Skorna är trasiga! :S HJÄLP!

T

TaylorSwift

Det har gått lite mer än 1månad sedan killen skoddes sist, hovslagarn var ute för en tappsko på h.fram för 1-2veckor sedan och idag upptäckte jag att båda stålgrejerna som går upp längst fram på hoven lossnat :o

Alltså dessa:

De hade blivit så slitna i tån att de gick av :S Till saken hör att vi idag körde iväg pållen till ett nytt stall där jag ska var med honom på träningsläger från imorgon och till söndag så jag är osäker på om hovis kan komma dit... Är det någon fara att rida med skorna så sålänge de inte rör på sig? rida innebär både hopp och dressyrpass, 2ggr/dygn.

Vad heter de stålstropparna föresten? tänkte skicka ett sms till hovslagaren men vill verka lite allmänbildad iaf ;)

Hovis ska komma ut för omskoning 1 agusti, alltså om ca 10 dagar...

Sv: Skorna är trasiga! :S HJÄLP!

Tåkappa kallas dom, men det verkar lite skumt att han slitit skorna så pass mycket att dom lossnat på bara en månad..

Men att rida med dom så länge dom inte rör på sig är nog inte problem skulle jag tro.

Jag tror inte att det är någon fara så länge skorna sitter. Min egen har inga tåkappor alls och har aldrig tappat en sko *peppar, peppar, ta i trä*

hände samma sak med min häst för ett tag sedan, dock så tappade hon bara ena tåkappan o då var de iaf ingen fara att rida...:) men vi skodde om henne efter några dagar!

Alla:

Skönt att höra! Tack för snabba svar!

Det är väldigt stenigt i hagen han har gått i nu så det kan säkert vara det som gjort att han slitit dem så, men å andra sidan är hagkompisen tåkappor (jag lär mig ;)) hela... aja får hålla alla tummar jag har för att skorna sitter imorgon han är nämligen en :devil: på att dra av dem :angel::D

Det är bara att rida på :). En del hästar har en tendens att slita mer än andra helt enkelt. Det finns extra tjocka skor som man kan sätta på sådana :).

lycka till på träningslägret o hoppas skorna sitter kvar :D!!

hej, min häst har slitit ner dem, jag frågade hovslagaren idag och det var ingen fara att dom åker bort. Min ponny har en tendens att få av sig skor ganska ofta.
=)

Jag tror inte heller att det är någon större fara, så länge skorna sitter ordentligt. Men ha lite koll och känn ofta ifall de börjar bli lösa, för blir de det så är det lätt att de hamnar på sniskan eftersom att tåkappan inte sitter kvar och hjäper till att hålla de på plats. Hamnar de i sin tur på sniskan, så är det lätt hänt att de fnasar sönder hovväggen, och det är ju inte så bra. ;)

Sliter han/hon ofta bort tåkappan förresten? Min pålle gjorde nästan alltid det, men en bra idé isåfall kan vara att byta till såna skor med dubbla tåkappor, såna som sitter på sidorna. Då sitter de lättare kvar då de inte slits lika mycket när hovarna rullar över:)

Tack alla! :bow:

Han har aldrig slitit ut tåkappan sålänge jag haft honom men jag har ju bara haft honom 8månader och hela vintern gick han med broddar :p

När han kom hade han dubbla tåkappor bak men detta bytte vi ut då vår hovslagare var tvungen att specialbeställa för att sko med dem.

Sliter han/hon ofta bort tåkappan förresten? Min pålle gjorde nästan alltid det, men en bra idé isåfall kan vara att byta till såna skor med dubbla tåkappor, såna som sitter på sidorna. Då sitter de lättare kvar då de inte slits lika mycket när hovarna rullar över:)

Tack alla! :bow:

Han har aldrig slitit ut tåkappan sålänge jag haft honom men jag har ju bara haft honom 8månader och hela vintern gick han med broddar :p

När han kom hade han dubbla tåkappor bak men detta bytte vi ut då vår hovslagare var tvungen att specialbeställa för att sko med dem.

Sidokappor heter det när det sitter på sidan.

Min gamla häst slet också ner tåkapperna någon gång. Helt ok att rida ändå. Hovis bara skrattade åt min oro och sa: - Nu har hon amerikansk skoning!".
Enligt honom så skor de visst gärna så i USA, alltså utan tåkappor, men det var han som sa det, jag har ingen aning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka