Sv: Skor runt om eller?
Vår pålle var skodd runt om när vi köpte honom men då han hela tiden trampade av någon av framskorna (inte samma varje gång) så ville vi prova om han kunde gå barfota bak för då hoppades vi att han inte skulle trampa av framskorna.
(Han hade ett väldigt övertramp och lyckades ofta trampa av framskon med bakskon)
Nåväl, det gick jättebra! Vi tog av skorna på sommaren och om man lät bli att rida på de värsta stenarna så ömmade han bara lite grann ibland. Han vande sig mer och mer och framskorna åkte inte av
Att en häst inte skulle kunna gå barfota bara för att den varit skodd hela livet tror jag inte så mycket på. Men man får så klart ge det lite tid och underlätta tillvänjningen. Man får kanske räkna med att man inte kan galoppa fram som en vilde på grusvägarna på ett tag.
Viktigt är också hur hovslagaren verkar hoven. Och nu pratar jag INTE om s k "barfotaverkning" för det vet jag inget om.
Vår hovis gjorde det som sagt bra första gången men andra gången måste han ha fått "hjärnsläpp" eller nåt!
Han var stressad och irriterad redan när han kom och jag tyckte att det var annorlunda, för denna gången verkade han ner bakhovarna VÄLDIGT mycket. Resultat: Från att inte ha haft några som helst problem så kunde pållen knappt stappla sig över singlen på stallplanen. Att rida var inte att tänka på.
Hästen fick gå i hagen och ta det lugnt medans hovarna växte.
Fick av bekanta rekommenderat en annan hovis och det var guld värt!
Nu går han barfota bak igen utan problem
Min slutsat är: Ge det lite tid och undvik de värsta stenarna.
En vecka är alldeles för kort tid för att man ska kunna bedöma om det funkar eller ej.
Se till att hovslagaren vet vad han gör dvs prata med honom om hur han vill verka bakhovarna nu när pållen ska vara utan skor. Försök få en dialog med honom om det. Om det inte funkar riktigt så kontakta hovis igen och fråga honom vad han tror.
Jag "förespråkar" varken att ha skor eller att inte ha skor för det måste var och en bedöma själv om det är möjligt men om det går att låta bli så tror jag att hovarna mår bäst av det.