Skorv på benen??

M

mickiss

nu är det såhär att jag är inte så van vid fenomenet kallblod, dvs nordsvensk i mitt fall.. upptäckte att damen här hemma lyckats få skorv i hovskägget på tre ben, eftersom jag inte är van vid detta så vänder jag mig till er bukefalister som kanske kan hjälpa mig.. :) hur ska jag bete mig med det? ska jag klippa hovskägget vid området och sen behandla? med vad+? eller hur gör ni med era? på henne sitter skorvet ca 1 dm under knäna, så skulle ju gå att klippa, eller..

Sv: Skorv på benen??

Hejhej! Tycker du ska läsa agria.se på häst och hästvård. Där står det om mugg, villket jag tror det är.
Som jag tror, bör raka eller klippa och behandla. Tvätta rent ca 2 ggr dag med vattenslang. Sen behandla med Idomin eller helosan. Mjukgörande som tar bort skorv och sårinfektioner. Det beroende på hur illa det är, om det är sårskorpor, idomin.Bbara skorv helosan. Men jag har bara huskurer, prata med din vet för bästa behandling. Lita aldirg på vad varken jag eller andra bukefalos-människor säger.
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: MJLee
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Nenne1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka