skor på ponny som håller på att tillfriskna från fång?

E

El Karisma

Ge din åsikt!

jag har ett shettissto, 13 år, som har haft fång i flera repriser. Vi har inte lyckats klura ut vad det kan bero på... :confused:

Till saken, jag undrar nu om det är bäst att sätta skor på henne när hon äntligen börjar gå bättre? Vi har ganska mycket snö och is i vår hage och jag undrar om det vore lättare för henne och mindre påfrestande om man skulle sko henne? Hon har aldrig tidigare haft skor...

:bow: Tacksam för svar!

Sv: skor på ponny som håller på att tillfriskna från fång?

Hallåå?

Någon måste ju ha en aning?! :crazy:

Helt väldigt spontant hade jag inte skott henne för att det är halt i hagen. Isf måste du ha henne broddad jämt för att det ska göra det bättre. Har du kollat med en som verkar a la Vildhästmodellen? De säger sig kunna hjälpa fång mm. Sök här i forumet och se om någon har diskuterat saken. Lycka till!

Skulle också vilja ge tummen upp för vildhästmetoden.
De botar inte fång eftersom fång är en förgiftning.
Men ju mer fungerande hov desto mindre symtom i fötterna!

Jag skulle aldrig gå efter råd jag fått här på Buke om jag hadde en fånghäst. Prata med din hovslagare och en veterinär.
Lycka till.
Eva

varför inte?

Därför att det är omöjligt att bedömma kvalitén på svaren man får. Jag skulle kört min häst till klinik och därefter följt veeterinärs/hovslagares råd. Ingen här på Buke kan ju röntga hennes häst för att se vad som behöver göras.

Men det är ju ett diskutionsforum bara inte världens sanning som finns här!:devil:

Ibland så litar folk tyvär:devil: på de råd som de får här för mycket. Buke kryllar av "experter" av varierande kvalitet.

kullerbytta skrev:
Jag skulle aldrig gå efter råd jag fått här på Buke om jag hadde en fånghäst. Prata med din hovslagare och en veterinär.
Lycka till.
Eva

Jag håller med om att man inte skall ta till sig allt som skrivs på Buke. MEN, det kan vara bra att få höra åsikter av andra som haft fånghästar samt "lufta" sitt eget huvud.

De veterinärer och hovslagare som jag varit i kontakt med har jag gett mig lite olika svar, vilket gör att jag skulle gärna höra hur andra med erfarenhet av fång har gjort. Det betyder ju inte att jag kommer att göra precis likadant! :idea:

Jag funderar bara om det är avlastande för hästen när man sätter skor (med broddar) under, så att hon inte behöver vara rädd för att halka etc.. :confused:

Är hästens sula tunn och platt, vilket är vanligt på fånghästar (ffa efter upprepade fånganfall då hästen roterat ) tycker inte jag hästen ska gå barfota på hårt och knöligt underlag. Verkar hästen ömfotad? Om den skall skos är det viktigt att inte få sultryck av skon. Man brukar ofta få skåla ur skon i tådelen fram. Fånghästar är känsliga för tryck på sulan! Viktigt med en duktig hovslagare!

Jag menade naturligtvis då hovbenet roterat, inte hästen......

Jag tror så här... Om hon klarat att bli frisk utan skor så skulle jag inte sätta skor på henne nu när hon blivit frisk! Var gång som man skor dem så brukar de bli lite sämre dagen efter och den risken skulle jag nog inte ta om jag kunde slippa. Men framförallt skulle jag fråga hovis vad han tycker! För det är ju samtidigt risk för belastningsfång om hoven utsätts för för mkt påfrestning innan den hunnit bli frisk. Hur har du gjort hittills? Är det mkt knöggligt i hagen? Verkar han besvärad av att gå på det?

Står i ett stall med en ponny som har haft fång förra våren o skulle slaktas.De var till vet som sa att de skulle slå på skor o ge smärtstillande o lämna han inne.Sagt o gjort.Resultat; han blev så dålig så ägaren tyckte att det bästa skulle vara att låta han gå i sommarhagen en sista sommar innan hon skulle ta bort honom.Hon tog av han skorna o släppte ut han.I slutet på sommaren var han kvar o hon kunde även rida honom.Han blev helt bra.Fång är en tarmstörning o såvida inte hästen är så dålig att den ligger med benma i vädret mår de bra av att röra sig och även att man får bukt på tarmfloran.

Liknande trådar

A
Hästvård Mitt B-ponny sto har aldrig varit skodd och är idag 9år. Vi rider 5-6 dagar i veckan mest i skogen och i padocken. Till och från...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 439
Senast: gulkiwi
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
R
Distans undrar lite hur ni andra gör me hästarnas skor?? För det måste väl va fler än jag som har hiskligt slitage på dojorna??:confused: har...
Svar
13
· Visningar
1 627
Senast: Noteca
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 150
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar