minst 2 månader till...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: EmmaN
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka