J

jana83

Hur ofta skor ni om era hästar?..ska ev. köpa en häst snart och skulle vilja veta lite mer om att sko hästen..
Skor man med nya skor varje gång hovslagaren kommer?

Sv: skoning?

Jag har skott var 6e -8e vecka beroende på hur det ser ut.
Nu har min häst gott barfota hela vår och sommar höst.
Nu har jag bara skott 1gång sen i höstas.inne på 10e veckan.
Att det har gått så lång tid emmellan beror på att dom inte växt så pass mycket.Man måste hålla koll.
Jag har haft en häst som tappat skor lite då och då,nu är jag glad att dom sitter på.Dom får sitta tills dom börjar glappa(enl hovslagaren) :bow:

Jag verkar/skor var sjunde vecka. Men man får anpassa intervallerna efter hästen, en del kan bara gå fem veckor, andra nio. Men 7-8 veckor är att anse som normalintervall.

Om man skor med nya skor eller inte beror på hur slitna skorna är. Sommartid brukar det här bli nya skor varje gång, jag rider bara på grusvägar etc som sliter rätt ordentligt på skorna. Vintertid när det är snö och is etc så brukar de kunna ha samma skor två eller ibland tre skoperioder. Man får se hur hårt skorna slitits och om de håller en period till.

Skor var 6:e-8:e vecka ungefär, om hon ridits normalt och därmed slitit skorna normalt.
Du får se hur skorna/hovarna ser ut, det lär du dig efter ett tag om inte annat.

Min häst får nya skor varje gång, för hon sliter ganska mkt på dom. Men det finns hästar som knappt sliter alls på sina skor, och då kan hovslagaren lägga på samma skor igen.

hm...du ska alltså köpa en häst, utan att veta hur en häst skos?
Ska du bara tro att hovslagaren gör rätt oxå?
Det är dags att plugga hästkunskap!

Man behöver inte sko en häst heller, det bästa är att ha barfota på sommaren när inte brodd behövs, men det kräver stora kunskaper av ägaren.

Lycka till och hoppas du köper en häst med bra hovar
No hoof, no horse

Här kommer pekpinnen!
Det är som framgår av svaren inte så självklart om man lägger på nya skor varje gång.
Tar reda på saker är ju just vad hon gör.
Skall folk behöva vara hovslagare (eller kanske hellre barfotaverkare) innan första hästen?
PL

Hur vet du att barfota på sommaren är det bästa för just den hästen? I den miljön den ska vistas och ridas? Hur vet du att det kommer att funka med träning osv?

Lite dumt uttalande, faktiskt, om jag får vara lite hård. :crazy:

Min häst skos med ca 5 veckors intervall.

Hennes hovar växer så det knakar, plus att hovis håller på att göra en del justeringar eftersom hennes fötter inte skötts så bra tidigare i hennes liv. (Jag har haft henne i 3 år.)

På sommaren blir det nya skor vid varje skoning, eftersom de skulle bli alltför nedslitna fram till slutet av den andra skoperioden. På vintern däremot håller de 2 perioder, jag byter bara broddarna vartefter de slits.

peka på du.

jag svarar gärna ja på alla dina frågor :)

jag vill att folk ska veta hur man provar ut sadel på hästen, hur bettet ska sitta mm. Annars är det ridskola som gäller! Fast egentligen är det väl ett eget intresse som gäller!

Hovarna är det viktigaste på hästen, en halv centimeter för mycket på en enda hov kan förstöra hela hästen, så hovens vinklar, fuktion, mekanism bör man kunna innan man ringer hovslagaren och litar blint på denne, som antagligen inte skott hästen innan heler. Då ska de alltid börja fixa saker o gnälla på den andra hovisen, det är då man ska se upp.

man behöver inte kunna allt, men en skoperiod bör väl sitta i ryggraden, samt att man har ögon att se med.

Det är djur, inte leksaker.
/jenny

Med goda egna kunskaper kan de flesta hästar gå barfota..men du kanske missat det här på buke :)

Jag tycker att man alltid ska börja se hästen som barfota istället för att som nu: sko hästen och sen när man lär sig sko av. Ridskoleungarna tror ju att hästar föds med skor på!

/jenny

Med goda egna kunskaper kan de flesta hästar gå barfota..men du kanske missat det här på buke

Det är svårt att missa de debatter som varit... :smirk:

Vad jag alltid har tyckt, och som har visat sig genom dessa debatter är att en del hästar faktiskt MÅSTE skos. Pga träning eller andra omständigheter.

Jag tycker själv att det är positivt att ha hästar barfota, helt klart, men ibland GÅR det inte! Så är det bara. :cool:

Och du vet ju inget om denna hästs förutsättningar att vara barfota, eller hur? :angel:

Det här med skor är ju just hästägarens ansvar.
Även om man ridit och handskats med hästar i många år, kanske även varit medryttare, så är det inte konstigt alls att känna sig osäker på det området.
Jag har haft egna hästar i 20 år, men nu har jag en nordis med bedrövliga hovar och plötsligt känner jag mig osäker som en nybörjare igen. :crazy:
Att skriva att barfota är bäst på sommaren tyder på okunskap från din sida tycker jag. Visst är det bra för vissa, men långt ifrån alla.
Till JANA är mitt råd att leta reda på en erfaren hovis med goda rekomendationer. Fråga folk du litar på och gå till biblioteket och låna lite faktaböcker. Du lär dig under resans gång. :)

Varför,varför är folk här så himla elaka mot folk som inte kan ALLT*precis som nån kan allt om hästar*..jag blir trött..trådskaparen skapade denna tråd för att få en överblick o LÄRA sig något, för att personen VILL lära sig och göra det bästa för sin blivande häst..om hästen kommer klara sig utan skor, eller måste skos kollar man ju upp när man fått hästen och kanske får information från hovslagern och förra ägaren...eller så tar man hjälp av nån som är säkrare än en själv..
Trådskaparen frågar bara hur folk i regel brukar göra och om man brukar använda samma skor eller inte..Alla gör så olika..o det beror som sagt på hästen..Men att lära sig nya saker är väl dels denna sidans funktion..

