• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Zero_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 605
Z

_Zero_

Min sköthäst Danne har inga skor och har inte haft det sen år tillbaka. Det är bra på vintern eftersom man slipper brodda, men vad tkr ni? Ska han ha lr inte?

Sv: Skor

vad tycker du själv?

fungerar hästen så är det bara dumt att förstöra hovarna med järnskor.

Dessutom är det din sköthäst, så du slipper bekymra dig för bekymren :)
Rider ni ute nu utan skor? Går det bra, ingen halka?

/jenny

Kan han röra sig normalt utan att spänna sig när det är halt?

Annars är det skor och brodd på direkt som gäller, tycker jag! Det är lätt hänt att man får en häst med muskelproblem som är svåra (och kostsamma) att bli av med.

På sommaren är det risk att hovarna slits för mycket på grusvägar osv, och då bör man också sko.

Men funkar han barfota, om hovarna ser normala och välskötta ut så går det nog bra att vara barfota. :)

har han varit barfota i flera år (alltid?) så "kan" inte hovarna slitas för mycket genom vanlig en timmes ridning 6 dagar i veckan. Snarare att man måste verka.

som jag sagt innan så reds/kördes min då nyligen avskodda tunga dam 1-2 mil /dag och jag verkade henne var 14 dag iallafall.

Hovarna slits som mest när sömhålen är kvar, sen stabiliserar hoven tillväxten och de börjar utveckla sin fina stråle och runda hovform :)
/jenny

Men det du skriver gäller ju DIN häst!
Det finns inget som säger att trådskaparens häst fungerar lika, eller hur? :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 158
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 400
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka