Skos var 6:e vecka?

C

Capriole

Detta kanske inte ska ligga här men i alla fall...Min häst är så kallat "bocktåad". Hans förra ägare tycker att han ska skos var sjätte vecka men hovslagaren tycker att var åttonde räcker bra ( han skos nu var åttonde ).Är det någon annan som har en häst som också har tendens till att bli "låg & lång" i fötterna? Hur ofta skos din lågtåade häst i så fall? :bump:

Sv: Skos var 6:e vecka?

Vet inte vad du menar med bocktåad.

Bockhov är ju hästen blir hög i trakten och kort i tån

vad menar du med bocktåad??Bockhov finns ju men det blir raka motsatsen mot lång och låg det.

Så lite nyfiken på vad det är som sker med det du menar björntåad?

/Alexandra - med en fullt korrekt valack som skos var sjunde vecka, och ett nästan fullt korrekt sto med samma skointervall. Hon KANSKE kommer behöva kortare intervall sen, det får vi se, hon har en tendens att flyta ut och bli skev bak, litet arv från mamma och liten rest från felställningen som liten

Bocktåad vet jag inte vad det är men min ena som hade en tendens att flyta ut skoddes var 6 vecka på sommaren och var 7 på vintern.

Ti_Ti

Min fd gammelhäst var plattfotad och hon skoddes var 5-6 vecka. Detta för att INTE hovarna skulle börja flyta ut för mycket. Regeln var 8: e vecka kan man ta med en nypa salt tycker jag, anser man ska sko om INNAN man ser alltför mycket markant skillnad i hovform. Dvs, har hör rätt många sagt: Nä nu börjar den bli lite väl lång i tårna, kanske dags att sko om !!. Måste man vänta så länge tills man verkligen ser en jätteskillnad ?! Vill du lägga om skorna var 6:e vecka, ja gör det. Det får ju din hovslagare acceptera. Du köper ju tjänsten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 466
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10