skorv i pälsen

K

krristin

klippte min shetlandsponny idag för hon har kliat sej väldigt mycket och pälsen var så tjock.
det var som en massa skorv i hela pälsen, såg ut som mjäll..detta finns även i man och svans..vad kan detvara??..hur behandlas det??

Sv: skorv i pälsen

jag har haft så på en av mina, pröva att bada i hexocil. det har hjälp på min, "mjället" har inte kommit tillbaks.

tex. välsorterade djuraffärer, ridsportsbutiker, granngården, ekohallen. används till både häst, hund och katt.

klippte min shetlandsponny idag för hon har kliat sej väldigt mycket och pälsen var så tjock.
det var som en massa skorv i hela pälsen, såg ut som mjäll..detta finns även i man och svans..vad kan detvara??..hur behandlas det??

denna skorv, såg det ut som ruvor eller var det som "sand" ???

fotskabb??..men usch!

jag har tagit ett kort, om det är någon som kan tyda det?
4672711.jpg

det där såg inte ut som regnskållor, utan mer som mjäll.
jag tvättade min shettis som hade så där. Med grönsåpa ett par ggr och gav linfröolja! sen blev hon jättefin :idea:

Min shettis hade också mjäll. Hexocil hjälpte jättebra, och hon är nu mycket finare i pälsen efter bara ett bad. Är det någon speciell shettis-åkomma att ha mycket mjäll kanske?

jag tror att det är de hästar som har väldigt tät och tjock päls som har lättare att få det.

jag tror att det är de hästar som har väldigt tät och tjock päls som har lättare att få det.

Mm, så är det nog. Min shettis blir ofta väldigt mjällig och dammig i pälsen, men jag ser inga tendenser till att haflingern skulle ha samma problem. Så har ju shettisen också haft rättså mycket vinterpäls länge nu:crazy:. Det känns som om hon bara fick ha riktigt fin och blank sommarpäls i ett par månader mitt på sommaren...

du kanske kan halvklippa shettisen :idea:
annars att tvätta med grönsåpa är dra.

haha! vi klippte en shettis som hade regnskollor! då vi inte rakade benen såg det ut som hon hade lurviga brallor! asgulligt.:rofl:

mitt halvblod hade "mjäll" när han va unghäst, tvättade honom i hexocil och det försvann. har heller inte återkommit. vår ena shettis har oxå haft "mjäll" när hon va föl, badade även henne i hexocil och det har inte heller återkommit.

Min shettis har det också, men hon har även exem på precis samma ställen. Så jag har hela tiden trott att det har haft samband med hennes knottöverkänslighet.

Mitt welshsto har något liknande, ska prova med Hexocil!! Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur