L

lyckorna

Våra hästar sliter sina skor (eller rättare sagt sömmen )så fruktansvärt fort.
Vi har nu gjort så att vi har skott om de ca 1 vecka innan start. Men efter en distans på 40 km så är sömmen alldeles
borta så de skorna satt bara 1 vecka efter.
Hur skor ni er hästar (vilken sorts skor), och finns det några speciella sömm som kanske inte slits ner så fort. :confused:
Som det har varit nu efter vi börjat med distans så har vi fått sko om var 4 vecka. Lite väl ofta ..... :crazy:
Men det kanske är så ofta alla distanshästar skos om ??
Hur nära inpå tävling är det bäst att sko ?

//Maria

Jag använder vanliga järnskor som har påsvetsat extra. Till dessa vanlig söm.
Jag provade ett tag söm med hårdmetallkärna men tyckte inte de funkade. Det är möjligt att det funkar för er. Har inte er hovslagare några ideer?
// Linda

Jag skall höra med henne igen för sist
så kom hon inte med så mycket idee´r när
jag påtalade problemet ....
Men nu har jag ju något att komma med om det skulle vara så.
:D.

//maria

Låter konstigt, det har jag aldrig varit med om. Din hovslagare kanske inte har så bra söm? Det kanske finns olika sorters material de använder, dina kansek är gjorda av något som slits fort??? :confused: Jag använder vanliga järnskor som hovis har med sig och hans sömmar. Fungerar bra och de håller längre än 4 veckor trots att vi åker och tävlar.

förstår inte riktigt... men om du sliter sömmen måste du väl även slita skorna ordentlig eller :confused:
jag menar, det går ju inte att komma åt och slita sömmen utan att slita på skon ???

Jo, det går att slita på sömmen utan att slita lika mycket på skon. Sand och grus kan slita mer på sömmen än på skon.
// Linda

Det låter inte "normalt". Så ofta ska man inte behöva sko om.

Under tävlingssäsongen skor jag visserligen mina hästar ganska ofta (ibland var fjärde vecka) men det beror mest på att jag vill ha hyfsat nya skor inför en tävling. Ibland kan jag rida två tävlingar (t ex en 50 km och en 80 km) på samma skor.

Den sömmen som min hovslagare använder slits inte mer än vad skorna gör. Om jag låter skorna sitta typ 7, 8 veckor blir de väldigt tunna, men de hålls ändå på plats av den lilla bit av sömmen som är kvar. Men så slitna skor har jag aldrig på tävling.

Oftast skor jag om hästen ca en vecka innan en tävling. Men ibland är hästen skodd 3 eller 4 veckor innan en tävling, och det brukar gå bra. Ibland rider jag på lite mjukare underlag inför en tävling för att spara skorna och slippa sko om.

Känner igen dilemmat, Isolde rör sig flackt bak och sliter bakskor snabbare än fram sommmartid. Det man kan göra är att lära sig att sömma om de värst slitna sömmarna, be din hovslagare visa dig. Jag använder samma sömhål och behöver ibland göra det i väntan på nästa skoning. Skor också ofta sommartid.

Jag har exakt samma problem!!! Det beror ju mkt på att underlaget jag rider på hemma är hårda grusvägar med pålagt lösgrus, det sliter och slipar mkt på sömmarna. Jag försöker att rida lite mer i skogen samt på ridbanan för att inte slita sömmarna så mkt. Jag har inte alls detta problem under höst och vinter när grusvägarna är regnblöta eller när det är snö och jag har brodd. Jag har mustadsöm som enligt Hådéns på solvalla är den hårdaste sömmen. Har inte prövat söm med hårdmetalllärna än men jag vet att det finns sådana och de kostar 4 kronor styck.

Jag skor en vecka före tävling och under maj-sept skor jag var 4-5:e vecka. Har vanliga järnskor med svets.

Jag kan lugnt säga att jag är avundsjuk på er med sandslingor och mjukaskogsvägar för det sliter inte skor+söm på samma sätt som mina ridvägar........

aha ;)

Jag har inte så mycket rena grusvägar utan det är mest asfalt och sand/skogsvägar. Själva skon är tunn som en sedel efter fem veckor men sömmen märks inget på...

Då är det ju inte bara vi som har det problemet ser jag...
(känns ju skönt att veta ;))

Vi försöker också att hålla till i skogen och i paddocken
men det går inte att undervika alla hårda grusvägar och asfalt..

Vi skall ha en tappsko kurs med våran hovslagare nu i höst
efter det kan jag ju byta ut de sömmen som är mest slitna.
Jag tror jag skall prova med sömm som har hårdmetallkärna.
Det kanske funkar på våra hästar (hoppas)

//Maria

Jag skodde om min häst 4 veckor innan min första distansritt i Juni, han släppte 3 av skorna ca 8 dagar efter ritten, järnskorna var som papper, samt sömmarna var helt nedslitna, hade knappt något huvud kvar som höll skon på plats. I vanliga fall så går han ca 8-10 V på en skoning.
Fick sko om han helt. Har nu bokat in så han skos med falsade Guldskor med hårdmetallsöm utan brodd ca 6 dagar innan Ölandsritten. Får se hur det går, förhoppningsvis sitter dom skoperioden ut denna gång.

Sen är säsongen över för iår för våran del..

Sv: Skoning

Den söm som polishästarna använder är en stålsöm. garanterat bättre än skons hållbarhet.
bra för hästar som släpar fötterna i asfalt ex.
har hjälpt en kompis med tappsko var vecka pga sömmen slitits bner.
annars kanske du kan dra av skorna, o sätta på bara inför tävling.
/j*

Vi fick sko om var 4:e vecka nu i somras,då var skorna lövtunna...
Min pålle sliter skorna rejält,rider mkt på grusvägar,men också i skogen och i paddock.Tävlade i slutet av sept,då skodde vi om precis innan och nu är skorna väldigt tunna i tån.

Skulle vilja testa boats,men vet inte hur krångligt det är.
Vet inte om vår hovslagare är dålig eller inte,tycker att hästarna är snubbliga från & till.Har inget minne av att dom var det med förra hovslagaren som varmskodde och var JÄTTEnoga.
Men han var så noga att det tog många timmar & sko & svårt att va i stallet en hel dag trots det perfekta resultatet...
(får oftare tappskor utan varmskoningen)

Snobben skrev:
Vi fick sko om var 4:e vecka nu i somras,då var skorna lövtunna...
Min pålle sliter skorna rejält,rider mkt på grusvägar,men också i skogen och i paddock.Tävlade i slutet av sept,då skodde vi om precis innan och nu är skorna väldigt tunna i tån.

Min häst sliter oxå skor något så kopiöst. Precis som din slet han ut tåna först fram. Men min hovis tåriktar numera honom fram. Lite mera jobb för hovis då även skona ska riktas. Sen kör jag med svets. Men han sliter ändå. Sömarna är värst.
Till sista tävlingen skoddes han en vecka innan och efter sävlingen var svetsen näst intill borta och sömarna var ordentligt "uppätna" men de håller sig till nästa skoning.
Min hovis bara skrattade efter första gången han skulle sko om min häst efter tävling. Då hade vi ingen svets på. lövtunna och defenitivt ingen söm kvar. (han hade varit bortrest så jag fick ha skorna en vecka mer än tänkt) men de satt faktiskt kvar!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 233
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve