C

CarolineNSV

Nej det Kliar inte. Så det känns som om skabb är uteslutet. Vet. inget påpekat om skabb.

Det är typ Skorv, inte i karleden, utan övanför, hasen typ, inte mycket.
Det är absolut inte sårigt, utan det lossnar. Förra ägarn hade behandlat det med ekol-olja(?)
Det har varken blivit bättre under den tiden ja haft honom.

Mugg, eller Rasp? eller någonting annat?

Sv: Skorv!

Det låter som om det skulle kunna vara rasp.
Mitt ena sto har något liknande, men i hennes fall är det ärrvävnad efter ett gammalt sår.

Immer

Ekol olja är väl lädersmörj? Låter inte smart att ha på huden? :p

Jag tycker också att det låter som rasp, min nordis har det på bägge frambenen och det kan tros vara skabb men hon kliar inte alls och det är inte samma symptom riktigt. Det bästa för henne är att ge henne melass-fritt foder (hjälpte faktiskt en del och raspen blev lindrigare) och tvätta med såpvatten, kamma ur lösa skorvor och smörja med Salsyvase (vaselin mot mjölkskorv).

Vart köper jag Salsyvase?

Tack för alla tips!

Ja, det är läderolja! Tycker det låter helt knas!

hur bör jag späda såpavattnet?

Tycker ni att jag ska klippa hovskägget för att det bättre försvinna? Eller ska jag ha kvar?
Skulle kunna tänka mig att det skyddar mer, men dessvärre kanske man inte kommer åt lika effektift?

Det kanske blir bättre om benen hinner torka? dvs att skägget är borta?

Tacksam för alla tips!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 483
Senast: godishanna
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 393
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10