Skor att limma på???

B

Borkan

Jag har fått order av veterinär att slå på skor fram, jag förstod det som att det är för att det visade sig på röntgen att sulorna är väldigt tunna. :(
Då jag har kämpat för att ha hästen barfota sen i oktober känns detta trist! :cry:
Särskilt då jag inte känner mig övertygad om att man kan få en bra hovmekanism i en järnsko. :mad:

Jag har insett faktum, att om jag vill ha ut någonting på försäkring (om hästen blir dålig) så måste jag använda mig av en auktoriserad hovslagare, och då blir ju inte hästen barfotaverkad.

Nu till min fråga:

Jag har hört om en sko man kan limma på hästen - så man slipper spika hål i hovväggarna.

Finns det någon med erfarenhet från denna sko?
Vidgar den sig någonting eller är den att likna en järnsko? Sitter den kvar på hoven?

Jag vill alltså inte ha en diskussion om "barfotarörelsens" varande eller ickevarande.

Tack snälla för trevliga och matnyttiga svar!

Sv: Skor att limma på???

Borkan skrev:
Jag har fått order av veterinär att slå på skor fram, jag förstod det som att det är för att det visade sig på röntgen att sulorna är väldigt tunna. :(
Då jag har kämpat för att ha hästen barfota sen i oktober känns detta trist! :cry:
Särskilt då jag inte känner mig övertygad om att man kan få en bra hovmekanism i en järnsko. :mad:

Jag har insett faktum, att om jag vill ha ut någonting på försäkring (om hästen blir dålig) så måste jag använda mig av en auktoriserad hovslagare, och då blir ju inte hästen barfotaverkad.

Nu till min fråga:

Jag har hört om en sko man kan limma på hästen - så man slipper spika hål i hovväggarna.

Vidgar den sig någonting eller är den att likna en järnsko? Sitter den kvar på hoven?

Jag vill alltså inte ha en diskussion om "barfotarörelsens" varande eller ickevarande.

Att limma på en sko låter hovmekanismen ännu mer samt att den stänger in hovens vägghorn och sulhornet under skon då man är tvungen att även limma där oxå vilket lätt leder till bakterie angrepp.

Det sista man tar till som hovis är att limma på en sko, man ser det som en nödlösning då inga andra alternativ återstår.

Varför tar du inte kontakt med en utbildad Strasser verkare eller en AANCHP:are. Dom har hitils aldrig misslyckats med att få en barfota hov perfekt.

Till hovis:

Som sagt så vill jag inte ha en diskussion om barfotarörelsens varande och ickevarande här (dina sista två meningar känns lite ironiska..:crazy: )

En AANCHP eller Strasserverkare går inte (om jag förstått försäkringsvillkoren rätt) under kategorin utbildad - hur konstigt det än låter. 2-3år i USA räcker visst inte.

Men då vet jag att en limmad sko inte är en bra sko! Typiskt! Jag som hoppats mycket på en sån! :(

Vet du om hippogrip är det enda alternativet till en järnsko?
Hur fungerar dom, har läst om hästar (här på forumet) som fått punkttryck av brodden.
Hur väl fungerar en "tåkappa" med flärp? (kommer för tillfället inte ihåg vad dessa kallas) Detta bör väl ge en bättre hovfunktion än en hel järnsko? Kan jag komma under med en hovkrats o får de lätt röta i sånna? Inte så insatt i skovärlden men försöker lära mig!

Tack för ditt svar! :bow:

Till Kazam:

Jag har självklart boots till min häst men de avlastar ju inte sulan utan ger honom ett stöd över "hela" hoven. Dessutom kan jag inte använda dessa hela dygnet. :(
Veterinären vill att sulan ska avlastas (igen, om jag förstod henne rätt) eftersom den är för tunn.

Jag fick samma problem med min efter en tid med barfota...

Sko hästen! Använd gärna hippogrip om du vill, men SKO hästen. Min erfarnhet är att det är enda lösningen, du får ge upp barfota-grejen, tyvärr.
Kanske kan du ge det ett nytt försök i sommar då den går på bete/mjukt udnerlag?

När hovis kommer o skor fråga honom om hästen hovar är för hårt verkade/slitna. Det var nämligen MIN hästs... enormt hårt verkade/slitna så det var inte konstigt att hon fick ont! :cry:
Det gick nästan inte att slå på skor i bak... fanns inget att fästa skon i.

Milly:

Jag ska sko honom - vill bara försöka hitta en lösning som funkar för honom och som jag kan tro på, åtminstonde lite..:crazy:

Det känns som att jag vill veta litegrann när hovis väl kommer sen, olika typer av skoning o så, kött på benen mao.:bump:

Jag har haft Hippogrip på min häst. Den fungerade bra, hade broddsöm i tån som gav lite mer grepp än med vanliga söm. Ville inte ha broddade HG eftersom jag var rädd för punkttryck av brodden. Det bör man nog vara om hästen har tunn sula också.

Tåskor verkar annars vara ett bra alternativ, med flärp. Det skulle jag kunna tänka mig, jämter Hippogrip.

Borkan skrev:

Nu till min fråga:

Om hästen har så tunna sulor kanske du ska fundera på att under en period ha metallsulor utanpå skon, som fästs med broddar. Det gör att den inte heller får blödningar mm av stenar o rötter, som en häst med mycekt tunn sula får lätt. Om veteriären har sagt att du måste sko så är väl sulan mycket öm på hästen och då kan det vara bra under en sko-period att avlasta helt med metallsula. Annars kan du riskera blödningar och hovbölder som följd.
En sån sula kan du ta av varje dag så att du akn göra rent. Brukar rek av vet och hovslagare till hästar med extremt tunna sulor som lätt får blödningar.

Borkan skrev:
Milly:

Jag ska sko honom - vill bara försöka hitta en lösning som funkar för honom och som jag kan tro på, åtminstonde lite..:crazy:

Det känns som att jag vill veta litegrann när hovis väl kommer sen, olika typer av skoning o så, kött på benen mao.:bump:

Varför inte rådgöra med din hovis, han/hon om ngn borde väl kunna ge dig den bästa möjliga lösningen utifrån just din individs förutsättningar och bruk.

Här på Buke får du aldrig så bra svar som irl av en skickligt utbildad yrkesman.

hovis:

Jo jag ska prata m honom men som sagt så vill jag gärna veta lite mer om olika skoningar - för trots att han är utbildad behöver han inte veta allt om alla beslag.
Jag skriver här därför att jag gärna vill ha tips och dessutom vill jag åt erfarenhet från fler hästägare som ju faktiskt vill det bästa för sina djur i alla lägen.

Det finns ocså många olika slags hovkuddar som man kan sko med så att sulan skyddas mot slag. Jag fick order om att sko min med hovkuddar. (hon hade då aldrig förut haft problem med sulömhet)

hur kommer en sko at hjälpa hästen att få bättre sula? eller är det så att det är tänkt att hästen resten av sitt liv skall gå skodd med sulor?

Migo skrev:
hur kommer en sko at hjälpa hästen att få bättre sula? eller är det så att det är tänkt att hästen resten av sitt liv skall gå skodd med sulor?

Nej en sko kommer inte att hjälpa hästen att få en en bättre sula, men den skyddar den från nötning och slag så att hästen kan gå på hovarna/sulorna utan smärta.

Min behövde bara ha sulor första skoperioden, sen växte sulan till sig lite och hon klarade sig återigen utan sulor (men med skor på så klart).

Borkan skrev:
Hur väl fungerar en "tåkappa" med flärp? (kommer för tillfället inte ihåg vad dessa kallas) Detta bör väl ge en bättre hovfunktion än en hel järnsko? Kan jag komma under med en hovkrats o får de lätt röta i sånna? Inte så insatt i skovärlden men försöker lära mig!

Tror du tänker på en flap-sko.

Jobbade med travare förut och vi körde ofta med dessa i träning.
De sitter oftast bra, kan behöva svetsa på högre tåkappa om man väljer en tjockare variant.
Finns med och utan brodd, med olika mönster, tjocklek och svikt, och en del med hål i tån, innanför metallskon.

Och det går att kratsa om man pillar lite.

Eftersom man bara har 6 söm i varje sko blir hovfunktionen bättre, det blir heller inget "hålrum" under hoven eftersom sulan ligger direkt mot hela hoven och inte bara på hovens ytterkanter.
Vi hade aldrig problem med röta, men vi har mkt sand här och torra hagar. Jag rekommenderar!

Bör kanske tillägga att vi bara använde dessa fram, vet ej om/hur det fungerar bak.

Jhana:

Tack! Flap-sko heter de! :idea:

Skorna ska bara sitta fram - bak hade vet inget att anmärka på.

Så bra att de kommer med många variationer! Ska verkligen prata m hovis om dessa.

Travfolket är inte dumma de... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Minimi:

Jag förstår inte riktigt hur dessa ser ut?:confused:
Sulor utanpå skon?
Han har i o för sig inte haft några hovbölder men det skulle vara intressant o se hur de ser ut!

oj oj! Kanske skulle skrivit ett svar till alla istället... :angel: Jaja!

Milly:

Dessa har jag heller aldrig hört talas om - du har ingen bild? :bump:

Hej
Jag har provat ett par plast/gummi skor på en av travarna i lopp. Den skon skulle vara det närmaste barfota du kan komma. Järvsöfaks hade den då han sprang nytt världsrekord i sommar också så man var ju själv också tvungen att prova :angel:
För det förtsa var dom väldigt dyra (minns inte exakt men ca 5-600 kr per par med lim) o sen satt dom väldigt dåligt. Kan då tillägga att vi var mycket noga med rengöring osv då vi satt dit dojjorna.
Jag kommer inte ihåg vad dom hette, men dom brukar annonseras i travronden. Är du intresserad kan jag kolla efter numret

Frigge:

Hej!

Jag tror jag går på vad hovis sa tidigare i tråden. Att det lätt bildas bakterier osv med limmet.
Järvsöfaks (och din) hade väl bara skorna under ett lopp? Inte samma risk då skulle jag tro?

Men tack iallafall! :bump: :bow:

Varför är man så rädd för att sko hästen?
Det är inte så att en hästsko sitter fastspikad runt hela hoven. Utan den är konstruerad för att hoven faktiskt ska kunna vidga sig under tryck där en bar hov också vidgar sig mest.
Det är inte så att man låser hela hoven, men vissa verkar tro det.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästvård Funderar lite på det här med skoning, det börjar ju komma allt fler alternativ till den vanliga "klassiska/traditionella" skoningen som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 898
Senast: VAT
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar