Skoridbyxor med skinn

Maran

Trådstartare
Jag har nyss upptäckt skoridbyxornas förträfflighet och har köpt ett par halvskodda från Jacson. Kanonsköna brallor som passar mig perfekt, tyget verkar OK, men jag är mera skeptisk till Clarino. Finns det skoridbyxor halvskodda med riktigt skinn? Var i så fall? Märken? Kvalitet?

Affärerna i stan har inte skoridbyxor alls, så jag köpte mina på annan ort. Jag har kollat på ett flertal hemsidor för islandsaffärer (Lillhästen, Spånga, Agersta, Kaupre m.fl.) men inte hittat några med annat än clarino eller liknande material.

Om det nu inte finns skinnskodda - har ni tips på vilket konstskinn som är hållbart och inte? Jag vet att det blir dyrt med äkta skinn och lite bökigare att tvätta, men om byxorna är riktigt bra i övrigt får det vara värt det.

Jag hr Clariono i mina Eurostar och efter 4 års nästan dagligt användande så ser de ut som nya. Inte en noppra.

/Jane

Tack för tipset! Jättefina byxor, men de verkar bara finnas helskodda och jag vill bara ha skoning från knäet. Mmm, vet att jag är besvärlig...

Förresten, vet ni hur det funkar det att beställa från t.ex. Tyskland? Att frakt tillkommer fattar jag, men kommer det till något mer, typ, moms, skatt, tull? Jag har liksom inte bemödat att sätta mig in i vad som gäller i EU.

En fraga bara, vad ar skoridbyxor :confused:Aldrig hort det uttrycket forut, menas det bara byxor med skoning eller ar det nan speciell sort??

Är nog jodphurs egentligen, men brukar ofta kallas skoridbyxor av islandsryttarna där det verkar vara inne med sådan brallor.

Om jag har fattat rätt finns det två huvudtyper av sådana byxor:
1. De traditionella, engelska jodphursen som är smala i benen, har uppvik och hälla som träs under skon.
2. En annan variant med vidare ben, inget uppvik och hällan träs under foten innan skon tas på --> byxbenen går ned utanpå skorna och ser ut ungefär som vanliga byxor. http://www.jacson.se/dam.html och rulla nedåt.

ok tack. Jag vill oxa ha ett par jodphurs fast jag vantar tills jag fatt en hast att rida pa igen :) Finns det nan speciell anledning att dom kalls sko ridbyxor istallet for jodphurs?
Jag har clarino skoning pa ett par av mina ridbyxor och dom anvandes ratt flitigt i tre ar och ser fortfarande ut som om dom bara vore anvanda nan vecka och bra grepp far man med dom.

Nä, jag vet inte varför de kallas skoridbyxor. Det kanske bara har blivit ett svenskt smek(/ök)namn för att skilja dem från vanliga ridbyxor.

Är det inte skinn i Sonnenreiters ridbyxor? Jag har fått för mig att att det som kallas skorridbyxor ofta är skurna mer som vanliga byxor med bootcut och inte tajta hela vägen. Jodphursridbyxor ser ut som traditionella ridbyxor fast utan kardborre längst ner.

Jag ska inte säga säkert :crazy: men jag tror att man kan få dom lite hur man vill på goodfellow så vill man bara ha till knät så får man det

Mina är av märket Drako, svensktillverkade och skodda med riktigt skinn.
Jag har köpt mina på Eko, och finns både som hel och knäskodda.
De är dock ganska dyra, men håller mycket bra tack vare skinnet i skoningen.

Jag har inte sett Drako någonstans, vare sig som vanliga ridbyxor eller skorid, men hört gott om dem. Vilken EKO har du handlat på? Jag har passat på att stanna till i Fjälkinge, Växjö och Jönköping under de senaste månaderna (reser en del i jobbet), men inte sett Drako på någon av EKO-hallarna. Ej heller i affärerna i stan. Har Drako någon hemsida?

Jag köpte mina sista på Eko i Borås.
Drako verkar inte ha någon hemsida, och de har ingen fabriksförsäljning. De verkar bara vara grossist. Men jag vet att de finns i Boråstrakten.
Prata med personalen på Eko, de hjälpte mig eftersom jag ville ha mina byxor extralånga i benen. De kunde fixa så att de belv uppsydda enligt mina önskemål.
Jag har även ett par i manchester som jag bara älskar. De köpte jag i Veddige strax utanför Varberg. Tror att butiken heter Susannes Häststuga eller något liknande.

Sv: Re: Skoridbyxor med skinn

Jag har ett par knäskodda drako.
De är skodda med riktigt skinn och är supersköna.

Sv: Re: Skoridbyxor med skinn

thimphou skrev:
En fraga bara, vad ar skoridbyxor :confused:Aldrig hort det uttrycket forut, menas det bara byxor med skoning eller ar det nan speciell sort??
skoridbyxor är jordhpurs

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka