E

emmajonsson

hej det är såhär att en av mina hästar har svårt och skos bak,och nu är det så att hon ömmar extremt mkt.
det som är det svåra att sko henne är att hon sparkar som en idiot,hovslagarn har åkt in i väggen ett par gånger...jag har en teori om att det har hänt henne nåt eftersom hon sparkar så.har vatt vanskött ett par gånger innan jag haft henne:cry:

så nu undrar jag om ni har några tips på hur man kan göra skoningen på ett bra sätt så hon lungnar ner sig?
vore jätte tacksam om ni har tips eller hur ni gjort med era svårskodda...!

Sv: skoning

Jag har turen att bo nära en veterinärklinik med hovslagare. Så jag åker dit och skor. Vet eller djursjukvårdaren ger en lugnande spruta och pållan står lugnt och fint och blir skodd. Fungerar superbra - fast dyrt! Som jag ser det har jag inget alternativ till detta - hovisen (erkänt duktig!) vägrar sko henne utan sedering.

Boka in hovslagaren på dubbel tid! Hjälp honom/henne att träna hästen att lyfta i kortare omgångar. Ta god tid. Lyft, kratsa, släpp ned. Lyft, verka lite, släpp ned. Lyft, verka lite, släpp ned.

Rycker hon åt sig - visa tydligt att det inte accepteras. Ta tillbaka hoven omedelbart, jobba lite, släpp ned.

Det man INTE och ALDRIG får göra är att i samband med problem smälla till hästen med hand eller verktyg. Gör man det så spär man på problematiken rejält för varje gång det händer.

Vi har haft flera hästar som förr ägarna sagt varit problematiska och det har de också varit första gångerna - sedan kolugna och snälla efter ett par skoningar. Några av dem har man nästan känt i luften att de förväntat sig en hammare i sidan. Det är otäckt. Men lösbart.

Hur är hästen när DU jobbar med bakhovarna? Hur länge har du övat och tränat på att få lyfta och jobba med hovarna? Jag har gått igenom detta med två hästar och det tog över ett år att få dem helt lugna och trevliga att sko/verka. MYCKET övning och samarbete med hovslagaren är nödvändigt tror jag. Min hovis har ökat sina krav på hästarna utifrån hur långt vi har kommit i träningen och det har fungerat mycket bra. Tänk på att inte bara lyfta och kratsa utan även öva lite mer likt hovis arbete, lyft så som hovis gör och banka och fixa (inte på riktigt då alltså utan bara så att hästen får träna).

Lycka till!

Min erfarenhet är att hästar som bråkar - oavsett i vilken situation -
antingen har ont eller är rädda. Kan man utesluta smärta, krävs det som någon skrev grundlig träning (av dig, innan hovslagaren kommer). Genom att sedera hästen (ge lugnande) de första gångerna kan man hjälpa den att upptäcka att det inte är så farligt. Man kan antingen ge den bara lugnande eller också blandat med smärtstillande. Funkar det senare bättre så vet man att hästen har ont någonstans. Det innebär en stor ansträngning för en häst att stå på tre ben. Ofta visar sig "dolda" hältor just efter skoning pga ansträngningen. Lycka till!

Har haft 2 hästar som vart besvärlig att sko, MEN som blivit helt ok. Unghästen, hon var faktiskt ouppfostrad. Första gången hovis var där åkte han som en vante hit och dit. När han var klar uppmanade han mig att: DU måste träna, och det menar jag inte BARA typ kratsa hovar och sådant allmänt som alla hästägare gör, utan lägga ned min tid och själ i hovlyftning. Han sa att: det är såå många hästägare med ouppfostrade hästar som kastar en hit och dit när man ska sko, då uppmanar man dom att träna: nässta gång man kommer dit är det samma visa igen. Då frågar jag alltid, men tränade du inte ? Jo, säger hästägaren, jag har ju lyft på fötterna ibland ;)

Jag lade verkligen ned tid på denna unghäst, jag tränade mig blå..jämt och ständigt i olika situationer så lyftes det fötter. Jag skulle verkligen bevisa för denna hovslagare att jag tränat. Hovslagaren var dessutom ny för mig, jätte trevlig och duktig...så jag ville inte förlora honom samt skämmas som en hund för jag inte följt hans uppmaning.

efter 10 veckor kom han tillbaka, och hästen var som ett ljus.

Unghästens mamma hade andra problem. Hon var faktiskt stel samt hade hon en benpålagring i armbågsleden villket gjorde att hon klarade INTE av när hovis satte hoven mellan benen och började jobba. Den brytningen som blev klarade hon inte. Hennes problem löstes med en hovis som skodde lååångt ned samt jobbade mycket med enhandsfattning.

Jag tror att många fall handlar om ouppfostran helt enkelt. Det är stor skillnad att lyft/kratsa själv som hästägare och att låta en hovslagare utföra skoning/verkning.

Till att börja med är du medveten om problemet vilket gör hela saken mycket lättare!

Så här gör jag med hästar som reagerar så här. Jag bokar upp en halvtimme en eftermiddag och så debiterar jag "ur huvudet" dvs inte så mycket. Sen utgår jag från att jag inte ska sko, utan bara stryka benet upp och ner i en halvtimme. Sen bankar jag runt fötterna en liten stund, väsnas och lev om lite så länge hästen accepterar det, lite hö så att allt upppfattas som positivt för hästen. Och så får man hållla på några dagar tills det går att sko, ingenting är omöjligt! Jag har bara misslyckats en gång, men den hästen fick ajg inte jobba färdigt med så jag kanske hade lyckats till slut. Det är viktigt att det är hovisen som gör allt det här och inte du så att det inte helt plötsligt dyker upp en okänd karl i stallet och väsnas...då är det nog ogjort arbete på en sån här häst!

Det är inget kul det där..min tvååring köpte jag helt ohanterad.
Sist stegrade hon sig när hovis var här:(
Hur är din häst när du håller på med fötterna? Min tös är lugn och duktig när jag fixar,men det har tagit tid det med. Efter hennes stegring sist så ställde vi in henne i boxen,hovis stod och borstade henne en stund(har en underbar hovis) sen lyfte jag upp en framhov,hovis kom upp brevid mig. Jag höll hoven till att börja med och drog mig efter en stund långsamt tillbaka.Det funkade rätt bra faktiskt. Får väl se hur det går nästa gång Man känner sig rätt dum,kan ju faktiskt bli farligt för hovslagarn om det vill sig illa. Lycka till,vi får kämpa vidare med våra "odjur";)

Kolla att hästen inte har problem i SI-leden!!

Visar sig ofta på detta sätt!

Läs boken: Vad är det för fel på hästen, Håkan Lundell.

Liknande trådar

Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 396
Senast: Aionee
·
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 309
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 650
Senast: MJLee
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 564
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka