Skorpor i karleden..

Vica

Trådstartare
Inte riktigt mugg, men inte långt därifrån.. Smörjer och smörjer (4ess salva), spolar och försöker med allt för att hålla det rent, men hagarna är tyvärr ganska leriga vid grindarna.. Någon som har nå bra tips på hur man får bukt med detta? Vågar man ha boots?

Sv: Skorpor i karleden..

Är du säker på att det inte är annan hudåkomma då ? Boots skulle jag inte rekomedera då dessa lätt skaver sönder skorpor. egentligen förstår jag inte hur ett par boots ska skydda mot lera ? Sedan en annan sak, du kanske rengör/tvättar för effektivt. Många gånger har jag fått bukt med mugg med att INTE överdriva smörjandet/tvättandet.

Jag spolar på kvällen när han kommer in från hagen och om han är löjligt lerig innan jag ska rida, tvättar inte med tvål eller så utan bara gnor med handen.. Smörjer gör jag kanske varannan dag eller så..

Jag tänkte boots med lite fårskinn som hindrar skavet och att smutsen kommer in i karleden..?

jag har samma problem!
det är hemskt, å så är det, iallafall för mig de stackars vita benen som är mest utsatta. har oxå hört att man inte ska tvätta för mycket, absolut inte gno runt, då kan det bara sprida sig mera.

Hejsan!
Jag har haft samma problem.Men efter ett par månader gav jag upp och titta runt lite.Visar sig att det vara fotskabb.Jag har tvättar med olivtvål,torkar torrt,smörjer med bivax med ringblommai.Fungerar jätte bra,på min häst iaf. Andra har oxå provat detta på mugg.Med bra resultat

Boots använder jag,håll dem rena så blir de inge skav,

Lycka till
:d Fia

Inte riktigt mugg, men inte långt därifrån.. Smörjer och smörjer (4ess salva), spolar och försöker med allt för att hålla det rent, men hagarna är tyvärr ganska leriga vid grindarna.. Någon som har nå bra tips på hur man får bukt med detta? Vågar man ha boots?

Du kanske inte ska spola för mycket? Fukt kan ju ge eksem.

Undvik att skölja och tvätta. Låt leran torka och borsta bort den istället om det är möjligt. Om inte såren är infekterade, låt dem vara så mycket som möjligt.

Kl

Tvätta rent (lactacyd + vatten + jodopax i en hink), låt torka ordentligt (torka ev m handduk) smörj på antingen zinkpasta eller bepanthen. Tvätta inte för mkt/ofta!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka