Skorviga vätskande sår

SandraM

Trådstartare

Skorviga vätskande sår
Hej!

Känner att jag behöver lite hjälp att lista ut vad det är min häst har råkat ut för. Han kom in i förrgår med en tjock has. Men han var inte öm och jag hittade inga sår som har kunnat vara uppkomsten till detta.

Sen idag när jag tog in honom så var han skorvig på hasen och det vätskade. Men det måste ha kommit fort. Fortfarande inte öm mera än att det stramar för att det är svullet.

Funderar om det är mugg/rasp. Men varför på hasen och inte ner i karleden eller kotan? Någon som har en aning om vad det kan vara?

Tacksam för svar.
//Sandra

Sv: Skorviga vätskande sår

Kan det inte vara en litet sticksår? Var vätskas det i från? Stick sår kan var svåra att se.

Han är skorvig på hela hasspetsen. Men det har jag inte märk förrän idag.
Vätskar över allt där han har skrovlig, pälsen är lätt att pilla av och under är det blött och äckligt.

Har aldrig vart med om det. Men det sitter lokalt runt hasspetsen.
//Sandra

min häst fick troligen getinstick som blev svullet och pälsen lossna, blött och äckligt under. tvätt och socatil. du ha ringen bild?

Nej, har tyvärr ingen bild. Men ser ut ungefär som mugg men uppe på hasen sen att det är blött och äckligt. Men som sagt inte ont, inte hallt. Bara stel av att han är lite svullen, men svullnaden går ner när han rör på sig.

Kanske kan vara något stick och att det var ett känsligt ställe eller så. För det kom väldigt plötsligt.

samma för min. svullen runt om och skorvit och äckligt.kom från ena dagen till den andra. såg vad jag trodde var bett och dagen efter svulle och öppna skorver med sår vätska och gegg, tvätta och så socatil. vet ute och hon trode geting stick. När vi väl börja leta hittade vi 9 lika dana men i olika storlekar.

Min fick något liknande, men nere i karleden/kronranden. Kom pang poff från en dag till en annan. Först syntes inget mer än att han var svullen och tvärhalt. ONT gjorde det. Men när vet rakde såg hon att det var rött och irriterad. Sen började det vätska och skorva. Såg ut som någon form av aggressiv mugg ungefär. Ont som satan gjorde det med, man misstänkte låg fraktur först pga hur ont han hade.

Jag har btw bilder om ngn är intresserad.

I alla fall så beh det lokalt med streptocillin och han fick allmänbehandling med sulfa med då man inte riktigt helt kunde utesluta sticksår även om man inte såg något. Det blev bara värre. Några dagar senare ner på klinik för rtg, och de kollade på 'eksemet' med. Tog prover, och i väntan på dem så fick AB med sulgan stå kvar, men lokalbehandlingen byttes till annan sort.

Det visade sig att det var någon 'ny' muterad variant av bakterie som var multiresistent. Vi fick aldrig något svar varför den plötsligt blossade upp eller hur, en teori var att det fick fäste i ett mikroskopiskt litet sår.

Elakingarna var känsliga mot EN sorts antibiotika (tetracyklin) så han lokalbehandlades med det. Det hände inget, inget och inget. Höll på i en halv evighet innan det SAKTA började vända, sen gick det ganska fort dock. Problemet kom inte tillbaka närmsta månaderna i alla fall, sen togs han bort av annan anledning dock.

Ibland kan mugg/rasp komma lite högre upp men är det svullet låter det mer som ett sticksår... vi hade liknande utslag, skorv o vätskande sår förra hösten å det visade sig vara en form av svamp... vi behandlade det genom att tvätta med hexosil o smörja med helosan runt såren för att det inte skulle sprida sig... men i vårt fall var det aldrig svullet! Prova tvätta med ngt bakteriedödande/svampdödande å försök få ut varet... går inte svullnaden ner borde du kanske kolla med någon vet...
Kram dea

tack så mycket för alla svar. Har mycket att testa nu!! :)

Ska ta en titt och kanske ta ett kort så att andra ser hur han ser ut.
Men jag ska ta till mig allt och verkligen försöka. Blir han inte bättre så blir vet den enda lösningen!! :)

Vill bara att min kille ska bli bra, var ut och körde honom lite igår och han var helt haltfri. Ren i gången, efter jag vart ut på vår skrittur så är hasen bättre igen...:)

Tack för alla som vill shjälpa! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 930
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka