S

Skrauti

Hur många söm brukar eran hovslagare slå i?
Min brukar slå i 3, men jag vet inte varför, jag menar skon har ju fyra hål, är det inte bättre att slå i fyra då? Eller finns det en anledning till att man lämnar ett hål? :confused:

Sv: Skoning

De hovisar jag pratat om detta med säger att de bara slår i tre sömmar för att trakten ska kunna flexa ordentligt, spikar man i den fjärde (den närmast trakten) låser man hovens möjlighet till flexibilitet. Ni som kan bättre, rätta mig om jag har fel.

(jag är även värdelös på attförklara:p )

Min brukar ha 3 på insidan o 4 utåt.
Tror att det är mindre risk för trakterna ska dras med framåt o bli understuckna.

Min brukar ha 3 på insidan o 4 utåt.
Tror att det är mindre risk för trakterna ska dras med framåt o bli understuckna.

Jo man brukar göra så för att bibehålla en balanserad skoning utifrån en obalanserad ryttare. :rofl: :rofl: :rofl:

De hovisar jag pratat om detta med säger att de bara slår i tre sömmar för att trakten ska kunna flexa ordentligt, spikar man i den fjärde (den närmast trakten) låser man hovens möjlighet till flexibilitet.

helt rätt, sen vill man inte heller spika i alla hål OM skon skulle ramla av..då har man mer hål att spika i ifall hoven har gått sönder.

De hovisar jag pratat om detta med säger att de bara slår i tre sömmar för att trakten ska kunna flexa ordentligt, spikar man i den fjärde (den närmast trakten) låser man hovens möjlighet till flexibilitet.

helt rätt, sen vill man inte heller spika i alla hål OM skon skulle ramla av..då har man mer hål att spika i ifall hoven har gått sönder.

Njaha,,,, Mig veterligt så oberoende om det är en,två,tre,fyra, eller femti sömhål så skall ingen söm placeras bakom hovens bredaste sidodel vilket är logiskt utifrån hovbents possition, hovmekanismen.
Mig veterligt så har en korrekt fysiologisk skodd hov med balanserad ortopedisk sko i fabriksutförande inga sömhål bakom hovens bredaste sidodel.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
36
· Visningar
1 477
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
352
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka