Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag funderar på att köpa helskodda. Finns inte skinnskodda längre? "Daewoo" (kanske fel stavat), är det bra material? För och nackdelar med helskodda jämfört med oskodda?
Har inte sett några äkta skinnskodda ridbyxor hos de större tillverkarna under de senaste åren. Kan vara så att dagens konstskinn är både billigare och effektivare i och med att det är bekymmerslöst att tvätta, jämfört med riktigt skinn.
Det finns många fördelar med äkta skinn, då de ofta håller längre än vad tygmaterialet i byxan gör, pallar ordentligt slitage och har ordentligt grepp, men det finns också många nackdelar, då bland annat tvätten är en stor sådan, och att rida med sådana i ösregn... Tar ju flera dygn att torka!
Har några par skinnskodda kvar som jag köpte på dinosauriernas tid, och håller hårt i dessa.
Jag har inte heller sett skinnskodda på år och dagar. Visst håller det säkert bättre. Men jag upplever nog att dagens tyger med superstretch etc inte håller länge nog för att skinnet ska slitas slut iaf.
Fördelen tycker jag är att det går lättare att tvätta. Man behöver inget specialtvättmedel och det blir inte stelt/ hårt om det blir blött i regn och man låter dem torka. Greppet vet jag inte om det är så stor skillnad på. Det skiter jag lite i. Det viktigaste för mig är att skoningen skyddar byxorna och mig från att skavas sönder av ridningen. Jag har slarvat en del i vinter då jag ridit barbacka mycket på många hästar. Då har jag haft jeans en hel del. Och jag vet inte hur många jag slitit sönder på insida lår/i grenen av det. Ridbrallor i helskott tål det.
Hästnyheter Sociala medier förmedlar ofta en förskönad bild av ridsportens glans och perfekta ridteknik.
Samtidigt växer en oro för att unga ryttare...
Juridik & Ekonomi Nu tjänar jag bra så kostnaden för katten är inget problem, även om det märks att allt blivit dyrare. Sedan mår jag inte bra utan något...