Till jana83: jag skor min pålle var 6-8 vecka, det beror lite på hur pass mycket hans hovar har växt o hur mycket sliten skon har blivit*tex vid mycket skritt på asfalt* Min pålle får nya skor varje gång han skos..Hoppas du fått en lietn överblick o inte låter dej skrämmas av att folk är lite snäsiga..;)Lycka till!

Jag menade att det var du som stod för pekpinnen.
För övrigt så anser jag att en sak som verkligen kan leda till dålig hästhållning är om alla stackars nybörjare oreserverat skulle gå på propagandan om att alla hästar mår bättre barfota.
PL

men peter, jag skrev ju att man måste ha kunskap om att ha en arbetande barfota häst, inget om att alla ska vara barfota som vissa vill påstå nu.

Det är bäst om hästen (normalhästen) kan gå utan skor på sommaren för att ge hovarna en fair chans, det kan ingen säga emot, sen klarar inte vissa det pga dålig verkning eller dålig skoning. Eller givetvis pga ägarens okunskap, att rejsa runt på rullgrus utan respekt för hästens hovar är ju inte att rekommendera.

Är det bara jag som reagerar mot att man som hästköpare inte vet ungefär hur en normal skoperiod ser ut?
Jag hoppas att trådskaparen har vettiga hästkunniga föräldrar, annars kan det gå åt skogen, speciellt om hästen redan är skodd.

någon som såg Veterinärerna idag...såg ni den hästens framhovar, antar att hovslagaren inte var utbildad och att hästägaren var blind. annars har det gått snett.

/jenny

Skoperioder har faktiskt diskuterats här tidigare bland mer erfarna, det finns faktiskt en viss variation både bland hästar o folks åsikter om vad som är lagom.
Folk måste få ställa en fråga utan att bli påhoppade direkt.
Tjejen har ju inte ens skaffat häst än utan håller på o kollar upp saker inför ett eventuellt hästköp.
Att det sen bara skulle bero på dålig hovvård eller ägarens okunskap om en häst behöver skor på sommaren behöver jag inte ens säga vad jag tycker om!
PL

ja,här ställer man bara en fråga och får en hel del dumma svar..självklart så köper jag ingen häst om jag inte har tillräckligt med kunskap och jag håller helt klart med er som säger att man inte måste vara hovslagare bara för att man ska köpa häst..och till "snigelfarmor"..varför skulle jag behöva ha hästkunniga föräldrar??..jag är faktiskt en vuxen människa som kan ta hand om mig själv..hade jag varit minderårig hade det varit en sak men som vuxen ska man väl inte behöva ta hjälp av sina föräldrar..TACK till er andra som hjälpte mig med den här frågan och som förstod att man faktiskt kan vara okunnig inom nåt område och därför tar man reda på fakta och goda råd innan man köper häst..

snigelfarmor skrev:
jag vill att folk ska veta hur man provar ut sadel på hästen, hur bettet ska sitta mm. Annars är det ridskola som gäller!
Du har inte besökt mången ridskola du inte. :smirk: ALLT, precis ALLT jag lärde mig om sadlar, bett, ridning, hovar, hästvård mm på ridskolan har jag fått lära om när jag skaffade min första häst för tre år sen. Ändå gick jag på ridskola från det jag var 6 år tills jag var 15. Visst, vi fick lära oss att sadla, bettsla, hovvård, sårvård, foder mm. Men vad va det för typ av kunskap? Med facit i hand kan jag säga att skulle jag praktisera det jag fick lära mig på ridskolan skulle du kalla mig för inkompetent idiot! ;)
Det finns säkerligen jättebra ridskolor som idag lär ut bra saker. Men ridskolan ska tjäna pengar också! Då blir det ofta kvantitet istället för kvalitet.

//Alice - som ber om ursäkt ang sidospåret om ridskolor

Som sagt, jag tycker att du verkar vara en människa som vill ha reda på saker i förväg innan du köper häst, o jag ska säjja, att sånt beundrar jag, efetrsiom det finns folk som inte bryr sig om nåt sånt..för att dom tror att dom är så duktiga och inte beöver lära sig mer*känner själv såna personer*..har man aldrig haft häst, så har man ju inte alltid koll på hur ofta dom ska skos,täcken osv..det är sånt man lär sig på vägen..om man är villig att lära..o sån verkr du vara..så ta inte åt dej av påhopp här på buke..vänj dej istället.. :smirk:

Tycker inte alls man måste kunna allt detta för att köpa häst. Däremot och det är viktigt så bör man se till att man har folk i närheten som man kan be om råd.

Har man ex. inte kunskap nog att prova ut en sadel så får man vackert låta en kunnig person prova ut sadeln.

Jag tycker, i de flesta sammanhang, att det är bättre med en person som vågar fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Är ju jätte bra att trådstartaren försöker ta reda på fakta innan hon köper häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka